printlogo


کد خبر: 175751تاریخ: 1396/2/30 00:00
اخبار

سوئد به تعقیب بنیانگذار ویکی لیکس پایان داد
آسانژ نگران نیرنگ انگلیسی‌ها!
دستگاه قضایی سوئد با اعلام توقف تحقیقات درباره اتهام تجاوز جنسی بنیانگذار ویکی‌لیکس، عملا پرونده او را مختومه اعلام کرد. با این حال ژولین آسانژ همچنان خود را در خطر تعقیب دستگاه‌های امنیتی انگلیس و آمریکا می‌بیند. به گزارش تلگراف، دیروز دفتر ماریان نی، دادستان کل سوئد اعلام کرد که تحقیقات ادامه نخواهد یافت. ژولین آسانژ 45 ساله که تبعه استرالیا است، به خاطر تعقیب قضایی سوئد از حدود 5 سال پیش در سفارت اکوادور در لندن و تحت پوشش پناهندگی سیاسی زندگی می‌کند. آسانژ اتهامات وارده به وی مبنی بر تجاوز جنسی در سال 2010 را رد کرده و می‌گوید از این واهمه دارد که از طریق سوئد به ایالات متحده استرداد شود، جایی که به خاطر افشای صدها هزار سند نظامی و دیپلماتیک محرمانه آمریکایی تحت تعقیب قرار دارد. با آنکه لحظاتی پس از اعلام تصمیم جدید دادستانی کل سوئد، آسانژ تصویری لبخندزنان را از خود در توئیتر منتشر کرد اما او همچنان نگران دستگیری توسط ماموران انگلیسی است که ارتباط تنگاتنگی با دستگاه امنیتی آمریکا دارند. تارنمای ویکی‌لیکس نیز در توئیتی این نگرانی را بازتاب داد و نوشت: «انگلیس از تایید یا رد دریافت درخواست استرداد ژولین آسانژ خودداری می‌کند. تمرکز کنونی بر اقدام انگلیس است». با توجه به اینکه دولت ترامپ نیز همانند اوباما، ویکی‌لیکس را دشمن نامیده و حتی اف‌بی‌آی، اقداماتی مضاعف را برای دستگیری او اندیشیده است، در حال حاضر اطرافیان آسانژ این ظن را مطرح کرده‌اند که شاید منع تعقیب او توسط سوئد بهانه‌ای باشد تا آسانژ سفارت اکوادور را ترک کند تا نیروهای امنیتی انگلیس او را به بهانه واهی دیگری دستگیر کنند. ویکی لیکس 2 مقصد را برای پناهندگی آتی آسانژ در صورت خروج از لندن مطرح می‌کند که به ترتیب اکوادور و فرانسه هستند.
آسانژ: سیا تروریست‌پرور و  حامی دیکتاتورهاست
بنیانگذار تارنمای افشاگر ویکی‌لیکس، سیا را سازمانی خطرناک دانست که حامی دیکتاتوری در سراسر جهان است. ژولیان آسانژ در ‌ایمیلی برای شبکه راشاتودی، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا را «فاقد صلاحیت» خواند و نوشت این سازمان «تروریست‌ها را مسلح و دموکراسی را نابود کرده است». هدر فریتز هورنیاک، سخنگوی سازمان سیا پیش‌تر آسانژ را به دلیل افشاگری‌هایش «دوست دیکتاتورها و تروریست‌ها» خوانده بود اما موسس ویکی‌لیکس در واکنش به این اظهارات، سخنگوی سیا را چنین به سخره گرفت: «مردان و زنان خوبی در سازمان سیا هستند اما اگر انتشارات ما آنها را راهنمایی کند، برای ویکی‌لیکس کار می‌کنند». گفته می‌شود دونالد ترامپ که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری به افشاگری‌های ویکی‌لیکس علیه رقیبش استناد می‌کرد حالا در تلاش برای بازداشت آسانژ اتهامات جدیدی را علیه او وارد کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، دادستانان آمریکا پس از بررسی اسناد و مدارک ادعایی علیه آسانژ، راهی برای بازداشت او یافته‌اند که از  3 سال و نیم پیش به سفارت اکوادور پناهنده شده است. سیا چندی پیش ادعا کرد عوامل اطلاعاتی روسیه از ویکی‌لیکس در کمک به شکست هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه وی بهره برده‌اند.


تماس پوتین با مکرون
رئیس‌جمهور روسیه با نخستین مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور جدید فرانسه تلاش برای بهبود روابط با فرانسوی‌ها را آغاز کرد، روابطی که به خاطر همراهی فرانسه در تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه و همچنین حمایت مسکو از لوپن، نامزد ملی‌گرایان فرانسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر شکرآب شده است. کاخ کرملین روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون نخستین گفت‌وگوی تلفنی خود را انجام داده و درباره همکاری احتمالی بیشتر برای حل و فصل بحران اوکراین رایزنی کردند. همچنین یک مقام کاخ الیزه در پاریس تاکید کرد که 2 طرف در این تماس تلفنی آمادگی خود را برای ادامه مذاکره درباره بحران‌های منطقه‌ای از جمله اوکراین و سوریه اعلام کرده‌اند، هرچند با یکدیگر اختلاف‌نظرهایی دارند.
 


Page Generated in 0/0054 sec