printlogo


کد خبر: 176364تاریخ: 1396/3/10 00:00
نمایند‌گان، گزارش مبهم د‌ولت د‌رباره سپرد‌ه‌گذاران کاسپین را نپذیرفتند‌
اخطار شد‌ید‌ مجلس به بانک مرکزی

گروه اقتصادی: مجلس در اخطاری شدید به دولت خواهان تسریع در روند حل مشکل کاسپینی‌ها شد. به گزارش «وطن‌امروز»، اعتراض گسترده سپرده‌گذاران موسسه اعتباری کاسپین و حالا موسسه آرمان موجب شد نماینده‌های مجلس بویژه اعضای کمیسیون اقتصادی در اخطاری شدید به بانک مرکزی، دولت را تهدید کنند اگر تا پایان هفته زمانبندی حل مشکلات سپرده‌گذاران را ارائه ندهد، ماده 236 مجلس اعمال خواهد شد. از روزهای قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری و بعد از آن تقریباً سپرده‌گذاران کاسپین در سراسر کشور مقابل شعب این مؤسسه تجمع کرده‌اند ولی مسؤولان بانک مرکزی در این مدت جز وعده و تکرار شعارهای قبلی عملاً برای مردم با وجود 8 ماه بحران‌سازی در کشور کاری نکرده‌اند. بیشتر سپرده‌گذاران کاسپین که در تجمع‌های مختلف حضور دارند، می‌گویند: بیشتر سپرده‌گذاران دارای مبالغ بالای 100میلیون تومان نزد مؤسسه هستند که در تعیین‌تکلیف بانک مرکزی جایی برای آنها دیده نشده و زمزمه عدم تعیین‌تکلیف مبالغ بالا میان مردم باعث تشدید خشم و عصبانیت آنها شده است. همین موضوع موجب شد روز دوشنبه سپرده‌گذاران کاسپین از سراسر کشور راهی میرداماد شوند تا با تجمع مقابل ساختمان بانک مرکزی بار دیگر صدای اعتراض خود را به گوش ساکنان برج میرداماد برسانند. اما این تمام ماجرای کاسپین نیست، طی 8 ماه گذشته بارها نامه‌نگاری‌هایی از سوی مجلس شورای اسلامی با رئیس کل بانک مرکزی و حتی رئیس‌جمهوری انجام شده و چند بار هم مجلس از مسؤولان بانک مرکزی خواست با حضور در بهارستان به ارائه توضیحات دراین‌باره بپردازند. سال گذشته در پی ورود مجلس به موضوع مؤسسه اعتباری کاسپین، کمیسیون اقتصادی مجلس از رئیس کل بانک مرکزی در 22 اسفند 1394 دعوت کرد در نشست این کمیسیون آخرین توضیحات و اقدامات بانک مرکزی درباره مؤسسه اعتباری کاسپین را جویا شود اما ولی‌الله سیف به مجلس نرفت و معاونان خود را به کمیسیون فرستاد. البته طبق خبرهایی که از آن جلسه بیرون آمد معاون آقای سیف به مجلسی‌ها وعده تعیین‌تکلیف سپرده‌گذاران تا اردیبهشت 96 را داده بود!
گذشت زمان و عدم انجام اقدامات عملی برای حل مشکل سپرده‌گذاران کاسپین موجب شده بار دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی با ارسال نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی خواستار پاسخگویی به مشکل ایجادشده برای گروهی از مردم شود.
محمدرضا پورابراهیمی در نامه‌ای به ولی‌الله سیف از وی خواست تکلیف سپرده‌گذاران موسسه اعتباری کاسپین را روشن کند. در این نامه آمده است: احتراما پیرو نامه شماره د/۴۲/۱۵۴۱۱۱ مورخ 31/02/1396 درباره ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز در سال ۱۳۹۶ و همچنین تعیین‌تکلیف موسسه اعتباری کاسپین، با توجه به اینکه گزارش قبلی ارسالی آن بانک پاسخگوی موارد توافق شده در کمیسیون نبوده و پاسخ نامه اخیر نیز همچنان واصل نگردیده است، لذا امید است دستور فرمایید برنامه زمانبندی و اقدامات مشخص اجرایی توسط بانک مرکزی حداکثر تا پایان هفته جاری به این کمیسیون ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به پیگیری‌های مکرر نمایندگان محترم مجلس درباره موسسه کاسپین، در صورت عدم تعیین‌تکلیف نهایی، این کمیسیون مطابق ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس اقدام خواهد کرد.
ماده ۲۳۶ چیست؟
به گزارش بانک مردم، ماده ۲۳۶ مجلس که پورابراهیمی به وسیله آن سیف را تهدید کرده این اجازه را به نماینده‌ها می‌دهد که رئیس‌جمهور یا وزیر را  استیضاح کنند! بر اساس ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، هرگاه ۱۰ نفر از نمایندگان یا هر یک از کمیسیون‌ها عدم رعایت شئونات یا نقض و استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور، وزیر یا مسؤولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت‌رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود. کمیسیون مربوط نیز حداکثر ظرف ۱۰ روز باید به موضوع رسیدگی و در صورت وارد بودن ایراد مطرح‌شده با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس ارائه کند.
تبصره ۱- چنانچه نظر مجلس بر تایید گزارش باشد، موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی مورد رسیدگی قرار گیرد.
تبصره ۲- در صورتی که درباره رئیس‌جمهور یا هر یک از وزیران 3 نوبت رأی به وارد بودن گزارش بدهند، طرح استیضاح در صورت رعایت مفاد اصل ۸۹ قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
 واکنش دولت
سخنگوی دولت در واکنش به تجمعات سپرده‌گذاران موسسات مالی- اعتباری کاسپین و آرمان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی بانک مرکزی امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات این سپرده‌گذاران حل شود. محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بانک سرمایه و سپرده‌گذاران موسسات اعتباری کاسپین و آرمان، تصریح کرد: رئیس بانک مرکزی در جلسه روز یکشنبه هیات وزیران درباره وضعیت این نوع موسسات اعتباری و بانک‌ها گزارشی ارائه کرد. وی افزود: برخی موسسات در سال‌های اخیر حتی بدون طی تمام مراحل قانونی اقدام به فعالیت کردند که البته بانک مرکزی در جهت صیانت از سپرده‌های مردم مراقبت‌هایی را اعمال کرده است. نوبخت گفت: ان‌شاءالله با برنامه بانک مرکزی بتوانیم مشکلات این هموطنان را برطرف کنیم.
 هشدار نسبت به سایرین
بانک مرکزی باید از وضعیت پیش‌آمده درس بگیرد و فکری عاجل درباره سپرده‌گذاران سایر موسسات اعتباری که هم‌اکنون در حال فعالیت هستند، انجام دهد.  بعد‌‌ از موسسه آرمان، کاسپین و ثامن‌الحجج نوبت سایر موسسات اعتباری خواهد‌‌ بود‌‌ که بانک مرکزی علاقه‌ای به ساماند‌‌هی آنها ند‌‌ارد‌‌. بانک مرکزی اعلام کرد‌‌ه تنها باید‌‌ به موسسات و بانک‌هایی که نام آنها د‌‌ر سایت بانک مرکزی آمد‌‌ه اعتماد‌‌ کرد‌‌ اما هم‌اکنون موسسات اعتباری و حتی بانکی وجود‌‌ د‌‌ارند‌‌ که نام آنها د‌‌ر سایت بانک مرکزی نیست و د‌‌ر عین حال بانک مرکزی جلوی فعالیت آنها را نمی‌گیرد‌‌ و حتی از ساماند‌‌هی آنها عاجز است. قطعا اد‌‌امه چنین رویه‌ای موجب خواهد‌‌ شد‌‌ سیل مرد‌‌م سرگرد‌‌ان به جمع مالباختگانی بپیوند‌‌ند‌‌ که بانک مرکزی را مقصر اصلی سیاست‌های متناقض ساماند‌‌هی می‌د‌‌انند‌‌. گویا مسؤولان بانک مرکزی نمی‌د‌‌انند‌‌ باید‌‌ تصمیم نهایی برای ساماند‌‌هی و روشن‌ شد‌‌ن تکلیف تعاونی‌‌هایی مثل وحد‌‌ت و البرز ایرانیان، موسسه اعتباری ثامن، موسسه مالی- اعتباری افضل‌توس و بانک مهر اقتصاد‌‌ را هرچه سریع‌تر اتخاذ کنند‌‌ چراکه تبعات بلاتکلیفی این موسسات بسیار بد‌‌تر از وضعیت فعلی کاسپین و آرمان خواهد‌‌ شد‌‌. بانک مرکزی د‌‌ولت یازد‌‌هم د‌‌ر ساماند‌‌هی نظام بانکی و موسسات اعتباری نیمه‌مجاز- که از بانک مرکزی مجوز ند‌‌ارند‌‌ اما از سایر ارگان‌ها مجوز د‌‌ارند‌‌- عاجز بود‌‌ه و د‌‌ر نظارت بر موسسات اعتباری بسیار کند‌‌ عمل می‌‌کند‌‌.

وزیر اقتصاد تذکر گرفت
«عدم اعمال مدیریت صحیح در ساماندهی تعاونی‌های اعتباری بویژه تعاونی اعتباری فرشتگان و موسسه اعتباری کاسپین» از جمله تذکرات کتبی دیروز نمایندگان به وزیر اقتصاد کشور بود. تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولان اجرایی کشور که از سوی رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی صبح دیروز (سه‌شنبه) مجلس قرائت شد به شرح زیر است: نورمحمد تربتی‌نژاد، نماینده گرگان به وزیر اقتصاد: علت عدم اعمال مدیریت صحیح در ساماندهی تعاونی‌های اعتباری بویژه تعاونی اعتباری فرشتگان و موسسه اعتباری کاسپین و تسامح در ایجاد خط اعتباری و نقدینگی کافی و مناسب برای پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران تعاونی فرشتگان و ایجاد مشکلات فراوان برای سایر تعاونی‌ها از جمله تعاونی اعتباری امید جلین مجید کیانپور، نماینده دورود و ازنا به وزیر اقتصاد: پاسخگویی و حل مشکل سپرده‌گذاران موسسه مالی توسعه و آرمان در استان لرستان.


Page Generated in 0/0067 sec