printlogo


کد خبر: 176287تاریخ: 1396/3/9 00:00
نیروهای حشدالشعبی در مرز عراق با سوریه مستقر شدند
گزینه‌های کاغذی آمریکا در شام

به فاصله کوتاهی از اعلام آمادگی ناتو برای همراهی با ائتلاف آمریکایی در سوریه، پنتاگون و متحدانش تحرکاتی آشکار را برای آغاز عملیات اشغالگرانه در شرق و جنوب سوریه انجام می‌دهند. در مهم‌ترین این تحولات جنگنده‌های آمریکایی در نزدیکی التنف، گذرگاه مرزی سوریه با اردن اطلاعیه‌هایی را در آسمان مناطق استقرار ارتش سوریه پخش کردند و مدعی شدند نیروهای آزادی‌بخش نباید به این منطقه راهبردی نزدیک شوند. این در حالی است که حدود 10 روز پیش جنگنده‌های آمریکایی در تجاوزی آشکار یکی از خودروهایی نیروهای مردمی سوریه را که در حال پیشروی به سوی تجمع تروریست‌های ارتش آزاد تحت حمایت آمریکا در التنف بود، هدف حمله هوایی قرار دادند. با این حال واکنش غیورانه سربازان سوری در آن برخورد که تلاش کردند هواپیمای نظامی آمریکا را هدف گلوله پدافندی قرار دهند، هشداری جدی بود برای فرماندهان پنتاگون که دمشق از این بخش از خاک خود نخواهد گذشت. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت از چند روز گذشته عملیات وسیعی را در شرق استان حمص تحت عنوان «الفجر الکبری»  آغاز کرده‌اند که هدف آن تسلط بر صحرای شرقی این کشور (بادیه) و بیرون کردن داعش و دست دادن با نیروهای عراقی در مرزهاست. بدین وسیله دولت بشار اسد راه ارتباطی دمشق و بغداد را از سمت سوریه به دست می‌گیرد تا از این طریق بتواند اعزام کمک‌های نظامی و غذایی از راه زمینی را تضمین کند. در همین حال دیروز تارنمای خبری «عنب» وابسته به ستاد جنگ ارتش سوریه در گزارشی به محتوای اطلاعیه‌های کاغذی آمریکایی رها شده بر اردوی نیروهای وفادار به بشار اسد اشاره کرده که در آنها آمده است: «هر گونه تحرکی به سمت التنف خصمانه است و از نیروهای‌مان حمایت خواهیم کرد». ائتلاف آمریکایی همچنین در این اطلاعیه‌‌های کاغذی که به نظر می‌رسد از ترس هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی در منطقه پخش شده باشد، از نیروهای سوری خواسته به نقطه ایست بازرسی «ظاظا» عقب‌نشینی کنند. در حال حاضر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در فاصله 27 کیلومتری منطقه التنف یعنی ایست بازرسی «الزرقاء» قرار دارند. به گزارش فارس، «البراء فارس» سخنگوی رسمی گروه تروریستی «جیش مغاویر الثوره» که در خاک اردن آموزش دیده‌اند، در این زمینه گفت این اطلاعیه‌ها در منطقه‌های تل‌شحمی، جلیغم و ظاظا پخش شده است. پیش از این «مهند الطلاع» سرکرده این گروه گفته بود این گروه در التنف حضور دارند و در تلاشند مانع از پیشروی ارتش سوریه به سمت مرزهای عراق شوند. ائتلاف از سال پیش در مرزهای جنوبی سوریه با اردن پایگاه نظامی ایجاد کرد که افسران اطلاعاتی آمریکا و انگلیس آن را فرماندهی می‌کنند و در حال آموزش عناصر تروریستی ارتش آزاد هستند.
استقرار حشدالشعبی در مرز با سوریه
هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق عصر دیروز از رسیدن نیروهای حشدالشعبی به مرزهای مشترک سوریه و عراق خبر داد. بنا بر این گزارش، نیروهای مردمی عراق از شمال شهر البعاج و پس از آزادی روستای ام‌الذیبان به مرز سوریه رسیدند و هم‌اکنون در آنجا مستقر شده‌اند. العامری افزود: نیروهای بسیج مردمی در روستای ‌ام‌جریص نزدیک مرزهای سوریه مستقر شده‌اند و از پاکسازی مرزهای عراق و سوریه را از این روستا به طرف شهر القائم آغاز می‌کنند.
حشدالشعبی به مرز سوریه نزدیک شده‌ است
پیشروی نیروهای حشدالشعبی عراق طی یک هفته گذشته و پس از آزادسازی منطقه القیروان، سرعت بیشتری به خود گرفته است. حشدالشعبی در عراق اعلام کرد نیروهای آن موفق شدند با تحت کنترل درآوردن شماری از روستاهای تحت اشغال گروه تروریستی داعش در غرب موصل، پیشروی بیشتری به‌سوی مرز سوریه داشته باشند. هادی العامری از فرماندهان اصلی حشدالشعبی و دبیرکل سازمان بدر عراق نیز روز گذشته به شبکه المیادین اعلام کرد نیروهای حشدالشعبی طی چند ساعت آینده در جریان پیشروی در غرب استان نینوا، به نقطه مرزی عراق با سوریه خواهند رسید. خبرگزاری رویترز نیز با اعلام اینکه نیروهای الحشد الشعبی پیشروی وسیعی در غرب نینوا داشته‌اند، یادآور شد این نیروها فقط 20 کیلومتر تا مرز سوریه فاصله دارند. پیش از این، گزارش‌هایی از تحکیم مواضع ارتش سوریه در نزدیکی مرز عراق نیز منتشر شده بود. بر این اساس، نیروهای حشدالشعبی موفق شده‌اند طی چند روز گذشته کنترل چند منطقه، از جمله روستای کوجو را در دست گیرند؛ کوجو جایی‌ است که داعش در سال ۲۰۱۴ و در اوج پیشروی‌های خود در سوریه و عراق، صدها زن ایزدی را در آن به گروگان گرفت. دولت مرکزی عراق قصد دارد مناطق مرزی با سوریه را در هماهنگی با نیروهای ارتش سوریه کنترل کند. آنگونه که جواد الطلیباوی، از فرماندهان حشدالشعبی گفته است، حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق وظیفه تامین امنیت این مرزها را به نیروهای حشدالشعبی سپرده است. الطیباوی تأکید کرد در صورت تامین امنیت مرزهای عراق و سوریه، می‌توان با سرعت بیشتری داعش را در تمام استان‌ها شکست داد. ناظران می‌گویند برقراری رابطه میان دو طرف مرز، به ارتش سوریه دست بالا را خواهد داد. در همین راستا، منابعی در میان معارضان سوری اعلام کردند، نیروهای دولتی سوریه و نیروهای همپیمان آن، دست به تقویت نیرو در مناطق نزدیک مرز عراق و اردن زده‌اند. در آن زمان گفته شده بود «صدها نیروی ارتش و نیروهای مقاومت، مجهز به تانک و جنگ‌افزارهای سنگین» به شهر «السبع بیار» اعزام شده‌اند. مناطق مرزی سوریه با عراق، محل آموزش برخی شورشیان سوری توسط ائتلاف آمریکایی نیز هست. مناطق مرزی عراق با سوریه، در حال حاضر یا به‌طور عمده در کنترل پیشمرگ‌های کرد و اقلیم کردستان است، یا در اشغال عناصر گروه تروریستی داعش. ارتش و نیروهای امنیتی عراق در تلاش برای بازپس‌گیری موصل از عناصر داعشی هستند. منابع نظامی عراقی شنبه اعلام کردند مرحله پایانی آزادسازی موصل، با حمله به بخش‌های باقیمانده از این شهر که هنوز در اشغال عناصر تروریستی است، آغاز شده است.
 

اختلاف‌افکنی احمقانه سعودی‌ها
روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»‌ چاپ لندن در شماره دوشنبه مدعی شد مسؤولان آمریکایی و روسی مذاکرات نظامی و دیپلماتیک خود را در شهر امان، پایتخت اردن درباره ایجاد «منطقه امن» در جنوب سوریه از سر می‏گیرند. به نوشته این روزنامه واشنگتن با هدف شکستن آنچه «هلال ایرانی» در سوریه می‌خواند و قطع ارتباط زمینی محور مقاومت میان ایران و عراق از یکسو و سوریه و لبنان از سوی دیگر به حمایت خود از گروه‎های زیرمجموعه «ارتش آزاد» در منطقه التنف در نزدیکی مثلث مرزی سوریه با اردن و عراق و همچنین حمایت از نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه برای گرفتن رقه از دست داعش ادامه می‌دهد.  این روزنامه سعودی در حالی مانند همیشه سعی می‌کند از اختلاف بین مواضع روسیه و ایران در قبال سوریه صحبت کند که کرملین واکنشی قاطع به حمله اخیر آمریکا به نیروهای سوری داشت و پس از آن حجم پرواز جنگنده بمب‌افکن‌های سوری و روسی در مرکز و شرق سوریه، نزدیک به محل حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی چند برابر شده بود. همچنین مقامات نظامی روسیه پیوستن ناتو به ائتلاف آمریکایی را مشخصا اقدامی برای سرنگونی بشار اسد اعلام کرده بودند که قطعا بالاترین خط قرمز کرملین در سوریه محسوب می‌شود. طبق این ادعا روسیه و آمریکا در حال بحث بر مسائلی چون مساحت «منطقه امن» و شورای محلی و ناظران و کمک‎های انسان‌دوستانه هستند و ضمنا  واشنگتن موافقت خود با منطقه امن را به عدم حضور نیروهای مقاومت مورد حمایت ایران از قنیطره در جولان تا درعا و ریف سویداء و تنف مشروط کرده است. در عین حال این تحلیل‌های مغرضانه مشخص نمی‌کند روسیه چگونه می‌تواند در صورت قطع ارتباط محور تهران- دمشق تنها به کریدور هوایی و آبی ترکیه که همچنان عضو ناتو است برای دسترسی به پایگاه‌هایش در مدیترانه و خاک سوریه اکتفا کند.
 


Page Generated in 0/0055 sec