printlogo


کد خبر: 176153تاریخ: 1396/3/7 00:00
فرانسه برای نخستین‌بار به دخالت نظامیانش در سوریه اعتراف کرد
تبانی آمریکا با داعش در رقه

برای نخستین‌بار از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، دخالت نیروهای نظامی فرانسه در این کشور توسط یک مقام رسمی تایید شد. سیلوی گولارد، نخستین وزیر دفاع زن فرانسه که از 10 روز پیش همراه با کابینه امانوئل مکرون روی کار آمده در گفت‌وگو با شبکه «یوروپ1» فاش کرد ارتش کشورش در سوریه دخالت نظامی دارد. گولارد در حقیقت با افشای خبر حضور نیروهای ویژه فرانسوی در سوریه در قالب نیروهای ائتلاف تحت هدایت آمریکا قصد داشت برای تشدید اقدامات نظامی در شام زمینه‌سازی کند. وزیر دفاع زن دولت جدید پاریس همچنین اعلام کرد عملیات نیروهای ائتلاف در رقه، پایتخت داعش بزودی با حضور کماندوهای فرانسوی آغاز می‌شود. این در حالی است که همدستی نظامیان فرانسه در جنایت‌های گروه‌های تکفیری در سوریه از 5 سال پیش توسط رسانه‌های مستقل فاش شده بود. در حقیقت نیروهای ویژه این کشور از سال 2010 و نخستین روزهای ناآرامی‌های شام به حمایت و تجهیز یکی از شاخه‌های القاعده تحت عنوان دولت اسلامی بابا امر پرداختند و زمینه را برای جنایت این تروریست‌ها در سال 2012 در شهر باستانی معلولا در 50 کیلومتری شمال دمشق فراهم آوردند. این تروریست‌ها تحت فرماندهی افسران اطلاعاتی فرانسه نیروهای وفادار به بشار اسد را در این شهر شکست داده و قدیمی‌ترین اجتماع مسیحیان جهان در دل کوه‌های معلولا را قتل‌عام کردند. اعتراف پاریس به حضور نیروهایش در شرق سوریه درست زمانی رخ می‌دهد که ناتو پس از نشست ویژه با دونالد ترامپ رسما پیوستن به ائتلاف آمریکایی در این منطقه را اعلام کرد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پنجشنبه گذشته از پیوستن پیمان نظامی آتلانتیک شمالی به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در خاورمیانه در قالب عملیات اطلاعاتی و پشتیبانی خبر داد. این موضوع همراه با حمله مستقیم ارتش آمریکا به نیروهای مردمی سوریه که در حال جنگ با داعش هستند و چتر حمایتی نظامیان آمریکا و انگلیس بر سر تروریست‌های ارتش آزاد مستقر در مرز جنوبی سوریه با اردن، زنگ خطری جدی مبنی بر تحولات نگران‌کننده در سوریه خواهد بود. در همین راستا معاون اول رئیس کمیته دفاع و امنیت پارلمان روسیه نسبت به تصمیم ناتو برای پیوستن رسمی به ائتلاف ضد داعش در سوریه ابراز نگرانی کرده است. فرانس کلینتسویچ در گفت‌وگو با اسپوتنیک این اقدام را تلاش جدیدی برای سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دانست و گفت: «این تصمیم نمی‌تواند برای ما نگران‌کننده نباشد، روشن است که اهداف مبارزه با تروریسم، اهدافی علنی است اما واقعیت آن است که این تصمیم برای تقویت حمایت از مخالفان با هدف سرنگون‌سازی اسد اتخاذ شده است. تصمیم ناتو با قوانین بین‌المللی در تعارض است. ما این مساله را برای نهادهای بین‌المللی بویژه سازمان ملل متحد مطرح خواهیم کرد».  همچنین الکساندر گروشکو، نماینده دائم روسیه در ناتو، پیوستن این اتحادیه نظامی به ائتلاف به‌اصطلاح ضد داعش را در مبارزه با تروریسم بی‌فایده خواند، چرا که «قبل از آن همه کشورهای عضو ناتو عضو همین ائتلاف بودند».
تکاپوی آمریکا و متحدانش برای لشکرکشی به شرق سوریه در حالی است که نیروهای متحد نظام دمشق ظرف روزهای اخیر پیشروی‌های چشمگیری در مناطق بادیه و بیابان‌های بین عراق و سوریه داشته‌اند.
در عین حال منبعی آگاه در وزارت دفاع روسیه تبانی آمریکا و نیروهای تحت حمایتش با گروه داعش در مناطق پیرامون رقه را فاش کرد. به گفته این منبع آگاه، بر اساس توافقنامه‌ای میان نیروهاى کرد دموکراتیک شمال شرق سوریه و داعشی‌های رقه، یک راهروی جنوبى بى‌خطر براى کردها به سوی رقه در نظر گرفته خواهد شد و در عوض داعشی‌ها در تبانی با ائتلاف آمریکایی با چراغ سبز نیروهاى کرد بدون دردسر به  سمت تدمر  یا پالمیرا در مرکز سوریه حرکت خواهند کرد. با لو رفتن این توطئه، ارتش سوریه و متحدانش در حال انجام اقداماتى براى جلوگیرى خروج داعشیان از رقه به سمت پالمیرا هستند. در آخرین پیشروی‌های ارتش و متحدان در دشت المسکنه در غرب رقه و  شرق استان حماه، نیروهای سوری خطوط دفاعی قدرتمند داعش در محور خناصر به اثریا را با دور زدن دریاچه جبول شکستند. از طرف دیگر سخنگوی وزارت خارجه روسیه، تهدیدات آنکارا و درگیری‌های مابین گروه‌های مسلح معارض مورد حمایت ترکیه با کردها را عامل تشدید احتمالی وضعیت جنگی در شمال سوریه دانست. ماریا زاخاروا همچنین با محکوم کردن حمله هوایی آمریکایی‌ها به نیروهای سوریه در نزدیکی مرز التنف، این حمله را اخلال آشکار حقوق بین‌الملل دانسته و ادعاهای‌ آمریکا مبنی بر مبارزه با تروریسم را به سخره گرفت.

آغاز فاز نهایی عملیات موصل
نیروهای مشترک عراق در راستای بازپس‌گیری آخرین مقرهای داعش در بخش قدیمی موصل، شنبه یورش به 3 محله در بخش قدیمی موصل را آغاز کردند. این نیروها حملات خود را در محورهای جنوبی و شمالی بخش قدیمی موصل با موشک‌های گراد و آتش توپخانه آغاز کرده و پایگاه‌های داعش و استحکامات این گروه تروریستی را در باب الطوب، باب جدید،‌ الفاروق و الزنجیلی هدف قرار دادند. به گفته فرمانده پلیس عراق، این بمباران زمینه لازم برای آغاز حمله‌ای گسترده برای بازپس‌گیری بخش قدیمی موصل و محله الزنجیلی آخرین پایگاه‌های داعش در موصل از داعش را فراهم می‌کند.
 


Page Generated in 0/0438 sec