printlogo


کد خبر: 175899تاریخ: 1396/3/1 00:00
پس از همکاری نکردن وزارت کشور، سیدابراهیم رئیسی در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی خواستار رسیدگی شورای نگهبان به تخلفات انتخاباتی شد
اعتراض متمدنانه

گروه سیاسی: برخلاف آنچه اوباش سیاسی در سال 88 انجام دادند و بدون داشتن حتی یک سند از تخلف، با ادعای تقلب، طرفداران خود را تحریک به آشوب خیابانی کردند، جبهه انقلاب با داشتن صدها صفحه تخلفات انتخاباتی و داشتن فیلم‌هایی از این تخلفات آشکار در انتخابات، رفتاری متمدنانه در پیگیری تخلفات انتخاباتی در انتخابات 96 دارد. دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی روز 29 اردیبهشت برگزار و نتایجش 30 اردیبهشت‌ماه از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد که تاکنون بر خلاف دوره‌های گذشته آمار نهایی و تفکیکی استان‌ها اعلام نشده است. در تمام ادوار انتخابات قبل، وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات پس از اتمام شمارش آرای انتخاباتی اقدام به انتشار تفکیکی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در استان‌ها می‌کرد اما به دلایل نامشخصی تاکنون در این دوره از انتخابات، این مهم محقق و اعلام نشده است.
در حالی برخی نامزدهای انتخاباتی به «تخلفات گسترده» انتقاد داشتند که برخی کارشناسان این عدم ‌اطلاع‌رسانی دقیق و بموقع را نیز در ادامه تخلفات قبلی می‌دانند و در حال حاضر وزارت کشور هنوز آرای نهایی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام نکرده است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی روز شنبه 30 اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران گفته بود: تاکنون نتایج 7/99 درصد شعبات اخذ شده و تقریبا نتیجه نهایی است که تعداد آرای ماخوذه 41 میلیون و 220 هزار و 131 رای است، بنابراین سوال این است که مابقی این آمار کجاست و چرا تاکنون به‌صورت رسمی و تفکیکی اعلام نشده است؟ به‌ گزارش فارس، ستاد انتخاباتی «سیدابراهیم رئیسی» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از ارسال بیش از 200 شکایت به ستاد انتخابات و هیات نظارت خبر داده است. در همین زمینه، علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی، روز جمعه در نامه‌ای به هیأت نظارت بر انتخابات به بروز تخلفات و «جرم» در روند انتخابات اعتراض و تاکید کرد: مصادیق ارتکاب جرم از حد گزارش و شکایت گذشته و به نظر می‌رسد محتاج ورود و برخورد جدی هیات نظارت است. همچنین حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز شنبه در قالب بیانیه‌ای از پیگیری‌ تخلفات خبر داد و گفت: «برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی و تخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات از لحظات تلخ این انتخابات بود که آن را از مسیر قانون پیگیری خواهم کرد» دیروز نیز سیدصولت مرتضوی، نماینده تام‌الاختیار رئیسی گفت وزارت کشور از ارائه آمار تفکیکی صندوق‌ها خودداری می‌کند. نماینده تام‌الاختیار رئیسی در ستاد انتخابات وزارت کشور با اشاره به امتناع وزارت کشور از تحویل لیست تفکیکی نتایج آرای ریاست‌جمهوری گفت: هیچگونه همکاری از سوی وزارت کشور نبوده و بدون هیچ توضیحی از تحویل لیست نتایج امتناع می‌کنند. مرتضوی اظهار داشت: از عصر روز شنبه تا به این لحظه تلاش کردیم وزارت کشور، نتایج انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را به تفکیک شعب، بخش، شهرستان و استان در اختیار ما قرار دهد که هنوز این اتفاق نیفتاده است. مرتضوی تاکید کرد: آقای نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی این موضوع را به شکل کتبی از وزارت کشور درخواست کرد ولی متاسفانه هیچگونه همکاری از سوی مسؤولان ذی‌ربط به عمل نیامده و بدون هیچ توضیحی از تحویل لیست نتایج امتناع می‌کنند.
رئیسی: سکوت نمی‌کنم
تخلفات در انتخابات و رفتار دولت در عدم شفاف‌سازی این شائبه‌ها باعث شد سیدابراهیم رئیسی در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان خواستار ورود ایشان به وضعیت نابسامان و مشکوک فعلی شود.
سیدابراهیم رئیسی در نامه‌ای به آیت‌الله احمد جنتی، ضمن ابراز اعتماد و اطمینان به شورای نگهبان، خواستار رسیدگی به برخی تخلفات در قبل و حین برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت ماه شد. وی به همراه این نامه 3 صفحه‌ای، صدها صفحه مستند را در چندین مجلد برای شورای نگهبان ارسال کرده است. حجت‌الاسلام رئیسی ضمن تاکید بر حق‌الناس بودن آرای مردم، خواستار رسیدگی دقیق هیات نظارت بر انتخابات به این تخلفات، تا حصول نتیجه قطعی شده است. در بخشی از این نامه آمده است: «همه ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی موظف و مکلف به حفظ جمهوریت نظام و پاسداری از آرای مردم که مصداق حقوق شهروندی ایرانیان است می‌باشیم و اینجانب با وعده‌ای که به مردم قهرمان و نجیب ایران داده‌ام، نمی‌توانم در برابر ظلم به حقوق مردم سکوت کنم، لذا تقاضا دارم در اجرای قانون به موارد گفته شده توجه و رسیدگی جدی شود».
وزارت کشور صادق نیست
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می‌گوید رفتار وزارت کشور در مواجهه با افکار عمومی صادقانه نیست و مردم درباره انتخابات دچار تردید شده‌اند. ترقی درباره امتناع وزارت کشور از تحویل لیست تفکیکی نتایج آرای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: متأسفانه وزارت کشور از اختیاراتی که برای ارائه آمار دقیق و شفاف به مردم دارد سوءاستفاده می‌کند. وی افزود: وزارت کشور به جای اعلام تخلفاتی که صورت گرفته و موجب تغییر و تبدیل در نتایج آرا می‌شود، در ارائه آمار دقیق استان‌ها برای انطباق آنچه مردم و ناظران شاهد بوده‌اند نیز کوتاهی کرده است. عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه برخورد وزارت کشور با افکار عمومی صادقانه نیست، گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری تصریح فرمودند آرای مردم حق‌الناس و امانت است و این امانت در دست وزارت کشور قرار دارد. بنابراین باید به گونه‌ای عمل کنند که مردم دچار تردید نشوند و نسبت به امانتداری به مجریان انتخابات مطمئن باشند.
می‌خواهند شفافیت از بین برود
پرویز سروری، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هم با اشاره به امتناع وزارت کشور از ارائه آمار تفکیکی آرای استان‌ها اظهار داشت: ما در این دوره با برخی رفتارها مواجه هستیم که در انتخابات قبل کم‌سابقه بوده و دوستان طوری عمل می‌کنند تا امکان اعتراض از نامزدها را بگیرند. سروری ادامه داد: به نظر می‌رسد آنها با سلسله رفتارهای اینگونه به دنبال این هستند که امکان شفافیت را از بین ببرند، لذا توصیه ما به وزارت کشور این است که امکان دسترسی به آمار تفکیکی استان‌ها مانند سابق برای نامزدها فراهم شود تا نسبت به اعتراض خود اقدام کنند. دبیرکل جمعیت رهپویان تصریح کرد: امیدواریم در انتخابات شوراها نیز این اتفاق بیفتد، چرا که آنها نیز بسیار غیرشفاف و معیوب عمل می‌کنند و درحالی‌که هیأت نظارت باید این نظارت را انجام دهد، نظارت از سوی وزارت کشور صورت می‌گیرد. وی افزود: با توجه به این فضا این نگرانی وجود دارد که در حق نمایندگان و نامزدها اجحافی صورت گیرد و امیدواریم وزارت کشور هرچه سریع‌تر زمینه دسترسی نامزدها را به اطلاعات فراهم کند.

کدخدایی: هفته آینده شورای نگهبان نظرش درباره شکایات را اعلام می‌کند
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد نظر این شورا درباره شکایات از نحوه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین صحت انتخابات حداکثر تا سه‌شنبه هفته آتی اعلام می‌شود. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سوالی درباره شکایات ارسال‌شده به این شورا در زمینه تخلفات در روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: افرادی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایاتی دارند، طبق قانون تا پایان یکشنبه فرصت داشتند، شکایات خود را همراه با مستندات تقدیم شورای نگهبان کنند. وی افزود: طبق قانون شورای نگهبان حداکثر 10 روز از زمان برگزاری انتخابات یعنی تا سه‌شنبه هفته آتی فرصت دارد پس از بررسی شکایات، نتایج را اعلام کند. کدخدایی در پایان گفت: شورای نگهبان همچنین تا همان روز سه‌شنبه هفته آینده فرصت دارد درباره صحت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نظر خود را اعلام کند.
 


Page Generated in 0/0061 sec