printlogo


کد خبر: 175590تاریخ: 1396/2/26 00:00
چهارگوشه

اسکاتلند حق انتخاب می‌خواهد
وزیر اول اسکاتلند دیروز خواهان حق انتخاب مردم این منطقه استقلال‌طلب در شمال بریتانیا برای ماندن در اتحادیه اروپایی شد.خانم نیکولا استورجن در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «باور دارم که در پایان روند جدایی انگلیس از اتحادیه اروپایی(بریگزیت) و زمانی که شرایط خروج کاملا مشخص شد، اسکاتلندی‌ها باید خودشان آینده خودشان را تعیین کنند». او از رای‌دهندگان اسکاتلندی خواست تا در انتخابات پارلمانی آتی (۱۸ خرداد) از حزب ملی اسکاتلند به رهبری خود‌ او حمایت کرده و اطمینان حاصل کنند که صدای اسکاتلند در مذاکرات بریگزیت شنیده می‌شود.

آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی موصل
نیروهای واکنش سریع عراق با کمک نیروهای پلیس فدرال از یکشنبه عملیات جدیدی را در شمال غرب شهر موصل آغاز کردند. نیروهای عراقی مستقر در محله «۱۷ تموز» حملات گسترده‌ای را از جنوب محله علیه مواضع داعش در محله الاقتصادیین آغاز کردند و از همان ابتدای آغاز عملیات موفق شدند خطوط دفاعی تروریست‌ها را بشکنند و این محله را نیز به‌طور کامل پاکسازی کنند. همزمان با پاکسازی محله الاقتصادیین، گروهی دیگر از نیروهای عراقی مستقر در شرق محله اصلاح الزراعی عملیات خود را برای پاکسازی دو محله الرفاعی و العریبی آغاز کرده‌اند. در صورتی که نیروهای عراقی موفق شوند این دو محله را پاکسازی کنند، خود را به چندصد متری پل پنجم شهر خواهند رساند و با آزادسازی محله کوچک نجار، بخش غربی موصل به بخش شرقی متصل می‌شود.

قتل‌عام 30 مسلمان در آفریقای‌مرکزی
خشونت علیه مسلمانان در آفریقای مرکزی منجر به قتل‌عام ده‌ها تن شد. به گزارش رویترز، رئیس ماموریت صلح‌بانی سازمان ملل متحد در جمهوری آفریقای‌مرکزی (مینوسکا) روز یکشنبه گفت در رشته حملات علیه مسلمانان در شهری در جنوب شرق این کشور ۳۰ غیرنظامی کشته شدند. پارفیت اونانگا آنیانگا  افزود: در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیقی درباره تعداد کشته‌های ناشی از خشونت‌ها علیه مسلمانان در این شهر جمهوری آفریقای‌مرکزی ارائه کرد اما گمان می‌رود حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر کشته شده باشند.

شهادت 22 زن سوری توسط آمریکا
جنگنده‌های آمریکایی در قالب ائتلاف ضدداعش، شامگاه یکشنبه در ریف شرقی الرقه یک اتوبوس حامل زنانی که در مزارع کار می‌کردند، هدف قرار دادند. بر اساس این گزارش، اتوبوس در نزدیکی روستای العکیرشی مورد حمله جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت که در پی آن ۲۲ زن کشته شدند. گروه موسوم به حقوق‌بشر سوریه نیز چندی پیش به مناسبت هزارمین روز مداخله ائتلاف آمریکا در سوریه اعلام کرد در این مدت بیش از یکهزار غیرنظامی سوریه از جمله صدها زن و کودک کشته شده‌اند.


شیوع گسترده وبا در یمن
کشور بحران‌زده‌ یمن که درگیر جنگی داخلی است، دچار معضلی تازه شده است: بیماری وبا. طبق اعلام سازمان صلیب سرخ شمار کسانی که در یمن بر اثر بیماری وبا جان سپرده‌اند، به ۱۱۵ نفر رسیده است. مقامات دولتی با توجه به این روند نگران‌کننده در صنعا وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند. بیش از ۸۵۰۰ مورد ابتلا به وبا به ثبت رسیده و شمار کسانی که جان خود را بر اثر این بیماری خطرناک از دست داده‌اند، در مدتی کوتاه به ۱۱۵ نفر رسیده است. وزارت بهداشت یمن سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسانی  را فرا خوانده است تا به این کشور در راه جلوگیری از گسترش این اپیدمی یاری رسانند و مانع از بروز «فاجعه‌ای بی‌سابقه» شوند. گفته می‌شود اعتصاب کارگران مسؤول جمع‌آوری زباله در صنعا سبب بروز وبا شده است. آنان خواستار دریافت مطالبات و دستمزدهای عقب‌افتاده‌ خود بودند. زباله‌ها در پایتخت یمن چندین روز متوالی خیابان‌های شهر را پر کرده بود.
 


Page Generated in 0/0054 sec