printlogo


کد خبر: 175750تاریخ: 1396/2/30 00:00
اخبار

ترامپ در عربستان ناتوی عربی را جار می‌زند
جیمز جاتراس: رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد یک ائتلاف نظامی عربی مشابه ناتو را علیه ایران تشکیل دهد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته گفته بود هدف اصلی دونالد ترامپ از سفر سریالی به عربستان سعودی، اسرائیل و واتیکان ایجاد «اتحاد» میان کشورهای عربی با رژیم اسرائیل و تقابل با ایران است. ترامپ عمداً این مقاصد را انتخاب کرده زیرا آنها مرکز 3 دین اسلام، یهود و مسیحیت هستند. ترامپ می‌خواهد «پیام اتحاد» پیروان این 3 دین را در برابر تروریسم منتقل کند. حکام سعودی از حامیان گروه‌های افراطی هستند و ترامپ این ادعاها را با هدف پنهان‌کاری مطرح کرده است. هر شخصی که حکومت سعودی و تشکیلات وهابی را به هر نوعی صلح‌طلب و بردبار بداند، کاملاً دچار توهم است. تجاوز سعودی‌ها به یمن و کمک‌های مالی ریاض به گروه‌های تروریستی فعال در سوریه آشکار است و همانطور که سنا اعلام کرده است عربستان حامی نخست گروه‌های تروریستی در جهان است. از طرف دیگر ترامپ و مشاورانش برای متحد کردن کشورهای عربی علیه ایران بشدت تلاش می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که او بزودی شکل‌گیری نهادی به عنوان ناتوی عربی را که هدفش به طور خاص مقابله با ایران است، اعلام خواهد کرد. البته بیشتر اقداماتی که ترامپ ظرف هفته‌های گذشته انجام داده ناشی از فشارهایی بوده که منتقدان بر او وارد آورده‌اند. درخواست‌های اخیر برای استیضاح ترامپ نیز هدفی جز این نداشته‌اند که با تحت فشار قرار دادن رئیس‌جمهور آمریکا، او را وادار به «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» کنند. برای مثال، منتقدان ترامپ بعد از حمله ناوهای آمریکایی به یک فرودگاه نظامی در سوریه، از او تجمید کردند. اگرچه امیدوارم ترامپ این مسیر را ادامه ندهد ولی به نظر می‌رسد او احتمالاً این راه را در پیش بگیرد.

البشیر حاضر به نشستن کنار ترامپ نشد
دیکتاتور سودان حتی با وجود کمک‌های مالی سعودی نیز حاضر به نشستن بر سر یک میز با رئیس‌جمهور آمریکا نشد. به گزارش سونا، خبرگزاری رسمی سودان، عمرالبشیر از سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به‌خاطر عدم شرکت در نشست مشترک سران کشورهای عربی، آفریقایی و آسیایی عضو ائتلاف متجاوز تحت فرمان سعودی با دونالد ترامپ در ریاض عذرخواهی کرده است. این در حالی است که پیش‌تر ابراهیم قندور، وزیر خارجه سودان از حضور رئیس‌جمهور این کشور در اجلاس روز یکشنبه ریاض که از آن به عنوان هسته اولیه ناتوی عربی- اسرائیلی یاد می‌شود خبر داده بود. او همچنین مدعی عادی‌سازی روابط خارطوم و واشنگتن شد که به مدت 3 دهه خصمانه بوده است اما حتی با وجود همکاری سودان با ائتلاف سعودی در تجاوز به یمن، البشیر حاضر نیست در نشستی حاضر شود که ترامپ چهره اصلی آن است. عربستان نخستین مقصد خارجی رئیس‌جمهور جدید آمریکا محسوب می‌شود.


134 کشته در درگیری‌های لیبی
در پی درگیری در یک پایگاه هوایی در جنوب لیبی دست‌کم 134 نفر از جمله شماری از غیرنظامیان کشته شدند. سخنگوی ارتش ملی لیبی در شرق این کشور اعلام کرد که نیروهای این واحد روز پنجشنبه حمله شبه‌نظامیان مصراته، همپیمان با القاعده به پایگاه براک الشاطی را خنثی کردند. اسفندماه گذشته ارتش ملی لیبی توانست مناطق نفتی راس لانوف و سدره را در شرق کشور از شبه‌نظامیان مسلح مستقر در شهر مصراته باز پس گیرد.

فراخوان برای حمایت  از شیخ عیسی قاسم
همزمان با نزدیک شدن به روز قرائت حکم آیت‌الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، برخی گروه‌های بحرینی برای برگزاری تظاهرات کفن‌پوشان فراخوان دادند. طبق این گزارش، در پاسخ به فراخوان ائتلاف 14 فوریه، بحرینی‌ها دیروز به نشانه یاری آیت‌الله عیسی قاسم با شعار «جمعه فدائیون لن نرکع» (جمعه فدائی‌ها هرگز به زانو درنمی‌آییم) تظاهرات برگزار کردند. این ائتلاف همچنین از مردم بحرین خواست تا شنبه‌شب در شب محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم به نشانه اعلام دفاع از آیت‌الله تا پای جان کفن‌پوش به خیابان‌ها بیایند و حماسه بزرگی خلق کنند.


Page Generated in 0/0058 sec