printlogo


کد خبر: 175902تاریخ: 1396/3/1 00:00
بانک مرکزی بعد از انتخابات ناپدید شد!
وعده پرداخت پول کاسپینی‌ها دروغ بود

گروه اقتصادی: مسؤولان بانک مرکزی در حالی که چند روز مانده به انتخابات سپرده‌گذاران کاسپین را بمباران خبری کرده بودند بعد از انتخابات سکوت کرده و به تجمعات گسترده بی‌اعتنایی می‌کنند.
به گزارش «وطن‌امروز»، قبل از انتخابات مسؤولان بارها از تعیین‌تکلیف کاسپینی‌ها سخن گفتند اما با اجرای تعیین‌تکلیف سپرده‌گذاران مشخص شد سپرده آنها آب رفته و بدون کمترین توضیح منطقی‌ پول مردم در دفترچه حساب جدید ناپدید شده است. حالا از فردای انتخابات و مشخص شدن نتیجه آن، مسؤولان بانک مرکزی به اعتراض سپرده‌گذاران بی‌اعتنایی می‌کنند تا جایی که در تجمع مشهد برخی از آنها به بیمارستان منتقل شدند. در این‌باره خبرگزاری تسنیم گزارش داده بانک مرکزی پس از حدود 7 ماه مسدود کردن سرمایه‌های مردم و وعده‌های مختلف و متناقض از جمله دعوت مردم به صبر و عدم نگرانی آنها و اینکه از سرمایه‌های آنها صیانت خواهد کرد سرانجام با اطلاعیه‌های متعدد و ناقص خود در یکی، دو روز منتهی به انتخابات  نه تنها ثابت کرد وعده‌های قبلی‌اش بر عدم نگرانی مردم غیرواقعی بوده بلکه مجوز صادره خود برای کاسپین را نیز مخدوش و آن را تبدیل به یک موسسه تسویه‌کننده با روش پرداخت مرحله‌ای سرمایه و پول مردم کرده است!
مردم به تسنیم می‌گویند: عدم صداقت دولت تدبیر و امید در موضوع کاسپین تا آنجا پیش رفته که مدیران بانک مرکزی به سرعت در حال تغییر صورت مساله در موضوع کاسپین و پاک کردن آثار گذشته هستند به گونه‌ای که یک شبه این موسسه با هماهنگی بانک مرکزی طراحی و نوشتار کلمه کاسپین را بر روی تابلوی سر در 20 شعب منتخب خود تغییر داد و رنگ نارنجی را جایگزین آبی- سفید قبلی کرد! در این ارتباط مردم به تسنیم می‌گویند:  این تغییرات شتابزده در کنار چند اطلاعیه بانک مرکزی به ما این پیام را می‌دهد که مدیران بانک مرکزی به فکر بازگرداندن پول ما نیستند بلکه می‌خواهند با تغییر ظواهر فقط زمان بخرند. گفتنی است کاسپین تا امروز چندین بار تغییر اسم و تابلو داده است؛ از زمانی که نام آن آرمان ایرانیان بود تا به این لحظه که کاسپین نارنجی رنگ معرفی شده است! از دیگر موارد پاک کردن صورت مساله در موضوع کاسپین می‌توان به تغییر ساختمان مرکزی کاسپین از سعادت‌آباد تهران به حوالی میدان آرژانتین اشاره کرد که در چند روز قبل اتفاق افتاده است. معترضان به تسنیم می‌گویند: موسسه کاسپین با چراغ سبز بانک مرکزی می‌خواهد تمام آثار گذشته خود را پاکسازی کند، حتی قصد دارد در اقدام بعدی دفترچه‌های کاسپینی که در دست مشتریان فعلی است با دفترچه‌های طراحی شده جدید تعویض کند و بدین ترتیب کلا با تغییر رنگ و تعداد شعب از حدود 500 به 20 شعبه یک کاسپین دیگری ایجاد کند، نه اینکه پول مردم را بدهد! گفتنی است از جمله نکات دیگر مبهم در پرونده کاسپین (آرمان ایرانیان سابق) تناقض در صحبت‌های معاون قبلی نظارتی بانک مرکزی آقای تهرانفر و معاون کنونی نظارتی بانک مرکزی آقای حیدری است به‌طوری که آقای تهرانفر، معاون اسبق آقای سیف در بانک مرکزی در مصاحبه خبری خود در مورخ 28 اردیبهشت1394(چند ماه قبل از صدور مجوز کاسپین در 27 اسفند1394) تاکید می‌کند: «موسسه فرشتگان در موسسه آرمان ادغام شده است و اکنون موسسه فرشتگان وجود ندارد بلکه موسسه اعتباری آرمان ایرانیان هست. موسسه مالی - اعتباری آرمان ایرانیان هم‌اکنون مجوز ندارد ولی تا چند وقت دیگر مجوز می‌گیرد.» این در حالی است که آقای حیدری جانشین تهرانفر و نیز آقای سیف در اظهارات اخیر خود مردم معترض را به فرشتگان حواله می‌دهند که این خود یک تناقض آشکار گفتاری و رفتاری مدیران قبل و بعد بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید و عدم ثبات تصمیمات و مواضع آنها و نیز نشان از پشت‌پرده‌های مبهمی است که باید دستگاه قضایی و امنیتی بدان ورود کنند تا ماجرای این تناقض‌گویی‌ها را که بازنده اصلی آن مردم و سرمایه آنها و مهم‌تر از همه اعتماد عمومی است مشخص کنند. شعب منتخب بیست‌گانه مشخص شده جهت مراجعات مردمی و نیز شعب قبلی کاسپین با خشم مردمی گسترده‌تری مواجه شده است چراکه مردم از عدم پاسخگویی شعب با گذشت 7 ماه گلایه‌مند هستند. در این رابطه شخصی که دارای سپرده 10میلیون تومانی بود به تسنیم گفت: با مراجعه به شعبه منتخب به میزان حدود 35 درصد از 10میلیون تومان سپرده قبلی من کسر و یک حساب قرض‌الحسنه جدید برای من افتتاح شد و متاسفانه این مبلغ جدید هم به من داده نمی‌شود. وی افزود: نمی‌دانم چرا باید 35 درصد از سپرده من کسر شود و اینکه چرا هیچ پولی به من داده نمی‌شود؟!
یکی دیگر از سپرده‌گذاران کاسپین به تسنیم گفت: بانک مرکزی حتی برای سپرده‌گذاران زیر 10 میلیون تومان حدود 40 درصد از سپرده‌شان کسر می‌کند و سپس باقیمانده را هم به آنها نمی‌دهد و اینگونه تعیین‌تکلیف در اصل یک نوع ضایع کردن مطالبات مردم است لذا  نمی‌توان به نحوه رفتار بانک مرکزی آن هم پس از 7 ماه بلاتکلیفی دل بست. هر چند بانک مرکزی با اطلاعیه‌های قبلی خود سعی کرد تا سپرده‌گذاران با مبالغ زیر 10 میلیون تومان و از 9 خرداد مبالغ 20 میلیون تومان را در اولویت طرح سامان‌دهی قرار دهد و مدعی آن شود که حدود90 درصد سپرده‌گذاران سامان‌دهی می‌شوند اما مشاهدات خبرنگار تسنیم حکایت از مراجعات مردمی با مبالغ سپرده‌های بالاتر از اعداد یاد شده به شعب دارد به‌طوری که اغلب سپرده‌گذاران با مبالغی زیر 500 میلیون تومان که تعداد آنها نیز بسیار زیاد است در شعب منتخب کاسپین حضور دارند و از عملکرد و نوع سامان‌دهی و کسر کردن مبالغی از سپرده‌های خود به دستور بانک مرکزی بشدت خشمگین هستند. با گذشت 7 ماه از بلاتکلیفی حال که بانک مرکزی رویه مرحله‌ای 10 میلیون تومانی را برای ساماندهی انتخاب کرده است باعث شده این نوع و نحوه ساماندهی راهی طولانی را در پی داشته  باشد و باعث افزایش نارضایتی‌ها  شود. تعدادی از سپرده‌گذاران کاسپین به تسنیم گفتند: سهامداران عمده کاسپین یعنی تعاونی‌های اعتبار فرشتگان و امید جلین گرگان با هماهنگی بانک مرکزی روش پرداختی پلکانی را طراحی کرده‌اند تا بدین ترتیب جبران کسری و زیان از سهامداران عمده کاسپین انجام نشود بلکه این مردم سپرده‌گذار باشند که تاوان آن زیان‌ها را بدهند. سپرده‌گذاران اضافه کردند: این روش کنونی بانک مرکزی عملا در راستای سودسازی برای سهامداران و نیز مدیران کاسپین و افراد پشت پرده این ماجراست و  بانک مرکزی هم به جای دفاع و صیانت از سپرده‌های مردم عادی نزد آن موسسه جانب سهامداران عمده کاسپین را گرفته است. سپرده‌گذاران همچنین گفتند: چرا مدیران قبلی کاسپین که اتفاقا از مدیران قبلی فرشتگان منحله و از همکاران قبلی بانک مرکزی هم هستند هنوز آزاد بوده و تاکنون به دلیل تخلفات متعدد از جمله اخلال در نظم اقتصادی و تعلل در انجام وظایف خود بازداشت و محاکمه نشده‌اند؟! تجمع‌کنندگان همچنین خواستار تغییر مدیرعامل کنونی کاسپین هستند.
 


Page Generated in 0/0063 sec