printlogo


کد خبر: 175795تاریخ: 1396/2/31 00:00
اعلام نتایج قطعی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری
روحانی با 57 درصد آرا رئیس دولت دوازدهم

پرونده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ظهر دیروز با اعلام رسمی نتایج انتخابات توسط عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور بسته شد. آنگونه که رحمانی‌فضلی اعلام کرد حسن روحانی با کسب 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای از مجموع 41 میلیون و 220 هزار و 131 رای، رئیس‌جمهور منتخب دوره دوازدهم شد. به گزارش «وطن‌امروز» صبح جمعه 29 اردیبهشت در ایران و 132 نمایندگی کشورمان در 110 کشور جهان، انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. مشارکت چشمگیر مردم در این دوره از انتخابات علاوه بر رسانه‌های داخل کشور، در رسانه‌های غربی نیز بازتاب خیره‌کننده‌ای داشت. رسانه‌های داخلی روز جمعه گزارش دادند از دقایقی پیش از آغاز رسمی روند اخذ رای، صفوف گسترده‌ای مقابل حوزه‌های اخذ رأی تشکیل شده بود. حجم مشارکت مردم در این دوره از انتخابات به نحوی بود که وزیر کشور در 2 نوبت 2 ساعته اقدام به تمدید زمان رای‌گیری تا ساعت 22 کرد. این زمان البته یکبار دیگر و تا ساعت 23 تمدید شد و در نهایت نیز وزارت کشور در اطلاعیه شماره 34 خود از اعضای شعب ثبت‌نام و اخذ رأی خواست مراجعه‌کنندگان را که در صف رأی دادن حضور دارند به داخل شعبه هدایت کرده و سپس در شعبه را بسته و از حاضران رای‌گیری تا ساعت 24 به عمل آورند و در خروجی شعبه را بسته و سپس مرحله شمارش آرا را با اولویت شمارش آرای ریاست‌جمهوری طبق قوانین مربوط به هر انتخابات و آیین‌نامه‌های اجرایی آنها آغاز کنند. بر همین اساس نیز از دقایق ابتدایی پس از پایان رای‌گیری، شمارش آرا آغاز شد. در کمتر از یک ساعت پس از آغاز شمارش آرا، آرای روستاها و شهرهای با جمعیت کم به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این روند البته رفته‌رفته به شهرهای با جمعیت بیشتر نیز تسری پیدا کرد اما مسؤولان وزارت کشور این آمارها را فاقد رسمیت می‌خواندند. در نهایت اما ساعت 8 صبح علی‌اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور آمار نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. وی با تقدیر از حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای گفت: مردم ایران در کنار هم و در تضارب آرا و افکار در فضایی امن، آرام و پرشور و نشاط بالغ بر
۴1 میلیون رای دادند که البته آمار نهایی را امروز(شنبه) با نتیجه نهایی بعد از تایید هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری به ملت بزرگ ایران تقدیم خواهیم کرد. احمدی با اشاره به اینکه نتایج اعلام‌شده براساس تطبیق آماری است، اظهار کرد: این نتایج از شعب به بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها ارسال شد و برای جلوگیری از اشتباه باید با گزارش‌های ناظران شورای نگهبان نیز مورد تطبیق قرار می‌گرفت. وی در ادامه به میزان آرای ماخوذه و آرای هر کاندیدا اشاره کرد و گفت: از 25 میلیون و 182 هزار و 210 رای، آقای حسن روحانی 14 میلیون و 619 هزار و 848 رای؛ آقای سیدابراهیم رئیسی 10 میلیون و 125 هزار و 855 رای، آقای مصطفی میرسلیم 297 هزار و 276 رای و آقای مصطفی هاشمی‌طبا 139 هزار و 331 رای کسب کردند.
اعلام نتایج نهایی
ساعاتی بعد اما عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور آمار نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. رحمانی‌فضلی ساعت 14 دیروز با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز خیلی خوشحال هستیم و خدا را به‌خاطر برخورداری از نعمت مردم انقلابی و مومن و همچنین به‌خاطر نعمت برخورداری از نظام جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری حاکم بر آن شکر می‌کنیم. وی افزود: در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی مردم فرصت تعیین سرنوشت پیدا کردند و در انتخابات انجام‌شده تاکنون با خلق حماسه‌ها صفحات زرینی در تاریخ انقلاب به یادگار گذاشتند. وزیر کشور ادامه داد:‌ امروز یکی از صفحات پرافتخار تاریخ مردم‌سالاری کشور رقم خورد و حماسه مردم ثبت شد. انتخابات با امنیت کامل و شور و نشاط و ذوق مردم در پای صندوق‌های رای به همه جهان نشان داده شد و یک بار دیگر اثبات شد مردم مدافع و حامی انقلاب و متحد و منسجم در جهت اهداف آن یعنی تقویت دین خدا و انقلاب هستند. رحمانی‌فضلی از دست‌اندرکاران و تمام عوامل اجرا، نظارت، امنیت، تبلیغات و قوای قضائیه و مقننه و شورای نگهبان و سپاه و بسیج تشکر کرد. وی با بیان اینکه تاکنون 7/99 درصد شعبات رای شمارش شده، نتیجه نهایی شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری را به قرار زیر بیان کرد: کل آرای ماخوذه 41 میلیون و 220 هزار و 131 رای بود که از این تعداد حجت‌الاسلام روحانی 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای معادل 57 درصد کل آرا را تصاحب کرد و به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. وزیر کشور افزود: حجت‌الاسلام رئیسی نیز در این دوره از انتخابات 15 میلیون و 786 هزار و 449 رای معادل 38 درصد کل آرا را تصاحب کرد. آقایان میرسلیم و هاشمی‌طبا نیز 478 هزار و 215 رای و 215 هزار و 450 رای کسب کردند. به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه امیدواریم خدا به همه ما توفیق خدمت به مردم را بدهد، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در مقابل این حضور پرشکوه مردم، مطالبات و خواسته‌های آنها در حوزه اجرایی را با همکاری و پایان رقابت و شروع رفاقت به انجام رسانیم. بنده به صورت ویژه از مقام معظم رهبری که در تمام مراحل قبل و حین انتخابات در جهت افزایش مشارکت، سلامت قانونی و امنیت آن تاکید داشتند، تشکر می‌کنم. گفتنی است حسن روحانی با کسب 57 درصد آرا پایین‌ترین میزان رای را نسبت به آرای دور دوم رؤسای جمهور پیشین دارد. در دولت سابق محمود احمدی‌نژاد در انتخابات 88 توانست 63 درصد آرا را کسب کند.
رئیس دولت اصلاحات نیز در سال 80 توانست 77درصد آرا را کسب کند. مرحوم  هاشمی در سال 72 حدود 63 درصد آرا را کسب کرد و آیت‌الله خامنه‌ای نیز در دور دوم ریاست‌جمهوری 85 درصد آرا را کسب کردند.
 


Page Generated in 0/0064 sec