printlogo


کد خبر: 176117تاریخ: 1396/3/6 00:00
کمیته روابط خارجی سنا به بهانه‌های موشکی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید را علیه ایران تصویب کرد
با تحریم تا 1400
وزیر خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌ها واقعاً کار می‌کند

گروه سیاسی: هنوز یک هفته از پیروزی پرحاشیه حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نگذشته که آمریکای ترامپ نخستین برنامه جامع خود برای اعمال مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید علیه ایران را رونمایی کرد. به گزارش «وطن امروز»، در حالی که دونالد ترامپ پیش از این از برنامه خود برای اعمال یک طرح جدید تحریم علیه ایران سخن گفته بود، کنگره آمریکا زودتر دست به کار شده و به بهانه مسائل مربوط به برنامه دفاع موشکی ایران، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید علیه ایران را در دستور کار قرار داده است. در نخستین اقدام کمیته روابط خارجی سنا طرحی را تصویب کرد که خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه مسائل غیر هسته‌ای است. پیش از این در خلال مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 توصیه‌هایی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شد مبنی بر اینکه توافق به گونه‌ای انجام شود که بهانه برای آمریکایی‌ها برای بازگشت تحریم‌ها به بهانه‌های غیرهسته‌ای فراهم نباشد. با این حال اما گویا نحوه مذاکرات دولت حسن روحانی به گونه‌ای بوده که نه‌تنها راه برای اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران فراهم شده بلکه دولتمردان آمریکایی در دوره دونالد ترامپ را متقاعد کرده است برای گرفتن امتیازات از ایران باید اقدام به فشار اقتصادی از طریق اعمال تحریم کنند. در همین راستا استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است: «تحریم‌ها علیه ایران واقعا کار می‌کند». بر این اساس با توجه به برآورد آمریکایی‌ها از رفتار دولت حسن روحانی و نیز با توجه به اجماع حداکثری هیات حاکمه آمریکا بر موضوع افزایش تحریم‌ها علیه ایران، به نظر می‌رسد  تا پایان دولت دونالد ترامپ باید منتظر تصویب و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران بود. تحریم‌هایی که نه تنها منتقدان دولت که حتی دیپلمات‌های نزدیک به دولت نیز معتقدند نقض صریح برجام است.
خوش‌رقصی کمیته روابط خارجی
در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش از برنامه خود برای اعمال فشار اقتصادی به ایران به خاطر مقاومت منطقه‌ای و همچنین برنامه توان دفاع موشکی خبر داده بود؛ کمیته روابط خارجی سنا زودتر دست به کار شد و طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کرد.
بر این اساس، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طرحی را که خواستار اعمال تحریم‌های جامع علیه ایران است تصویب کرد. قانونگذاران آمریکا در واقع طرح‌هایی را برای تحریم ایران به‌بهانه‌های غیرهسته‌ای تصویب کردند. اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا پنجشنبه با 18 رأی موافق در مقابل 3 رای مخالف، «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- 2017» را به تصویب رساندند. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: «با خط گرفتن از دولت، کمیته روابط خارجی مجلس سنا آماده است بزودی درباره طرحی که خواستار پاسخگو کردن ایران است، اقدام کند». پیش‌نویس این طرح که توسط سناتور کورکر و 13 سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه ماه گذشته تهیه شده بود خواستار تحریم ایران به ‌بهانه‌های موشکی، حقوق بشر و تروریسم است. سناتورهای آمریکایی 2 هفته پیش اعلام کردند رأی‌گیری درباره این طرح را به پس از انتخابات ایران موکول کرده‌اند. این طرح اکنون برای تبدیل شدن به قانون باید ابتدا در یک رأی‌گیری دیگر به تایید صحن عمومی سنا برسد و پس از آن در مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب شود.   استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز روز چهارشنبه در نشستی در مجلس سنا تصریح کرد این کشور از تمام اختیاراتش برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران، سوریه و کره‌شمالی استفاده خواهد کرد. علاوه بر مقام‌های دولت آمریکا، اعضای ارشد کنگره آمریکا نیز ضمن استقبال از رویکردهای ضدایرانی ترامپ از برنامه‌های خود برای ادامه این روند خبر داده‌اند. به گزارش تسنیم، «اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از تمایل دولت ترامپ برای دنبال کردن رویکردی جدید در قبال ایران استقبال کرده است. رویس همچنین گفت: «کمیته‌ای که من ریاست آن را بر‌عهده دارم بزودی طرحی را پیش خواهد برد که به مقام‌های کاخ سفید اجازه می‌دهد دسترسی افراد دخیل در برنامه موشکی به نظام مالی را ببندند». تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در حالی است که بر اساس گزارشات منتشر شده، مقامات دولت سابق آمریکا در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران نیز دست داشته‌اند. به گزارش ال‌مانیتور، قانونگذاران آمریکایی در طول هفته‌های گذشته جلسات متعددی با مقام‌های دولت سابق آمریکا برگزار کرده و با آنها درباره تصویب این طرح گفت‌وگو کرده‌اند.  از جمله این مقامات آدام زوبین، معاون سابق وزیر خزانه‌داری آمریکاست که چند روز پیش با نگارش یادداشتی خواستار ایجاد برخی تغییرات در متن طرح سناتورهای آمریکایی شده بود.  باب کورکر، رئیس‌کمیته روابط خارجی سنا به ال‌مانیتور گفت: «زوبین کسی است که ما همیشه به او احترام گذاشته‌ایم؛ او به دفتر من آمد و ما رابطه بسیار نزدیکی با او داریم. نظرمان این بود که برخی نکات که او مطرح می‌کرد، صحت ندارد اما قطعاً رفع کردن بعضی نکات وی مناسب بود».
تجدیدنظر آمریکا در مجوزهای فروش هواپیما
همزمان با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در کمیته روابط خارجی سنا، وزیر خزانه‌داری آمریکا از تلاش این وزارتخانه برای تجدید نظر در مجوزهای اعطا شده به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران خبر داد. به گزارش رویترز، استیون منوچین گفت این وزارتخانه در حال تجدید نظر در مجوزهای اعطا شده به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران است. وی به قانونگذاران آمریکایی گفت فشارهای تحریمی بر ایران، سوریه و کره‌شمالی را افزایش خواهد داد. منوچین که در کنگره سخن می‌گفت، افزود: «ما از هر ابزاری که در توان‌مان است برای افزایش تحریم‌های ایران، سوریه و کره‌شمالی جهت محافظت از جان شهروندان آمریکایی استفاده خواهیم کرد... من می‌توانم به شما اطمینان دهم این موضوع اصلی تمرکز من است و من با رئیس‌جمهور در این باره صحبت می‌کنم». وزیر خزانه‌داری آمریکا البته در ادامه اظهارات خود ماهیت تصمیمات جدید دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را نیز توضیح داد. توضیحی که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از رفتار دولت ایران این برآورد را داشته‌اند که می‌توانند با اعمال فشار، به اهداف خود برسند. منوچین در این‌باره تصریح کرد: تحریم‌ها «واقعا کار می‌کند» و عامل آوردن ایران به پای میز مذاکره در آستانه توافق هسته‌ای بوده است.
 

حمیدرضا آصفی: این تحریم‌ها نقض برجام است
حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: اقدام کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در تصویب تحریم‌های غیرهسته‌ای نقض برجام است و شرایط را دشوار می‌کند. این طرح فعلا در کمیته تصویب شده و باید ببینیم در صحن سنا و مجلس نمایندگان چه تصمیمی گرفته می‌‌شود و آیا ترامپ آن را امضا می‌کند یا خیر! اقدامی که کمیته روابط خارجی سنا انجام داده بسیار تحریک‌آمیز و یک علامت بسیار منفی پیش از بررسی جامع تحریم‌ها توسط ترامپ در اواخر ماه آینده است. طبیعی است اقدامی که کمیته انجام داده نقض برجام است و حتی صدای جان کری را هم بلند کرده و وی گفته این  یک اقدام تحریک‌آمیز و نقض برجام است و شرایط را دشوار می‌کند لذا از هر منظری که به این موضوع نگاه کنید اقدام خصمانه و مغایر برجام است. چنانچه این طرح به مرحله نهایی برسد قطعا پاسخ  قاطع جمهوری اسلامی ایران را به همراه خواهد داشت. طبیعی است  این اقدام سنا  برای زیر فشار قرار دادن  ایران بویژه بلافاصله پس از انتخابات است و نشان می‌دهد در آمریکا هیچ چیز تغییر نکرده و همچنان به روش خصمانه خودشان عمل می‌کنند، البته آمریکا از این اقدام مانند گذشته پشیمان می‌شود. باید این موضوع را در چارچوب بده بستان‌های آمریکا با کشورهای منطقه بویژه عربستان‌سعودی و رژیم صهیونیستی  و دوشیدن رژیم آل‌سعود به منظور حفظ و تامین امنیت رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.


Page Generated in 0/0135 sec