printlogo


کد خبر: 175630تاریخ: 1396/2/27 00:00
صف‌آرایی نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در مرز با اردن و عراق
آزادسازی کامل محله‌های دمشق نزدیک است

بحران سوریه هر روز بر پیچیدگی‌هایش افزوده می‌شود. بحرانی ‌که 6 سال از آغاز آن گذشته است ولی دورنمای مشخصی برای خاتمه آن وجود ندارد بلکه هر روز بازیگرانی با طرح‌هایی جدید سعی در ادامه‌‌دار کردن این بحران دارند و بازیگران قدیمی نیز رویکردهای تهاجمی‌تری را اتخاذ کرده‌اند. در همین رابطه باید به گزارش‌ها مبنی بر ورود نیروهای مشترک آمریکا، انگلیس و اردن به جنوب سوریه اشاره کرد. براین اساس، وبگاه دبکا فایل، نزدیک به سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی گزارش داده است نیروهای نظامی تحت حمایت آمریکا با هدف مقابله با برنامه ایران و سوریه به جنوب سوریه اعزام شده‌اند. دبکا فایل مدعی شده نیروهای ویژه آمریکایی به همراه نیروهای انگلیسی و اردنی در ساعات پایانی روز یکشنبه به سمت جنوب سوریه حرکت کردند. هدف از این اقدام مقابله با برنامه ایران و سوریه به منظور خنثی کردن طرح آمریکا در راستای استقرار نیروهای اردنی در جنوب سوریه عنوان شده که زمان آن چندین روز قبل از سفر دونالد ترامپ به خاورمیانه است. نیروهای زرهی به رهبری آمریکا به همراه واحدهای اردنی و انگلیسی از شمال اردن از طریق گذرگاه مرز تنف بین عراق و سوریه عبور کردند و با هدف کنترل جاده اصلی میان پالمیرا (تدمر) و بغداد در مواضع مورد نظر مستقر شدند. برخی از تحرکات آنها با اسرائیل هماهنگ شده است. بنابر گزارش‌‌ها، روسیه، ایران و سوریه را از تحرکات ائتلاف آمریکا در منطقه باخبر می‌کند. به نوشته این منبع خبری، ارتش رژیم اسرائیل روز یکشنبه رزمایش یک هفته‌ای را در مجاورت مرز با لبنان و سوریه با حضور واحدهای زرهی و  پشتیبانی هوایی آغاز کرد. در مرزهای شرقی سرزمین‌های اشغالی نیز رزمایشی با مشارکت اردن و آمریکا به نام  «شیر مشتاق» در حال برگزاری است که در آن  نیروهای عربستان سعودی و امارات نیز حضور دارند. این وبگاه مدعی شد که انجام 2 رزمایش با فاصله زمانی کم در مرزهای اسرائیل، سوریه و اردن، دمشق و حزب‌الله نیروی تحت حمایت ایران را تحت فشار گذاشته است. در بحبوحه انتشار گزارش‌های مربوط به احتمال تجاوز زمینی آمریکا و متحدانش به سوریه، ارتش این کشور عربی  نیروهایی را به منطقه‌ای بیابانی در مرز با عراق و اردن اعزام کرده است. فرماندهان و منابع گروه‌های معارض دولت سوریه، دوشنبه اعلام کردند اطلاعات موجود نشان می‌دهد صدها سرباز سوری و نیروهای همپیمان آنها ظرف روزهای گذشته با تانک‌ها و ادوات سنگین عازم شهر السبع بیار شده‌اند. این شهر مهم که در نزدیکی بزرگراه دمشق- بغداد قرار دارد هفته گذشته تحت کنترل ارتش سوریه در آمد.
سیطره ارتش سوریه بر محله‌های دمشق
در تحولی دیگر، فرماندهی کل نیروهای ارتش سوریه با اشاره به ادامه عملیات در منطقه القابون و مزارع اطراف آن در شمال شرق استان دمشق گفت: آزادسازی کامل محله‌های اطراف دمشق نزدیک است. فرماندهی کل ارتش سوریه طی بیانیه‌ای اعلام کرد یگان‌های مسلح ارتش این کشور و همپیمانان آن پس از انجام یک سلسله عملیات دقیق، امنیت و ثبات را به منطقه القابون و مزارع اطراف آن بازگرداندند که طی این عملیات تروریست‌های جبهه‌النصره و گروه‌های مرتبط با آن خسارات سنگینی متحمل شدند. فرماندهی کل ارتش سوریه بر انهدام مقرها و استحکامات گروه‌های تروریستی و شماری زیاد از تونل‌های مورد استفاده تروریست‌ها به عنوان خطوط امدادرسانی، انتقال تسلیحات، تدارکات و عناصر تروریست‌ نیز تاکید کرد و افزود: این موفقیت «شعاع دایره امنیت» در اطراف شهر دمشق را افزایش می‌دهد و همچنین حلقه محاصره گروه‌های تروریستی در منطقه غوطه شرقی را تنگ‌تر کرده و خطوط امدادرسانی را قطع می‌کند.
طرح ترکیه برای احداث پایگاه نظامی در الباب
ارتش ترکیه پس از آنکه کنترل شهر استراتژیک الباب در استان حلب سوریه را در ماه فوریه به دست گرفت، از این منطقه به عنوان یک مرکز موقت فرماندهی استفاده می‌کرد اما این کشور اکنون به دنبال احداث یک مرکز دائمی است. معاون نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید ارتش کشورش در پی احداث یک پایگاه نظامی در نزدیکی الباب است. ویسی قیناق دوشنبه به خبرنگاران گفت این پایگاه روی تپه‌ای به نام عقیل در غرب الباب ساخته می‌شود.  قیناق افزود از زمان اعلام پایان عملیات فرات، شمار نیروهای مستقر در این منطقه از 8 هزار تن به 1500 نفر رسیده است.
برگزاری ششمین دور مذاکرات صلح سوریه
ششمین دور از مذاکرات صلح سوریه تحت نظارت سازمان ملل با هدف یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به مناقشه در این کشور عربی، سه‌شنبه در ژنو سوئیس آغاز شد. 5 دور مذاکرات قبلی با میانجیگری سازمان ملل که میان نمایندگان دولت دمشق و گروه‌های مخالف برگزار شد، بدون دستیابی به نتایج مشخصی پایان یافت. طرف‌های درگیر در سوریه همچنین در 4 دور مذاکرات صلح با میانجیگری ایران، روسیه و ترکیه در آستانه، پایتخت قزاقستان شرکت کردند. در جریان این مذاکرات روسیه، ایران و ترکیه، 3 کشور تضمین‌کننده در مذاکرات صلح آستانه، یادداشت تفاهم ایجاد مناطق کاهش مناقشه در سوریه را امضا کردند. استفان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دوشنبه در کنفرانسی خبری در ژنو تصریح کرد مذاکرات صلح آستانه و ژنو در زمینه حل‌وفصل بحران سوریه که «به دنبال هم» برگزار شد، نتیجه‌بخش بود.
 


Page Generated in 0/0343 sec