printlogo


کد خبر: 175973تاریخ: 1396/3/3 00:00
رگه‌هایی از تفکرات سرمربی تیم‌ملی در نوع بازی آبی‌ها
استقلال و فوتبال کی‌روشی

استقلال در شبی که حقیقتا چندان زیبا و تماشاگرپسند بازی نکرد توانست پیروزی  بسیار ارزشمندی را به دست آورد. این برای نخستین‌بار نیست که آبی‌پوشان پایتخت با وجود آنکه زیبا بازی نمی‌کنند اما به پیروزی می‌رسند و حالا این سوال به میان می‌آید که تیم منصوریان خوش‌شانس است یا منطقی؟ استقلال در یکی از حساس‌ترین بازی‌های مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر العین امارات به میدان رفت و توانست با یک گل به پیروزی برسد. آبی‌پوشان پایتخت درحالی در این دیدار توانستند به پیروزی برسند که حتی یک شوت در چارچوب هم نداشتند و نتوانستند خطری جدی را روی دروازه العین خلق کنند. با وجود آنکه استقلال در آزادی بازی می‌کرد اما این العین بود که توپ و میدان را در اختیار داشت و حتی با 10 نفره شدن این تیم هم شاگردان علیرضا منصوریان جرأت حمله کردن را نداشتند و به نظر می‌رسید تنها یک هدف داشتند و آن بسته نگه داشتن دروازه بود. استقلال در شبی که کسل‌کننده و بی‌رمق بازی می‌کرد با خوش‌شانسی محض در دقایق پایانی صاحب یک ضربه پنالتی شد؛ پنالتی‌ای که روی کار تاکتیکی یا خطا روی بازیکن صورت نگرفت بلکه روی اشتباه غیرعمدی و برخورد عجیب توپ با دست رقم خورد. تیم منصوریان در این دیدار خوش‌شانس بود، چرا که تساوی عادلانه‌ترین نتیجه برای این بازی بود. این برای نخستین بار نیست که استقلال در روزی که بد بازی می‌کند به پیروزی می‌رسد و این دوباره این فرضیه را به ذهن می‌آورد که آیا استقلال تیم خوش‌شانسی است؟ استقلال با علیرضا منصوریان هم خوش‌شانس است و هم منطقی بازی می‌کند. سرمربی آبی‌پوشان پایتخت که علاقه زیادی هم به کارلوس کی‌روش دارد سبک بازی تیم‌های این مربی پرتغالی را به خوبی یاد گرفته است. استقلال منصوریان علاقه‌ای به حفظ توپ و به گردش درآوردن آن ندارد. برخلاف نظر مدیرعامل این باشگاه که می‌گوید استقلال تیکی‌تاکا بازی می‌کند با نگاه کردن به سبک بازی آبی‌پوشان براحتی می‌توان نظر مخالف آن را برداشت کرد. استقلال منصوریان تیکی‌تاکا بازی نمی‌کند بلکه سبک بازی آبی‌پوشان دادن توپ به حریف و خسته کردن آنها و استفاده از ضدحملات و چشم دوختن به سرعت بالای کاوه و سانترهای دقیق خسرو حیدری است. به هر حال چنین سبک فوتبالی با وجود آنکه تماشاگرپسند نیست اما در فوتبال اروپا هم شایع است و مربیانی چون ژوزه مورینیو و دیگو سیمئونه و البته کارلوس کی‌روش در آن تبحر دارند. بنابرین می‌توان نتیجه گرفت استقلال منصوریان هم خوش‌شانس است و هم البته سبک بازی منطقی دارد و اگر چنین سبک بازی جواب دهد و با جام همراه شود بدون شک منصوریان در پست خود باقی خواهد ماند. اینکه عده‌ای فقط شانس را در پیروزی‌های اخیر منصوریان دخیل می‌دانند کم‌لطفی محض به مردی است که سبکش را نوع فوتبال کی‌روشی انتخاب کرده است.
العین فقط به استقلال گل نزد
تیم فوتبال استقلال تهران با گلزنی برابر العین امارات نه‌تنها این تیم را در ورزشگاه آزادی مغلوب کرد، بلکه روند گلزنی‌اش به تیم‌های آسیایی را همچنان حفظ کرد. گلی که کاوه رضایی از روی نقطه پنالتی وارد دروازه العین امارات کرد، پنجمین گل کاوه رضایی در لیگ قهرمانان آسیا با پیراهن استقلال، نخستین گل این تیم از روی نقطه پنالتی و البته یازدهمین گل این فصل آبی‌پوشان در لیگ قهرمانان آسیا بود. 2 تیم استقلال و العین که دیدار رفت خود در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را انجام دادند، یک ویژگی مشترک داشتند. این دو، تیم‌هایی بودند که در هر 6 بازی گذشته خود در مرحله گروهی این رقابت‌ها موفق به گلزنی شده بودند و این نشان از خطوط حمله پر قدرت این دو تیم داشت اما بازی دوشنبه‌شب گذشته آنها در حالی برگزار شد که تیم استقلال روند گلزنی‌اش در لیگ قهرمانان آسیا را حفظ کرد اما روند گلزنی تیم العین در این دیدار قطع شد. العین در مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ۱۴ بار و تیم استقلال ۱۰ بار موفق به گلزنی شده بودند. شاگردان علیرضا منصوریان در ۳۰ دیداری هم که در لیگ برتر برگزار کردند تنها در 2 بازی مقابل پرسپولیس (رفت) و مقابل تراکتورسازی (برگشت) موفق به گلزنی نشده بودند.
خرید خوب استقلال
مدافع برزیلی استقلال در دیدار برابر العین نشان داد کیفیت بالایی دارد و باید قرارداد او تمدید شود. دیدار استقلال برابر العین از نظر هجومی چنگی به دل نزد و مهاجمان 2 تیم نتوانستند صاحب موقعیت گلزنی شوند. در دیداری که هر دو تیم به دنبال گل نخوردن و نباختن بودند کاوه رضایی در دقایق پایانی توانست از روی نقطه پنالتی گلزنی کند. اما بهترین بازیکن این دیدار چه کسی بود؟ با وجود آنکه کاوه رضایی گلزنی کرد اما رابسون جانواریو شایسته انتخاب به عنوان بهترین بازیکن میدان است.
این بازیکن برزیلی جاگیری‌های بسیار خوبی داشت و یکی از بازی‌های خوب خود در استقلال را به نمایش گذاشت و اجازه نداد خط حمله زهردار و گران‌قیمت العین صاحب موقعیت گلزنی شود. رابسون در خط دفاعی استقلال بخوبی جا افتاده است و با این بازی‌های خوبی که به نمایش می‌گذارد شایسته تمدید قرارداد است. جنگندگی و انگیزه بالا شاخصه بازی این بازیکن برزیلی است و او می‌تواند با توجه به تجربه حضور در استقلال فصل بعد عملکرد بهتری هم از خود نشان دهد. او تا الان ثابت کرده خرید خوبی برای آبی‌پوشان پایتخت بوده است.
 


Page Generated in 0/0083 sec