printlogo


کد خبر: 175982تاریخ: 1396/3/3 00:00
اخبار

سود ۱۰برابری در جیب ۱۵۰دلال خرما
دبیر انجمن خرما از افزایش ۱۰برابری قیمت خرما از نخلستان تا سفره مردم خبر داد و گفت: اقدامی برای تنظیم بازار خرما انجام نمی‌شود و با نزدیک شدن به ماه رمضان هر کیلوگرم رطب به‌قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. علی‌اصغر موسوی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: خرمای رطب مضافتی را در فصل برداشت و در شهریور و مهر از کشاورزان یکهزار و 500 تومان تا 2 هزار تومان خریداری می‌کنند و الان با 10 برابر قیمت به‌نرخ 15 تا 20 هزار تومان به فروش می‌رسانند. وی افزود: هیچ اصولی در قیمت‌گذاری و فروش خرما وجود ندارد، زیرا دلالان خرما را با قیمت کمی از دست کشاورزان در می‌آورند و در ماه رمضان به ‌قیمت بالایی به فروش می‌رسانند. دبیر انجمن خرما ادامه داد: در این ارتباط 100 تا 150 نفر سود زیادی را به جیب می‌زنند اما 3 میلیون کشاورز و 80 میلیون نفر مردم ضرر می‌کنند. وی تصریح کرد: در گذشته ستادی به‌نام ستاد خرمای کشور وجود داشت که قیمت‌ این محصول را برای مصرف‌کننده تنظیم می‌کرد اما اکنون این ستاد برچیده شده و اقدامی برای تنظیم بازار انجام نمی‌شود و دلال‌ها ترکتازی می‌کنند.


 برداشت 1/5میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای اشتغال
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه برداشت 5/1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای اشتغال به تصویب رسید، گفت: برای ایجاد ۹۵۵ هزار شغل باید بنگاه‌های تولیدی راکد را فعال کنیم و سراغ تأسیس شرکت‌های SME برویم. به گزارش تسنیم، علی ربیعی با حضور در یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی سال 95 با تأکید بر اینکه باید سالانه 955 هزار شغل ایجاد شود، ادامه داد: برای ایجاد چنین حجم زیادی از شغل ضمن اینکه باید بنگاه‌های تولیدی راکد را فعال کنیم، لازم است به سراغ تأسیس شرکت‌هایی برویم که کارآفرینی سریع دارند که SMEها (شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها) نمونه‌ای از آنهاست. وی افزود: آنچه در دستور کار دولت دوازدهم خواهد بود، کارآفرینی نهادی است؛ به این معنا که بنیادهایی ایجاد کنیم که از جنبه‌های حقوقی، قانونی،  تسهیل فرآیند ایجاد کسب‌وکار، تأمین منابع مالی و... برخوردار بوده و به کارآفرینان کمک کنند. قرار است این بنیادها، رسته‌های پراشتغال و مشاغل پایدار با بهره‌وری بالا را معرفی و حمایت کنند؛ بنابراین در دولت آینده به سمت کارآفرینی نهادی حرکت خواهیم کرد.


قیمت گوشت روزانه گران می‌شود
می‌گویند دامداران به دلیل افزایش بارندگی‌ و بهبود علوفه مراتع، طمع کرده و دام خود را برای پرواربندی روانه بازار نمی‌کنند. این امر سبب شده گوشت شقه گوسفندی به کیلویی ۴۰ هزار تومان برسد با این وجود با رشد بی‌رویه قیمت‌ها سهم گوشت قرمز در سبد خانوار رو به کاهش است. طبق گزارش‌های میدانی از بازار و خیابان‌های تهران هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی 39 هزار تومان قیمت خورده ولی در عمل آنهایی که حجم کمتری از گوشت را خرید می‌کنند، باید برای هر کیلو گرد ران 49 هزار تومان هزینه کنند. یکی از فروشندگان گوشت می‌گوید: طی 2 هفته اخیر به‌طور متوسط روزانه 500 تومان به قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی اضافه شده و معلوم نیست چه خبر است، چرا که در مقایسه با آن هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز به مرز 40 هزار تومان رسیده است. یکی دیگر از فعالان بازار گوشت تهران از مشکلات افزایش قیمت در این حوزه می‌گوید و اینکه هر روز یک رقم مشخصی را از کشتارگاه خرید می‌کنیم. یکی از فعالان کشتارگاه تهران نیز می‌گوید: از
2 ماه گذشته دامداران از عرضه دام خود امتناع می‌کنند و آن را برای پرواربندی نگه داشته‌اند.


Page Generated in 0/0067 sec