printlogo


کد خبر: 176334تاریخ: 1396/3/10 00:00
اخبار

دولت به ایمنی معادن بی‌توجه است
رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد با بیان اینکه مسؤولان امروز در حال پرداخت دیه و خسارات وارده به کارگران هستند تا شاید از این طریق مانع گسترش اعتراضات از سوی کارگران شوند، گفت: متأسفانه آنها یک ذره هم برای ایمنی معادن زغال‌سنگ احساس وظیفه نکرده‌اند. سعید صمدی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه معدن زغال‌سنگ زمستان‌یورت آزادشهر همچنان تعطیل است، اظهار داشت: مسؤولان باید با به کارگیری تدابیری مانع بروز چنین اتفاقاتی در سطح معادن شوند اما متأسفانه آنها یک ذره هم در این رابطه احساس وظیفه نکرده‌اند. وی به صحبت‌های معاون وزیر صنعت در بخش معادن اشاره کرد و گفت: به اعتقاد آقای سرقینی فقط 40 درصد معادن زغال‌سنگ کشور ایمنی دارند که این امر نشان می‌دهد 60 درصد معادن زغال‌سنگ کشور اصلاً ایمنی ندارند اما سوال اینجاست چرا تاکنون برای ایمنی این معادن کاری انجام نشده است؟ صمدی اضافه کرد: برای ساماندهی معادن زغال‌سنگ و پیگیری مشکلات آنها درصدد بودیم انجمن زغال‌سنگ را تشکیل دهیم اما متأسفانه همچنان در اتاق بازرگانی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که مانع صدور مجوز تشکیل این انجمن می‌شود.


رشد 3/8 درصدی اقتصاد با نفت
مرکز آمار ایران از رشد 3/8 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و
3/6 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ۱۳۹۵ خبر داد. به گزارش صداوسیما محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1376 در سال 1395 به رقم 673094 میلیارد ریال با نفت و 641375 میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است؛ در حالی که این رقم در سال 94 با نفت 621237 میلیارد ریال و بدون نفت 603494 میلیارد ریال بوده که نشان از رشد 3/8 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 3/6 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال 1395 دارد. در سال 95 رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 5 درصد، گروه صنعت شامل معدن، صنعت، انرژی و ساختمان 3/11 و گروه خدمات 1/7 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته است. رشد گروه صنعت ناشی از افزایش صادرات نفت‌خام و گاز طبیعی بوده است.


تشکیل هلدینگ حمایت از بنگاه‌های اقتصادی
نایب‌رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان با طرح اینکه دولت با ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی چگونه می‌خواهد اشتغال ایجاد کند، از تشکیل هلدینگی به منظور حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار خبر داد. محمد عطاردیان در گفت‌وگو با تسنیم، در این‌باره افزود: کارفرمایان برای ایجاد این هلدینگ، 200 میلیارد تومان سرمایه اختصاص می‌دهند تا به اشتغال پایدار کمک کنند. چنانچه دولت از تشکیل این هلدینگ حمایت کند کارفرمایان سرمایه خود را تا 1000 میلیارد تومان افزایش می‌دهند. وی ادامه داد: می‌توان با استفاده از صنعت پتروشیمی اقداماتی در جهت حل مشکل اشتغال انجام داد. همچنین با استفاده از  آب‌شیرین‌کن‌ها می‌توان آب آشامیدنی تولید و به خارج از کشور صادر کرد. وی  درباره طرح اشتغالزایی دولت مانند کارورزی و  برداشت 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال افزود: اجرای این طرح‌ها راهگشا در حل مشکل اشتغال نیست. وی با بیان اینکه مساله اشتغال با این طرح‌ها حل نمی‌شود، افزود: این اقداماتی که دولت‌ها پیشنهاد می‌دهند انفعالی است و مانند طرح ضربتی اشتغال و طرح‌های زودبازده است و نمی‌تواند در حل مشکل اشتغال موثر باشد. وی تصریح کرد: منظور از استراتژی اشتغال این  است که دولت همکاری لازم را با بخش خصوصی داشته باشد تا مشکلات حل شود. بخش خصوصی نباید منتظر تصمیم دولت باشد و بگوید من باید اقدامات لازم را برای ایجاد اشتغال انجام دهم. عطاردیان اضافه کرد: در صورتی که قانون جذب سرمایه خارجی کشور اصلاح شود، می‌توانیم سرمایه خارجی جذب کنیم. دولت با 600 هزار میلیارد تومان بدهی چگونه می‌خواهد اشتغال ایجاد کند؟


Page Generated in 0/0121 sec