printlogo


کد خبر: 175969تاریخ: 1396/3/3 00:00
واکنش مقامات نظامی و امنیتی به قرارداد تسلیحاتی آمریکا با عربستان
شمخانی: از عاقبت صدام عبرت بگیرید

مقامات و شخصیت‌های نظامی و دیپلماتیک در ایــران به قرارداد تسلیحاتی عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا واکنش نشان دادند. به گزارش «وطن‌امروز» دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز 30 اردیبهشت‌ماه به عربستان سعودی سفر کرد. او در این سفر با طرف سعودی قرارداد فروش 110 میلیارد دلار سلاح و مشارکت چندصد میلیارد دلاری در کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکا را امضا کرد تا بی‌سابقه‌ترین قرارداد تسلیحاتی در منطقه در دولت ترامپ به امضای طرفین برسد. این قرارداد تامل‌برانگیز تسلیحاتی که بیانگر دور جدید همکاری‌های سعودی- آمریکایی  است، واکنش‌هایی در ایران به همراه داشت. مقامات نظامی و امنیتی ایران با تاکید بر اینکه انباشت سلاح هیچگاه امنیت‌آفرین نبوده، این معامله تسلیحاتی را باعث گسترش ناامنی و خشونت در منطقه دانستند. به گفته آنان این قرارداد تسلیحاتی نه‌تنها به امنیت منطقه کمک نخواهد کرد که باعث نا‌امن‌سازی منطقه و ایجاد تنش خواهد شد.  براساس این گزارش، علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی که روز گذشته با هدف شرکت در هشتمین اجلاس مقامات عالی امنیتی از 5 قاره جهان وارد مسکو شد، در بدو ورود به فرودگاه مسکو در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر ضرورت تداوم گفت‌وگو و همکاری نزدیک کشورهای تاثیرگذار و صاحب نقش در امنیت بین‌المللی به منظور کاهش مخاطرات و بحران‌های امنیتی و ایجاد صلح و ثبات جهانی، افزود: در حالی که جهان بیش از هر زمان دیگری نیازمند فاصله گرفتن از تفکرات و اقدامات مبتنی بر خشونت و افراط است، برخی کشورهای بدسابقه در حمایت از تروریسم با اتکا بر دلارهای نفتی ضمن تبدیل کردن منطقه به انبار سلاح‌های غربی، بذر ناامنی و خشونت می‌پراکنند. شمخانی امنیت مردم‌پایه را که بر افزایش مشارکت مردمی در تعیین ساختارهای سیاسی استوار است مدل امنیتی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و اظهار داشت: انباشت سلاح هیچگاه امنیت‌آفرین نبوده و عاقبت حکومت صدام در عراق بهترین نشانه برای اثبات این ادعاست.
منطقه ناامن می‌شود
علاوه بر دبیر شورایعالی امنیت ملی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا نیز به قرارداد تسلیحاتی عربستان سعودی با آمریکا واکنش نشان داد. سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی در حاشیه کلاس مقطع کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه‌های کشور با اشاره به مناسبات سیاسی و نظامی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با  ایالات متحده آمریکا گفت: برتری نظامی محصول فکر و فرآیندهای داخلی نیروهای مسلح  در جهت افزایش توان نظامی و امنیتی هر کشوری است و بدون درک صحیح از امنیت و داشتن استراتژی مناسب، تسلیحات نظامی صرفا در جهت ناامنی و بروز تنش و درگیری به‌کار گرفته خواهد شد.
صفوی با اشاره به بی‌سابقه بودن امضای بسته تسلیحاتی بین آمریکا و عربستان اظهار داشت: حجم تسلیحات خریداری شده توسط کشورهای عربی بویژه عربستان در سطح نامتعارفی بوده و امضای بسته تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری بین آمریکا و عربستان و توافقات تسلیحاتی آتی نه‌تنها کمکی به امنیت منطقه جنوب غرب آسیا نمی‌کند، بلکه در جهت ناامن‌سازی منطقه و ایجاد تنش در این منطقه که قلب انرژی جهان است مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی افزود: پیش از انقلاب ایران، شاه از همپیمان خود یعنی آمریکا خریدهای میلیاردی سلاح و تجهیزات داشت و صدام با حمایت تسلیحاتی و نظامی آمریکا به ایران حمله کرد؛ سرنوشت این 2 دیکتاتور باید درس عبرتی برای برخی باشد و آنچه مسلم است تاریخ در زمان‌ها و مکان‌های مختلف تکرار خواهد شد. امیدواریم سلاح‌هایی که به این کشورهای عربی فروخته می‌شود، مانند سلاح‌هایی که در زمان شاه به ایران فروخته شد، روزی دست ملت‌های عربی منطقه بیفتد و علیه آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی به‌کار گرفته شود. صفوی ادامه داد: تامین امنیت منطقه صرفا با مشارکت همه کشورهای اسلامی و منطقه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های یکدیگر، بویژه پتانسیل همکاری‌های منطقه‌ای میسر می‌شود و موضوع تروریسم مادامی که کشورها به درک و جمع‌بندی مشترک در موضوعات مورد مناقشه نرسند، همچنان لاینحل باقی خواهد ماند و کشورها صرفا از طریق گفت‌وگوی مستقیم  می‌توانند به فهم مشترک درباره مسائل برسند. دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا خاطرنشان کرد: حل اساسی مشکل تروریست‌ها در منطقه از طریق قطع منابع مالی و انسانی و تسلیحاتی و قطع کمک اطلاعاتی  قدرت‌های فرامنطقه‌ای به تروریست‌ها و البته با مشارکت کشورهای منطقه میسر است اما متاسفانه در این مسیر صرفا شاهد بازی برخی کشورهای عربی در زمین ایالات متحده هستیم.
دوره‌گردی ترامپ برای جمع‌آوری پول
در کنار واکنش‌های مقامات نظامی ایران، مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب نیز به سفر ترامپ به عربستان و قرارداد تسلیحاتی با طرف سعودی واکنش نشان داد. علی‌اکبر ولایتی در حاشیه مراسم سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران درباره سفر ترامپ به عربستان، اظهار داشت: کاری که عربستان سعودی انجام داده یک کار تکراری است و از اول انقلاب این کار را انجام داده است. تأسیس شورای همکاری خلیج‌فارس در ابتدای کار با همین اهداف صورت گرفت و سپس به صدام کمک کردند جلوی رشد انقلاب را بگیرد که موفق نشدند. وی افزود: با حامیانی که آنها در منطقه داشتند و با اتکا به عربستان و بعضی متحدان و وابستگان کشورهای غربی، درصدد بودند جلوی پیشرفت انقلاب اسلامی را بگیرند که موفق نشدند. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حضور ترامپ در عربستان کاری تکراری از سوی عربستان در جهان اسلام است، یادآور شد: آنچه در چند روز اخیر در عربستان رخ داد نمونه عینی اسلام آمریکایی است. زمانی امام راحل پیش‌بینی کردند 2 نوع اسلام حقیقی و آمریکایی داریم و این سفر یک نمونه واقعی اسلام آمریکایی است. ولایتی در همین زمینه تصریح کرد: اینکه آقای ترامپ مثل یک کاسب دوره‌گرد برای پول جمع کردن برای اقتصاد ورشکسته آمریکا راه بیفتد و در مرکز جغرافیایی اسلام که حرمین شریفین در آن قرار دارد، به دنبال اهداف خود باشد، نمونه یک اسلام مورد پسند آمریکاست. وی افزود: این نوع کارها اقدامات مذبوحانه‌ای است که امثال عربستان و دیگر وابستگان این کشور از آن راه به جایی نمی‌برند. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قطعا متحدان و زنجیره مقاومت در منطقه با قدرت در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین پیش خواهند رفت.

لاوروف: حل بحران سوریه به حضور ایران نیاز دارد
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد به پایان رسیدن بحران سوریه به حضور ایران در این فرآیند نیاز دارد. وی در پاسخ به سوالی حول نظرش درباره اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران گفت: «راهکار مشکلات در خاورمیانه و شمال آفریقا به حضور بازیگران خارجی که به نحوی در تحولات میدانی تاثیرگذار هستند، نیاز دارد». به نوشته خبرگزاری تاس، وی توضیح داد: «به معنای کامل‌تر، این شامل ایران و آنچه باید برای حل بحران سوریه انجام شود نیز هست...گروه بین‌المللی حامیان سوریه روی اصول فراگیر بودن تمرکز کرده و ایران نیز هسته آن است». وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مذاکرات «آستانه» نیز بر پایه همین شرط فراگیر بودن انجام شد، تاکید کرد: « روسیه، ترکیه و ایران طی آن به طرحی برای مذاکرات مستقیم سوری - سوری با مشارکت دولت و معارضان رسیدند.» لاوروف افزود: «البته ترکیه نماینده برخی کشورهای خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی و قطر نیز حساب می‌شود. تصویب طرح آتش‌بسی که با ضمانت روسیه، ترکیه و ایران به‌دست آمد در شورای امنیت سازمان ملل، شفافیت رویکرد جامعه بین‌الملل در این باره را نشان می‌دهد».
 


Page Generated in 0/0069 sec