printlogo


کد خبر: 175962تاریخ: 1396/3/2 00:00
سخنگوی شورای نگهبان:
شکایت‌ها از تخلفات انتخاباتی را بررسی می‌کنیم

سخنگوی شورای نگهبان از دریافت گزارش‌های متعدد درباره تخلفات صورت گرفته در روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده و گفته در یکی از جلسات شورای نگهبان به بررسی این تخلفات خواهیم پرداخت. عباسعلی کدخدایی بدون اشاره به تخلفات دریافتی، از برخی تخلفات کوچک در این دوره انتخابات سخن گفته و تاکید کرده در این انتخابات تخلف مهمی که نیاز به توقف روند انتخابات باشد، رخ نداده است. به گزارش «وطن امروز» دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایطی روز جمعه 29 اردیبهشت ماه در ایران و 132 نمایندگی کشورمان در سراسر جهان برگزار شد که حجم گسترده تخلفات استانداران، فرمانداران و مدیران دولتی در ایام تبلیغات انتخاباتی، موجب شد بیش از 60 پرونده علیه مدیران دولتی در دستگاه قضا تشکیل شود اما با وجود تشکیل پرونده برای متخلفان، سوءاستفاده از منابع دولتی در حمایت از کاندیدای دولت ادامه پیدا کرد و روز 29 اردیبهشت و آغاز رای‌گیری به اوج خود رسید. بر همین اساس نیز در ساعات ابتدایی آغاز روند اخذ رای، ستاد حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی چندین بار نسبت به تخلفات گسترده در این دوره از انتخابات اعتراض کرد. رئیس ستاد رئیسی روز جمعه در 2 نامه جداگانه خطاب به وزیر کشور و هیات نظارت بر انتخابات نسبت به تخلفات انتخاباتی واکنش نشان داد اما با این حال وزارت کشور که مجری انتخابات ریاست‌جمهوری بود، اقدام خاصی در این زمینه انجام نداد. بر همین اساس نیز ستاد سیدابراهیم رئیسی از مردم خواست اسناد و تصاویر خود را درباره تخلفات صورت گرفته، برای پیگیری به این ستاد تحویل دهند. در نهایت نیز روز یکشنبه رئیسی در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان، به پیوست بیش از 300 برگ سند درباره تخلفات انتخابات ریاست‌جمهوری را برای بررسی تقدیم شورای نگهبان کرد. بر اساس این گزارش، روز گذشته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به جزئیات این تخلفات اشاره کرد. او در گفت‌وگو با شبکه العالم، درباره اعتراض‌های یکی از نامزدهای انتخابات و موارد آن گفت: اعتراضاتی که این دوستان داشتند درباره کمبود تعرفه  در برخی شعب بود یا اینکه برخی تعرفه‌ها مهر نشده یا ساعات رای‌گیری در برخی شعب زود تمام شده بود که رئیس ستاد این کاندیدا با حضور در شورای نگهبان موارد را مطرح کرد. وی افزود: طبق قانون بعد از انتخابات 3 روز فرصت برای دریافت شکایت‌ها تعیین شده و بعد از آن 7 روز فرصت داریم به شکایت‌ها رسیدگی کنیم که ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم در این فرصت قانونی درباره نتیجه انتخابات و صحت قانونی آن اظهارنظر کنیم. سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: اگرچه تخلفات جزئی صورت گرفته است ولی خوشبختانه تخلف مهمی نداشتیم که نیاز باشد روند انتخابات را متوقف کنیم و در حال حاضر هم در فرصت بررسی شکایت‌ها هستیم. کدخدایی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم این هفته در جلسه شورای نگهبان شکایت‌ها و گزارش‌های دریافتی مطرح و نتیجه آن در فرصت قانونی خدمت مردم ارائه شود. وی افزود: طبق قانون، شورای نگهبان حداکثر ۱۰ روز از زمان برگزاری انتخابات یعنی تا سه‌شنبه هفته آینده فرصت دارد پس از بررسی شکایات، نتایج را اعلام کند. سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان همچنین تا همان روز سه‌شنبه هفته آینده فرصت دارد درباره صحت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نظر خود را به اطلاع مردم برساند.
 بررسی تخلفات انتخابات ریاست‌جمهوری
کدخدایی در گفت‌وگو با تسنیم نیز با بیان اینکه تاکنون گزارش‌های متعددی نسبت به تخلفات صورت گرفته در روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به شورای نگهبان ارسال شده است، افزود: ان‌شاء‌الله در یکی از جلسات شورای نگهبان گزارش‌های تخلفات انتخابات ریاست‌جمهوری را بررسی می‌کنیم. سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه اعضای شورا باید نظر نهایی درباره صحت انتخابات را اعلام کنند، گفت: آخرین فرصت شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایت‌‌ها و اعتراضات پیرامون گزارش‌های تخلفات انتخابات ریاست‌جمهوری تا روز سه‌شنبه آینده
9 خرداد است و تا پیش از آن جلساتی برای بررسی گزارش‌ها در شورای نگهبان خواهیم داشت.
شورای نگهبان متخلفان را معرفی کند
عضو شورای مرکزی جبهه مردمی در گفت‌وگویی به تشریح تخلفاتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفته، پرداخت. سیدمحمد حسینی با تاکید بر اینکه در این دوره انتخابات ما شاهد تخلفات گسترده‌ای بودیم، به تشریح این تخلفات پرداخت و اظهار داشت: در برخی حوزه‌ها که آرای رقیب آقای روحانی بالا بوده است، انتخابات با تأخیر برگزار شده، برخی‌ جاها هم گفته شد تعرفه نیست یا زودتر فرآیند رأی‌گیری را پایان دادند یا تعداد صندوق‌های رای در حوزه‌هایی که احساس می‌کردند اکثریت قاطع طرفدار آقای رئیسی هستند، کافی نبوده است. اینها کوتاهی‌هایی بود که صورت گرفته و باید به آنها رسیدگی شود. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: در برخی گزارشات هم شنیده شد در برخی حوزه‌های انتخاباتی برق قطع شده است، یک مدیریت بی‌عرضه است که نمی‌تواند در روز انتخابات تدابیری بیندیشد که برق قطع نشود یا اینکه بلافاصله برق مورد نیاز را تأمین کند تا در فرآیند رأی‌گیری اختلال ایجاد نشود. حسینی خاطرنشان کرد: تخلفاتی هم در رابطه با پذیرش نمایندگان کاندیداها صورت گرفته است، در کل از انواع و اقسام روش‌ها بهره گرفته شده تا رقیب دولت مستقر نتواند آرای بیشتری در صندوق‌ها جمع کند. از طرفی هم شاهد تخریب رقیب در ایام انتخابات بودیم، اینها مواردی است که باید رسیدگی شود و مسؤولان اجرایی حتماً باید پاسخگو باشند. عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: شورای نگهبان در صورت لزوم باید رأی شعبه‌هایی که تخلفات بیشتری در آنها صورت گرفته را بازشماری و متخلفان را معرفی کند،‌ دستگاه قضا هم باید با متخلفان برخورد کند چون این مساله به حیثیت و اعتبار نظام اسلامی و اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند.
تکذیب شایعه برپایی تجمع حامیان رئیسی
یک روز پس از اینکه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی مجموعه تخلفات رخ داده در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را تحویل شورای نگهبان داد، برخی شبکه‌های مجازی مدعی برگزاری تجمع اعتراضی حامیان این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شدند. این موضوع البته به سرعت از سوی سخنگوی ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تکذیب شد. علی غلامی با بیان اینکه «حامیان و هواداران حجت‌الاسلام رئیسی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری مراقب برخی اخبار ساختگی و شایعات منتشر شده در فضای مجازی باشند» افزود: این ستاد صرفا از طریق کانال‌های @raisi_org و نیز @setad_raisi اطلاع‌رسانی خواهد کرد و مطالب کانال‌های دیگر ارتباطی به ستاد مرکزی حجت‌الاسلام رئیسی ندارد. سخنگوی ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرد: جناب آقای رئیسی اعتراض خود به تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر را صرفا از مجاری قانونی و شورای نگهبان دنبال کرده و هیچ اقدام دیگری را از جمله نامه‌نگاری یا... در دستور کار ندارد.


Page Generated in 0/0056 sec