printlogo


کد خبر: 175908تاریخ: 1396/3/1 00:00
گردوغبار بی‌تدبیری، استان‌های غرب، مرکزی، جنوب و جنوب غربی را فرا گرفت
آلودگی ۴ برابر حد مجاز هوا در استان لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: هوای استان لرستان به لحاظ کیفی در شرایط ناسالم قرار گرفته و آلودگی ۴ برابر حد مجاز است. مهرداد فتحی بیرانوند در گفت‌وگو با تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: با ورود موجی از ریزگردها به استان لرستان هوای استان به لحاظ کیفی در شرایط ناسالم قرارگرفته است. وی با بیان اینکه براساس شاخص استاندارد آلودگی، وضعیت کیفی برخی شهرستان‌های استان لرستان آلوده است، افزود: آلودگی هوا در شهرستان خرم‌آباد 4 برابر حد مجاز و میزان آلودگی در شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر و رومشکان بیشتر است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با اشاره به اینکه میزان ذرات « pm 5/2» 80 و «pm10» 100 اعلام‌ شده است، عنوان کرد: آلودگی هوای استان لرستان روز شنبه هفته جاری نیز 4 برابر حد مجاز بود. در آلودگی هوا کودکان و افراد سالمند بیشتر از افراد دیگر آسیب می‌بینند. وی بیان کرد: باید مراقب کودکان و سالمندان بود، شهروندان در صورت عدم ضرورت از تردد در هوای آزاد خودداری کنند و در موارد ضروری الزامات بهداشتی رعایت شود. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند.
 هوای ایلام در وضعیت هشدار
معاون محیط زیست استان ایلام نیزگفت: ریزگردهای عربی هوای ایلام را در وضعیت هشدار قرار داد. علی‌طاهر سارایی اظهار داشت: در پی ورود توده گرد و خاک به آسمان استان ایلام هوای برخی مناطق بویژه مناطق مرزی استان در وضعیت هشدار قرار گرفته است. وی با بیان اینکه هوای شهرستان‌های مرزی دهلران و مهران در وضعیت هشدار قرار دارد، افزود: میزان غلظت ریزگردها در آسمان مهران و دهلران بیش از 250 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است. معاون محیط زیست استان ایلام عنوان کرد: غلظت ریزگردهای عربی که از سمت بیابان‌های عراق و سوریه شکل گرفته است در سطح استان ایلام پایدار است.
 کاهش دید موقت در نواحی جنوب و مرکز مرزی خوزستان
مدیرکل هواشناسی استان خوزستان نیز گفت: در جنوب خوزستان به دلیل وزش بادهای نسبتا شدید روی کشور عراق انتظار کاهش دید موقت در نواحی جنوب و مرکز مرزی وجود دارد. کورش بهادری اظهار داشت: تا فردا (دوشنبه) در شمال خوزستان و مرکز احتمال افزایش ابر و بارش‌های خفیف وجود دارد. وی با بیان اینکه در جنوب خوزستان به دلیل وزش بادهای نسبتا شدید روی کشور عراق انتظار کاهش دید موقت در نواحی جنوب و مرکز مرزی وجود دارد، گفت: این گرد و خاک شدید نیست و از روز دوشنبه تا آخر هفته نیز جو نسبتا پایداری را در خوزستان خواهیم داشت. بنا به این گزارش با توجه به گزارش‌های روزانه سازمان هواشناسی خوزستان، سرعت باد 15 تا 30 کیلومتر در ساعت، ارتفاع موج 20 تا 45 و گاهی 120 سانتیمتر و جهت باد نیز شمال غربی تا غربی گزارش شده است.
هوای ناسالم در اراک
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: هوای شهر اراک روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه به علت غلظت فراتر از حد مجاز ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون، در وضعیت ناسالم قرار گرفت. سعید محمودی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: شاخص کیفیت هوای شهر اراک در روز شنبه 30 اردیبهشت‌ماه ۹۸ بود که بیانگر وضعیت هوای سالم اما نزدیک به مرز ناسالم است. وی افزود: میزان غلظت ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در هوای اراک، یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه نیز ۴۱ میکروگرم بر مترمکعب اندازه‌گیری شد که فراتر از حد مجاز است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: حد استاندارد میزان غلظت ذرات معلق کمتر از 5/2میکرون در هوا ۳۵میکروگرم بر مترمکعب است، بنابراین طی دیروز وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در شهر اراک اعلام شد. محمودی گفت: شهر اراک از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۷ روز را با وضعیت هوای سالم سپری کرده و در روزهای ۲۶ فروردین و 6، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه نیز هوای این شهر در وضعیت ناسالم قرار داشته است. محمودی خاطرنشان کرد: کیفیت نامناسب هوا و وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس، شرایطی است که برای کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان زیان‌بار بوده و این افراد جز موارد ضروری باید از رفت و آمد در محیط شهری و مناطق پرتردد خودداری کنند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به شمار روزهای ناسالم هوای شهر اراک در سال ۹۵ تصریح کرد: شهر اراک طی سال گذشته ۱۰۵روز آلودگی و هوای ناسالم را پشت سر گذاشت که از مجموع این روزها، یکصد روز در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 5 روز نیز در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌های جمعیتی قرار داشته است.


Page Generated in 0/0051 sec