printlogo


کد خبر: 175998تاریخ: 1396/3/3 00:00
اخبار

مرور کارنامه زیدان
خوش‌شانس یا سطح بالا؟
بن هیوارد: قهرمانی رئال‌مادرید برای زین‌الدین زیدان یک دستاورد بزرگ است. در ماه ژانویه او در رئال‌مادرید جانشین رافا بنیتس شد و باید با صحبت‌هایی که درباره او می‌شد و می‌گفتند خوش‌شانس است کنار می‌آمد اما رکوردش نشان می‌دهد او دقیقا چه کارهایی کرده است.
به چند دلیل او آخرین تیر فلورنتینو پرس بود. بعد از تصمیم او برای برکناری کارلو آنچلوتی در تابستان که باب میل هواداران نبود و بعد روی کار آوردن رافا بنیتس که انتخابی عجیب به نظر می‌رسید، خیلی از هواداران از او می‌خواستند استعفا بدهد. او این کار را نکرد اما مجبور بود اوضاع را درست کند. این کار را هم کرد، زیدان را روی کار آورد، تیم او روند خوبی را پیش گرفت و بعد هم فاصله‌شان با بارسلونا کم شد. بعد از آن اما او حتی توانست تیمش را قهرمان لیگ قهرمانان هم کند و در فینال اتلتیکومادرید را شکست دهد. برای مربی‌‌ای که تنها 6 ماه بود روی کار آمده بود این کارنامه ایده‌آل بود اما این کافی نبود چون خیلی‌ها می‌گفتند او خوش‌شانس بوده و این کارنامه به خاطر شانس خوبش بوده نه عملکرد مثبتش. حتی خیلی‌ها موفقیت او در رئال‌مادرید را با موفقیت روبرتو دی‌متئو در چلسی مقایسه می‌کردند که عمری طولانی نداشت.
موفقیت‌ها در فصل بعد هم ادامه داشت. اولینش قهرمانی در سوپرکاپ یوفا در ماه دسامبر و جام جهانی باشگاه‌ها بود. در هر دو بازی هم در پایان 90 دقیقه بازی مساوی شد و رئال در وقت‌های اضافه بازی را برد. پس باز هم زیدان را خوش‌شانس دانستند. البته این را هم فراموش نکنید که بهترین مربیان معمولا خوش‌شانس هم هستند، از طرفی هم رکورد زیدان خودش گویای همه چیز است. در طول زمانی که او مربی رئال بود در لالیگا 7 امتیاز بیشتر از بارسلونا کسب کرد و 21 امتیاز بیشتر از اتلتیکومادرید. حالا او قهرمانی لالیگا را هم دارد.  آنچلوتی در ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان قهرمانی کسب کرده است اما در طول 2 فصلی که سرمربی رئال بود نتوانست مادرید را به قهرمانی لالیگا برساند. زیدان هم فصل گذشته قهرمانی را با اختلاف کمی از دست داد و حالا بعد از مورینیو نخستین مربی‌ای است که توانسته رئال را قهرمان کند.
چندی پیش ایسکو گفت: «اینجایی که هستیم به لطف زیدان است. به لطف سیستم چرخشی او است که در این فصل شانس رسیدن به دبل را داریم». نیمی از راه را رفتند و حالا قهرمانی در لیگ قهرمانان مانده که برای آن باید در کاردیف با یوونتوس بجنگند. حرف ایسکو معنی خاصی دارد. زیدان بازیکن رئال‌مادرید بوده و به محض اینکه جانشین رافا بنیتس شد می‌دانست چطور باید به ترکیب تیم احترام گذاشت. بسیاری از بازیکنان به زیدان طوری نگاه می‎کنند که به بنیتس نمی‌کردند.
وقتی از او پرسیدند با توجه به تجربه‌ای که از گذشته خودش به عنوان بازیکن دارد چطور رختکن را اداره می‌کند، گفت: «بیشتر از تجربه مهم این است که بتوانی افراد را مدیریت کنی. این خاص است و از هر تاکتیکی مهم‌تر است». از این نظر او شباهت‌‎هایی به ویسنته دل بوسکه، سرمربی اسبق رئال‌مادرید دارد و البته با کارلو آنچلوتی. با وجود همه این موفقیت‌ها البته هنوز از زیدان به خاطر شکست در ال‌کلاسیکو در سانتیاگو برنابئو انتقاد می‌شد اما به نظر او بلد بود چطور اوضاع را مرتب کند، می‌دانست باید به رونالدو چه زمان‌هایی استراحت دهد تا برای بازی‌های لیگ قهرمانان آماده باشد. پس کارهایی که زیدان کرده چیزی فراتر از شانس است. زیدان بعد از دل‌بوسکه در سال‌های 2002 و 2003 نخستین مربی‌ای است که بعد از قهرمانی در لیگ قهرمانان، تیمش را قهرمان لالیگا هم می‌کند و این یعنی وقتش رسیده باور کنیم زیدان یک مربی سطح بالاست نه یک انسان خوش‌شانس.  


ایران میزبان جام باشگاه‌های جودوی آسیا در سال ۲۰۱۸ شد
در حاشیه برگزاری مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا جلسه هیات‌رئیسه جودوی قاره کهن تشکیل و ایران به عنوان میزبان جام باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. به نقل از سایت فدراسیون جودو، جوجیتسو و کوراش، جلسه هیات‌رئیسه جودوی آسیا پیش از آغاز مسابقات قهرمانی بزرگسالان در کشور هنگ‌کنگ برگزار شد که براساس آن میزبانی سمینار مربیگری جودو و جام باشگاه‌های آسیا در سال 2018 به کشورمان سپرده شد.   طبق مصوبات صورت گرفته در این جلسه در سال 2017 سمینار مربیگری آسیا در کشورمان برگزار خواهد شد و میزبانی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در سال 2018 به ایران سپرده شد.  همچنین براساس تصویب هیات رئیسه آسیا، محمد درخشان، رئیس فدراسیون جودوی ایران، به عنوان عضو شورای راهبردی و اجرایی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا منصوب و مقرر شد با همکاری دیگر اعضا برنامه مسابقات را تدوین کند.


Page Generated in 0/0207 sec