printlogo


کد خبر: 175880تاریخ: 1396/3/1 00:00
چهارگوشه

النجباء: آخرین میخ بر تابوت آل‌خلیفه
سخنگوی جنبش النجباء عراق صدور حکم علیه آیت‌الله عیسی قاسم را به ‌منزله کوبیدن آخرین میخ بر تابوت رژیم مزدور آل‌خلیفه دانست. سیدهاشم الموسوی گفت: «این دادگاه تروریستی باید پیش از محاکمه شخصیت‌های اصلی کشور که قانون اساسی بحرین را نوشته‌اند، وابستگی حقیقی خود به بحرین را اثبات کند. هدف قرار دادن مرجعیت، به‌منزله هدف قرار دادن عظمت امت اسلامی است و رژیم شر آل‌خلیفه باید از خطرات این کار خطرناک خود آگاه باشد. سکوت در قبال این حکم ظالمانه، موجب می‌شود رژیم شر آل‌خلیفه تصمیمات طایفه‌ای بیشتری علیه پیروان اهل بیت در بحرین بگیرد».

بازگشت اردوغان به حزبش
رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر به ریاست حزب حاکم عدالت و توسعه برگزیده شد. این اقدام به منزله اجرایی شدن یکی از تغییرات کلیدی پیش‌بینی شده در قانون اساسی جدید این کشور است. اردوغان بعد از آنکه آگوست 2014 به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد در چارچوب قانون اساسی ارتباط خود  با این حزب اسلام‌گرا- محافظه‌کار را به صورت رسمی قطع کرد. وی در همین حال اوایل مه توانست در چارچوب اصلاح قانون اساسی به عضویت دوباره این حزب در‌آید که سال 2001 آن را تاسیس کرد.

4 کشته در درگیری کشمیر هند
درگیری‌های مسلحانه میان سربازان هندی و شبه‌نظامیان در منطقه کشمیر تحت کنترل هند به کشته شدن 4 تن ازجمله 2 نظامی هند منجر شد. یکی از سخنگویان ارتش هند گفت این افراد در جریان عملیات نظامی روز شنبه در بخش نائوگام در منطقه کوپ‌وارا واقع در حدود 120 کیلومتری سرینگر، مرکز کشمیر، کشته شدند. منطقه کشمیر تحت کنترل هند یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان محسوب می‌شود که بیش از 500 هزار سرباز هندی برای سرکوب اعتراض‌ها در آنجا مستقر هستند. دهلی‌نو و اسلام‌آباد هر دو مدعی کنترل کامل بر کشمیر هستند.

شکست شبکه اطلاعاتی آمریکا در چین
مقامات آمریکایی مدعی هستند دولت چین در یک دوره 2 ساله بین 18 تا 20 تن از مخبران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را کشته یا زندانی کرده است. 2 مقام آمریکایی در گفت‌وگویی با نیویورک‌تایمز اعلام کردند یک درز اطلاعاتی در فاصله سال‌های  2010 تا 2012 موجب زندانی یا کشته شدن عواملی شده که با سیا همکاری داشته‌اند. در نتیجه این اقدام نظام‌مند پکن، فعالیت این شبکه جاسوسی در چین متوقف و برچیده شده است. در پی این شکست، مأموران پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و سیا عملیاتی مشترک به نام «گورکن عسل‌خوار» را با هدف روشن شدن این موضوع در شمال ایالت ویرجینیا آغاز کردند. براساس نتایج این تحقیق، ظاهراً هک شدن سیستم مخابراتی سیا یا لو رفتن اطلاعات از سوی یک عامل نفوذی عامل شکست این برنامه بوده است. سال پیش بود که یکی از کارکنان اف‌بی‌آی به دلیل دادن اطلاعات حساس فناوری به پکن مقصر شناخته شد.


اشک شوق دختران آزاد شده نیجریه‌ای
دختران نیجریه‌ای آزاد شده از چنگ گروه تروریستی بوکوحرام برای نخستین‌بار پس از 3 سال با والدین خود دیدار کردند. مراسم دیدار 82 دختر مدرسه‌ای اهل چیبوک با خانواده‌هایشان در آبوجا، پایتخت نیجریه مملو از صحنه‌های احساس‌برانگیز بود. بسیاری از آنها وقتی والدین‌شان را دیدند از شوق بر زمین زانو زده و گریستند. سپس جمعیت حاضر به شادی و شکرگزاری پرداختند. سال 2014 گروه تروریستی بوکوحرام که همپیمان داعش و تحت حمایت آمریکا و شرکای عرب و ترکش قرار دارد 276 دختر محصل  مسلمان و مسیحی را از مدرسه‌ای در منطقه چیبوک در شمال شرق نیجریه ربود. 82 تن از آنها که در مراسم اخیر حضور داشتند 2 هفته پیش در ازای رهایی 5 رهبر تکفیری‌ آزاد شده بودند و دولت آبوجا در تلاش برای آزادسازی 113 گروگان باقیمانده است.


Page Generated in 0/0057 sec