printlogo


کد خبر: 176342تاریخ: 1396/3/10 00:00
چهارگوشه

اخراج 5 دیپلمات روس  از مولداوی
دولت مولداوی دستور اخراج 5 دیپلمات روس از این کشور را صادر کرد. وزارت خارجه مولداوی دلیل این تصمیم را اعلام نکرده است. در همین حال ایگور دوون، رئیس‌جمهور حامی روسیه مولداوی با انتشار پستی در صفحه فیس‌بوک خود به این تصمیم واکنش نشان داد و این اقدام را ژستی تهوع‌آور علیه شریک استراتژیک این کشور توصیف کرد. در ماه مارس دولت مولداوی زیر نظر نخست‌وزیر ماموران اطلاعاتی روسیه را به فریب قانونگذاران، ‌مقامات اطلاعاتی و سیاستمداران حامی اروپا متهم کرده بود.

آزادی نماینده اسیر پارلمان فلسطین
رژیم صهیونیستی صبح سه‌شنبه محمد ابوطیر، نماینده اسیر فلسطینی را آزاد کرد. محمد ابوطیر ۱۷ ماه در اسارت رژیم صهیونیستی بود و دیروز آزاد شد. دادگاه صهیونیستی عوفر، این نماینده فلسطینی را به ۱۷ ماه حبس و پرداخت ۸۰۰۰ شکل جریمه مالی محکوم کرده بود. ابوطیر در مجموع ۳۵ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر بوده است. رژیم صهیونیستی ۵ سال پیش ابوطیر را به اتهام عدم پیروی از اسرائیل از شهر قدس تبعید کرد.

تداوم سرکوب مدافعان شیخ عیسی قاسم
نیروهای دولتی بحرین در ادامه سرکوب‌های خود علیه شیعیان، به مراسم تشییع نمادین 5 شهید میدان الفدا در روستای الدراز که در جریان حمله به تحصن‌کنندگان در اطراف منزل آیت‌الله عیسی قاسم به شهادت رسیدند، حمله کردند. طبق این گزارش، دوشنبه‌شب ده‌ها بحرینی در مناطق مختلف در محکومیت دفن محرمانه این 5 شهید راهپیمایی کرده و بر حق خانواده‌های‌شان در زمینه تحویل گرفتن پیکرهای این شهدا تاکید کردند. تظاهرکنندگان تصاویر شهدا را در دست داشتند و شعارهایی علیه ملک حمد بن عیسی، ‌پادشاه بحرین سر دادند.

کناره‌گیری مدیر روابط عمومی کاخ‌سفید
مدیر روابط عمومی کاخ سفید در حالی سه‌شنبه از سمت خود استعفا کرد که این اقدام می‌تواند آغاز مجموعه‌ای از تغییرات در کارکنان ارشد دولت فعلی آمریکا باشد. مایکل دابکه 3 ماه این سمت را برعهده داشت و 18 مه از سمت خود استعفا کرده است. گفته می‌شود پیش از نخستین تور سفرهای خارجی ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، دابکه از وی خواسته در این دوران در واشنگتن بماند و به کنترل اوضاع تا زمان بازگشت رئیس‌جمهور کمک کند که ترامپ نیز با این درخواست موافقت کرده بود.  

تخریب گسترده زادگاه شیخ‌شهید
در حالی‌ که 20 روز است منطقه شیعه‌نشین العوامیه در استان القطیف به بهانه‌های واهی زیر آتش نیروهای آل‌سعود است و آنها در این میان از استفاده از انواع سلاح‌های سنگین و سلاح‌های ممنوعه علیه غیرنظامیان بی‌دفاع العوامیه مضایقه نکرده‌اند، این تصاویری جدید زبان حال بلاهایی است که نیروهای آل‌سعود به محله‌های مسکونی این منطقه وارد کرده‌اند. سایت شبکه العهد در گزارشی تصویری از العوامیه میزان خسارت و ویرانی که تجاوز آل‌سعود به این منطقه شیعه‌نشین وارد کرده را نشان داده است. العوامیه زادگاه نمر باقرالنمر، روحانی فقید شیعه عربستانی است که در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ دادگاه جنایی عربستان سعودی وی را به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی محکوم کرد و در 2 ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شد. از چند هفته پیش تعدادی از ساکنان محله المسوره در منطقه العوامیه در استان شیعه‌نشین القطیف اعلام کردند ساکنان محله المسوره در منطقه العوامیه با ترک محله تاریخی‌شان که قدمت ۳۰۰ ساله دارد، مخالفت کرده‌اند و به حکم تخریب خانه‌های این محله بنا به دلایل «اقتصادی و سیاسی» تن ندادند که دستاویزی برای تداوم حمله آل‌سعود به این منطقه شد.
 


Page Generated in 0/0080 sec