printlogo


کد خبر: 175740تاریخ: 1396/2/30 00:00
رویدادها

اکران «هویدا؛ زندگی زمانه و مرگ»
مستند «هویدا؛ زندگی زمانه و مرگ» ساخته‌ مصطفی شوقی در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به نمایش و نقد در آمد. به گزارش فارس، مصطفی شوقی، نویسنده و کارگردان مستند هویدا با بیان اینکه نسخه پیش‌رو در واقع نسخه سینمایی کار است که از 4 قسمت 42 دقیقه‌ای با حفظ مبنای روایت تاریخی فیلم تدوین شده، تاکید کرد: در این مستند سعی شده برش‌هایی از زندگی هویدا و نقش او در توسعه آمرانه پهلوی و پس از آن فروپاشی، زندانی شدن و دادگاهی شدنش مورد توجه قرار گیرد. در ادامه این نشست، دکتر مجید تفرشی، پژوهشگر تاریخ معاصر و سندپژوه ارشد ایرانی در مرکز اسناد بریتانیا با اشاره به اینکه عموما در تاریخ‌نگاری رسمی و تاریخ‌نویسی اپوزیسیون با ارزش‌های امروزی، حوادث سال‌های 57 را قضاوت می‌کنند، گفت: تلاش خوب کارگردان مستند از یک جهت جدا از جنبه‌های خوب دیگر این فیلم، قابل تقدیر است اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بعد از سی و چند سال کارهای مستند رسمی از تاریخ پهلوی و بدتر از آن روایت بی‌بی‌سی و بسیار بدتر
من و تویی از حکومت شاه، این  مستند می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای رها کردن تاریخ‌نویسی و مستندسازی از چنبره «آبرو بری و آبرو خری» و این کار سخت و پیچیده‌ای است. مستند «هویدا» از تازه‌ترین محصولات خانه مستند انقلاب اسلامی است که بزودی به صورت عمومی از آن رونمایی می‌شود.

«نفس» در انتهای تولید
با بازگشت عوامل سریال «نفس» به کارگردانی جلیل سامان از ارمنستان، ساخت موسیقی این سریال آغاز شده است. به گزارش تسنیم، فرید سعادتمند، آهنگساز شناخته شده، پنجمین همکاری خود با جلیل سامان را در سریال «نفس» تجربه می‌کند. سعادتمند پیش از این 4 تجربه موفق از جمله فیلم سینمایی اکران نشده «وقت بودن»، مستند «حدیث سرو» و 2 سریال تحسین شده «ارمغان تاریکی» و «پروانه» را با جلیل سامان داشته است. موسیقی این سریال طی 7 روز به صورت فول آکوستیک و با تلفیقی از سازهای آکوستیک و الکترونیک و با حضور بهترین نوازندگان و ارکستر 19 نفره ضبط می‌شود. سریال نفس درباره جوانی پر شر و شور است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگی‌اش فاش می‌شود.

شهرام میرجلالی در شب آواز ایرانی
نوزدهمین شب‌ آواز ایرانی در حالی امروز 30 اردیبهشت‌ماه ساعت 18 در تالار سوره برگزار می‌شود که استاد شهرام میرجلالی تارنواز برجسته به عنوان میهمان ویژه به اجرای برنامه می‌پردازد. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، در جدیدترین برنامه شب آواز ایرانی روز شنبه 30 اردیبهشت‌ماه ساعت  18 در سالن سوره از آلبوم موسیقی «نرگس فتان» اثر استاد شهرام میرجلالی با حضور عوامل تولید و جمعی از موسیقیدانان مطرح کشور رونمایی خواهد شد. از دیگر بخش‌های نوزدهمین برنامه شب آواز ایرانی می‌توان به اجرای حمیدرضا فرهنگ به همراه احسان استیری (نوازنده کمانچه) اشاره کرد که به اجرای آوازی در مایه دشتی با استفاده از اشعار مولانا می‌پردازد. نوزدهمین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و موسسه فرهنگی- هنری سپهر سوره هنر، شنبه  30 اردیبهشت‌ماه ساعت 18 در تالار «سوره» حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ برگزار می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

«دختر کوهستان» منتشر شد
«دختر کوهستان» عنوان رمانی تاریخی از سیدهاشم حسینی است که وی در این اثر جدایی قفقاز و داغستان از ایران و مشکلاتی که بر مسلمانان توسط تزارها و ارتش سرخ وارد می‌شود را روایت کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیدهاشم حسینی، نویسنده  2 کتاب «گربه پایتخت» و «بود و نبود» درباره کتاب جدید خود گفت: نگارش کتاب «دختر کوهستان» را سال 68 در جوانی آغاز کردم. این رمان روایتی داستانی از جدایی قفقاز و داغستان از ایران و اشغال توسط شوروی تزاری است.  رمان «دختر کوهستان» پیرامون  قیام‌های مردمی در سرزمین قفقاز و داغستان قرار دارد. پس از جدایی قفقاز و داغستان از ایران، حکومت این دو سرزمین به دست روس‌ها اداره می‌شود. مردم قفقاز و داغستان از پذیرفتن حکومت کفر بر خود معترض بودند و تا 40 سال بعد از این رویداد به مبارزه و مقاومت پرداختند.


Page Generated in 0/0049 sec