printlogo


کد خبر: 175971تاریخ: 1396/3/3 00:00
شرکت قزاقستانی «کازاتم پروم» برخلاف تعهدات برجام و به دلیل فشار دولت آمریکا از ارسال محموله هسته‌ای کیک زرد به ایران خودداری کرده است
بی‌اعتباری کلیددار

گروه سیاسی: یکی از استدلال‌های دولت حسن روحانی برای توجیه انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران (5/3 تا 5 درصد) به خارج از کشور، درآمدزایی و حفظ سطحی از چرخه سوخت بوده است. اما روز گذشته اتفاقی افتاد که به نظر می‌رسد تا اطلاع بعدی نه‌تنها درآمدزایی اتفاق نخواهد افتاد بلکه در همان سطح محدود چرخه سوخت نیز اخلال ایجاد شده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، در حالی که براساس برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 1+5، قزاقستان باید در ازای خارج شدن اورانیوم غنی‌شده از خاک ایران، کیک زرد در اختیار کشورمان قرار دهد اما روز گذشته شرکت قزاقستانی طرف قرارداد با ایران اعلام کرد به خاطر فشار دولت دونالد ترامپ، نمی‌تواند کیک زرد توافق شده با ایران را (950 تن) در اختیار مقامات کشورمان قرار دهد.
خبر ممانعت دولت ترامپ از ارسال کیک زرد به ایران ابتدا روز دوشنبه با انتشار گزارش روزنامه انگلیسی نیویوروپ منتشر شد. این روزنامه انگلیسی نوشت سیاست‌های ضدایرانی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا انتقال اورانیوم به ایران توسط قزاقستان را غیرممکن کرده است.
روزنامه انگلیسی «نیویوروپ»، چاپ انگلیس روز دوشنبه ضمن گزارش این خبر، یادآوری کرده که کمپانی «کازاتم‌پروم» قزاقستان و سازمان انرژی اتمی ایران قراردادی برای تأمین 950 تن کیک زرد برای ایران دارند.  انتشار این گزارش روزنامه انگلیسی نیویوروپ با واکنش سازمان انرژی اتمی ایران مواجه شد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی مطالب منتشر شده درباره توقف صادرات اورانیوم از قزاقستان به ایران را «خبرسازی‌های رسانه‌های ناشناخته انگلیسی با اهداف خاص» خواند و آن را رد کرد. معاون سازمان انرژی اتمی دیروز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ما مذاکرات طولانی با قزاقستان داشتیم و البته خرید 950 تن اورانیوم از این کشور مورد تایید همه کشورهای عضو کمیسیون مشترک ایران و 1+5 حتی آمریکا و انگلیس نیز قرار گرفته بود که البته انگلیس پس از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا با تغییر موضع اولیه خود با موضوع مخالفت کرد.  کمالوندی اظهار داشت: تلاش‌های وزارت امور خارجه کشورمان برای متقاعد کردن انگلیس که خواستار ارائه دلایل نیاز ایران به این محموله شده بود همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد خبرسازی‌هایی از این نوع توسط رسانه‌های دسته‌چندمی انگلیس با اهداف خاصی صورت می‌گیرد.
بهروز کمالوندی در حالی انتشار خبر ممانعت دولت آمریکا از فروش کیک زرد به ایران را خبرسازی رسانه‌های ناشناخته انگلیسی دانست که شرکت قزاقستانی دیروز رسما از فشار دولت آمریکا و عدم اجرای توافق خود با ایران خبر داد. شرکت قزاقستانی تامین‌کننده اورانیوم برای ایران اعلام کرد به خاطر سیاست‌های دولت ترامپ، ارسال این ماده به ایران را به حالت تعلیق درآورده است.
به گزارش فارس‌، شرکت «کازاتم پروم» در بیانیه‌ای اعلام کرد به خاطر سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران، ارسال اورانیوم به این کشور را به حالت تعلیق درآورده است. این شرکت اعلام کرد به خاطر سیاست‌های جدید دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران، ارسال اورانیوم به این کشور غیرممکن است.
چندی پیش نیز رئیس شرکت قزاقستانی کازاتم‌پروم گفت که ارسال کیک زرد به ایران پس از اعلام موافقت مجدد 1+5 خواهد بود و قرارداد تامین اورانیوم ایران را پس از موافقت تمام اعضای شورای امنیت به‌علاوه آلمان اجرا خواهد کرد.
این مقام ارشد شرکت کازاتم‌پروم در پاسخ به سوالی درباره قرارداد شرکت دولتی کازاتم‌پروم با سازمان انرژی اتمی ایران برای تامین 950 تن اورانیوم گفت: ایران یک برنامه متناسب برای توسعه انرژی هسته‌ای دارد و ما یک قرارداد با این کشور امضا کرده‌ایم. شرایط برای ما جذب‌کننده است اما این قرارداد را پس از موافقت همه 6 عضو شورای امنیت سازمان ملل به اجرا درمی‌آوریم.
ابتدا  انگلیسی‌ها مانع‌تراشی کردند
براساس توافقات ایران و شرکت کازاتم پروم قزاقستان، ایران در یک مرحله 60 تن کیک زرد از این شرکت دریافت کرده بود. این ماجرا پس از آن صورت گرفت که ذخایر اورانیوم ایران براساس برجام از کشور خارج شده بود. با این حال اما مرحله دوم انتقال کیک زرد به ایران انجام نشد. این محموله باید اواخر سال گذشته شمسی وارد ایران می‌شد اما به دلیل سنگ‌اندازی انگلیس انجام نشد. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اسفندماه سال گذشته خبر داد که جمهوری اسلامی درخواست خرید 950 تن کیک زرد از قزاقستان را به دبیرخانه کمیسیون مشترک برجام ارجاع داده و اجرای این توافق تنها در انتظار اعلام موافقت انگلیس است. در آخرین روزهای سال گذشته میلادی نیز قزاقستان 60 تن کیک زرد به ایران صادر کرد که بخشی از توافق هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی برای خارج کردن ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به خارج از کشور و دریافت کیک زرد برای تولید سوخت هسته‌ای بود.
در توافق اتمی وین به ایران اجازه واردات کیک زرد داده شده است. با این حال اما با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا گویا شرایط برای اجرای مسائل حداقلی هم در توافقنامه برجام فراهم نیست، در حالی که ذخایر بیش از 8 تنی اورانیوم غنی‌شده ایران به بانک هسته‌ای قزاقستان ارسال شده است اما همان ما به ازای حداقلی این محموله بزرگ اورانیوم غنی‌شده نیز به دست ایران نرسیده است. شهریورماه سال گذشته «وطن‌امروز» در گزارشی نوشت که قزاق‌ها کلیددار خوبی برای ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نیستند. اکنون نزدیک به 2 سال پس از مشخص شدن انتقال ذخایر اورانیوم ایران به قزاقستان، آشکار شده است که آنها به‌رغم دریافت اورانیوم غنی‌شده ایران، برخلاف تعهدات برجام و به دلیل فشار دولت دونالد ترامپ از ارسال محموله‌های کیک زرد به ایران امتناع می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0070 sec