printlogo


کد خبر: 176177تاریخ: 1396/3/7 00:00
انتظار 16ساله ساخت و راه‌اندازی خط ریلی شمال غرب کشور چه وقت به سر می‌رسد؟
خلف وعده در افتتاح راه‌آهن ارومیه ـ مراغه

اردیبهشت ۹۶ هر اندازه برای دولت یازدهم روزهای خوبی را به همراه داشت اما برای طرح ملی راه‌آهن ارومیه- مراغه تکرار تلخ ماجرای یک خلف وعده ۱۶ ساله بود. پروژه راه‌آهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغاز شده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در 5 قطعه در دست اجراست ولی با گذشت ۱۶ سال فراز و فرود هنوز به سرانجام نرسیده است. راه‌آهن مراغه- ارومیه از جمله طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که شهر ارومیه را به راه‌آهن سراسری وصل می‌کند. عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است. این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، با وجود وعده‌های متعدد مسؤولان همچنان درگیر مشکلات اعتباری است. بر اساس اعلام مسؤولان کشوری و استانی، با تزریق اعتبارات جدید قرار بود ایستگاه نقده دهه فجر سال ۹۵ و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود اما عدم تحقق وعده نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور مبنی بر افتتاح ایستگاه نقده موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد. اما ماجرا به این وعده ختم نشده و فروردین‌ماه سال جاری در جریان سفر و بازدید معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشور از روند احداث ایستگاه راه‌آهن نقده اعلام شد که این ایستگاه اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود. رئیس‌جمهوری کشورمان اردیبهشت به آذربایجان غربی سفر کرد اما این سفر رنگ و بوی تبلیغات انتخاباتی داشت و خبری از عمل به وعده‌ها بویژه افتتاح ایستگاه راه‌آهن نقده نبود، هرچند مردم این دیار به خلف وعده‌های مسؤولان در سال‌های اخیر عادت کرده‌اند. خلف وعده‌های مربوط به اتمام این طرح ملی تنها مربوط به سال جاری نیست بلکه دولت‌های نهم، دهم و یازدهم ماهی را سپری نکرده‌اند که وعده‌ای برای اتمام راه‌آهن ارومیه- مراغه نداده باشند؛ وعده‌هایی که هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت. حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است ولی مردم آذربایجان غربی سال‌هاست از این نعمت محرومند. از آذربایجان غربی به دلیل هم‌مرز بودن با 3 کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل، محروم از شبکه ریلی است. موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به‌طوری‌که جاده و ریل‌های ارتباطی با اروپا بویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در محدوده آذربایجان غربی قرار دارد اما متأسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل بویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است. بی‌توجهی برخی مسؤولان به ‌ضرورت توسعه راه‌های استان بویژه راه‌آهن مراغه- ارومیه و نیز اتمام طرح‌های نیمه‌تمام این حوزه از سال‌های گذشته تاکنون نه‌تنها موجب عقب‌ماندگی در اقتصاد استان شده بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان ازجمله سلب آسایش، تصادفات و... نیز می‌شود. 
راه‌آهن ارومیه- مراغه هفته دولت امسال آماده بهره‌برداری می‌شود!
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره دلایل تأخیر بهره‌برداری از راه‌آهن ارومیه- مراغه و به بهره‌برداری نرسیدن ایستگاه نقده در اردیبهشت‌ماه امسال با وجود وعده‌های متعدد مسؤولان کشوری گفت: در حال حاضر ایستگاه نقده به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است. 
هادی بهادری در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه این طرح هم‌اکنون از ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، افزود: بر اساس اعلام مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی ایستگاه نقده باید اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس‌جمهوری کشورمان به بهره‌برداری می‌رسید اما به دلیل پیشرفت فیزیکی بالای ایستگاه ارومیه مقرر شد هر دو قسمت راه‌آهن به‌صورت همزمان افتتاح شود. وی با بیان اینکه ایستگاه‌های راه‌آهن نقده و ارومیه همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: با بهره‌برداری از این دو ایستگاه، راه‌آهن ارومیه- مراغه به‌طور کامل افتتاح‌شده و مردم می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبارات شاهد کندی روند اجرای این طرح و محقق نشدن وعده‌ها در این باره بودیم که با تسریع در روند اجرا بزودی شاهد اتمام این طرح خواهیم بود. بهادری با بیان اینکه اتمام این طرح یکی از خواسته‌های اصلی مردم و مسؤولان منطقه است، اظهار داشت: تأمین اعتبارات این طرح نیازمند پیگیری جدی مسؤولان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نیز مدیران ذی‌ربط استانی است که در سال جاری این پیگیری‌ها باید با قوت بیشتری ادامه داشته باشد. اظهارات نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان غربی می‌گوید همزمانی وعده بهره‌برداری از ایستگاه نقده با انتخابات ریاست‌جمهوری مانع تحقق آن شده است. داریوش نصر با بیان اینکه ایستگاه نقده به‌صورت کامل ساخته شده و به اتمام رسیده است، افزود: به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری مقرر شد بهره‌برداری از این طرح به تعویق افتاده و همزمان با ایستگاه ارومیه انجام شود. وی با خودداری از ارائه آمار و ارقام درباره آخرین وضعیت ایستگاه ارومیه عنوان کرد: راه‌آهن ارومیه- مراغه بزودی با حضور مقامات کشوری به بهره‌برداری می‌رسد. مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان غربی روند اجرای طرح راه‌آهن ارومیه- مراغه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این طرح ملی جزو 5 طرح اساسی کشور است که در قالب اقتصاد مقاومتی به‌سرعت در حال اجراست و بر اساس وعده‌ها قرار است تا پایان فعالیت دولت یازدهم به اتمام برسد.  نصر اضافه کرد: ایستگاه نقده به‌صورت کامل به اتمام رسیده ولی چون طرح ملی است باید با حضور مقامات کشوری به بهره‌برداری برسد. در این راستا با توجه به اینکه ایستگاه ارومیه در مراحل پایانی است، مقررشده این دو طرح به‌صورت همزمان به بهره‌برداری برسد. اظهارات مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان غربی درباره همزمانی افتتاح پروژه با انتخابات و وعده‌های مقامات کشور، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که وقتی معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشور فروردین‌ماه امسال خبر از بهره‌برداری ایستگاه نقده را می‌داد نمی‌دانست اردیبهشت‌ماه انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است؟ روزهای پایانی دولت یازدهم در پیش است، مردم این منطقه متأسفانه در طول ۱۶ سال روند اجرای طرح ملی راه‌آهن ارومیه- مراغه شاهد وعده‌های متعددی مبنی بر اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه بودند اما دولت یازدهم هم نتوانست به وعده خود عمل کرده و قطار را به ارومیه بیاورد؛ حال باید منتظر ماند و دید مردم ارومیه بالاخره صدای سوت قطار را در دولت دوازدهم خواهند شنید. 

Page Generated in 0/0058 sec