printlogo


کد خبر: 177017تاریخ: 1396/3/28 00:00
کارزار شام

اعلام هلاکت بغدادی پیام صریح ماد برای ترامپ و پنتاگون
 آمریکا دیگر در سوریه کاری ندارد
خبر هلاکت سرکرده گروه تروریستی داعش توسط وزارت دفاع روسیه اگرچه به طور صددرصد توسط وزیر خارجه این کشور تایید نشد اما این اقدام یک گام عملیاتی و تبلیغاتی مهم برای نشان دادن بی‌مصرف بودن آمریکا و ائتلاف تحت فرمانش در جنگ مورد ادعای‌شان با تروریسم در سوریه محسوب می‌شود.  وزارت دفاع روسیه تصویری را منتشر کرده که یک روز پس از حمله جنگنده‌های این کشور به جنوب رقه گرفته شده،حمله‌ای که گمان می‌رود طی آن ابوبکر البغدادی و حدود 30 فرمانده رده بالای داعش به هلاکت رسیده باشند. مقایسه دو تصویری که ماد- عنوان مخفف وزارت دفاع روسیه- از یک نقطه با مختصات محرمانه در جنوب پایتخت خلافت خودخوانده تکفیری‌ها منتشر کرده حکایت از آن دارد که 2 هفته پس از تصویر نخست در 13 مه، در جریان حملات بامداد 28 مه ‌4 خانه در مجاورت هم منهدم شده‌اند اما ساختمان‌های مجاور از جمله یک مسجد، آسیبی ندیده‌اند. براساس بیانیه رسمی ماد، این حمله 10 دقیقه، یعنی از 00:35 تا 00:45 بامداد یکشنبه 7 خرداد به طول انجامیده است و در جریان آن
30 فرمانده داعش و محافظان آنها که شمارشان به 300 نفر می‌رسید، کشته شده‌اند. بر این اساس برنامه‌ریزی برای این حمله زمانی آغاز شد که نیروی هوایی روسیه مستقر در سوریه اطلاعاتی دریافت کرد که نشان می‌داد جلسه‌ای در حومه جنوبی رقه تشکیل خواهد شد که شماری از رهبران داعش در آن شرکت خواهند کرد. طبق شنودها و اطلاعات گردآوری شده این نشست نظامی سران تکفیری بسیار مهم بود چون آنها نقشه خروج از شهر رقه از طریق گذرگاه جنوبی را بررسی می‌کردند. متعاقب لو رفتن محل نشست ابتدا هواپیماهای بدون سرنشین برای زیر نظر گرفتن منطقه اعزام شدند و سپس جنگنده‌های سوخو 34 و 35 نیروی هوایی روسیه در تاریخ 28 ماه مه (7 خرداد)  به ساختمان‌های محل نشست حمله کردند و 4 ساختمان تجمع حدود 330 رهبر و نیروهای شاخص داعش را با بمب‌های هوشمند کاملا منهدم کردند.

لاوروف و معمای حمایت آمریکا از جبهه‌النصره!
وزیر خارجه روسیه رسما آمریکا را به حمایت از گروه تروریستی جبهه‌النصره متهم کرد. سرگئی لاوروف جمعه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: «با وجود تغییر رئیس‌جمهور آمریکا، ائتلاف بین‌المللی به ریاست  آمریکا همچنان به اقدامات سابق خود در قبال جبهه‌النصره ادامه می‌دهد و تغییری در رفتار خود در این زمینه نمی‌دهد.» وی ادامه داد: «آنها از هر راهی تلاش می‌کنند تا جلوی حمله به جبهه النصره را بگیرند. این موضوع نگران کننده است. ما در تماس‌های خود با آمریکایی‌ها، همواره این موضوع را مطرح کرده‌ایم اما پاسخی منطقی دریافت نکرده‌ایم.» به گفته لاوروف با توجه به تمام اصول قانونی که موجب درج جبهه‌النصره در فهرست گروه‌های تروریستی سازمان ملل، آمریکا، روسیه و چند کشور غربی شده است، این رفتار آمریکا در قبال جبهه‌النصره، به معمایی بزرگ برای روسیه تبدیل شده است. او تمام عملیات ائتلاف آمریکایی در سوریه را ضد داعش دانست و فاش کرد آمریکایی‌ها و متحدان‌شان هیچ تلاشی برای مقابله با جبهه النصره که شاخه نظامی القاعده است و با داعش درآمیخته انجام نمی‌دهند.

کنترل عراق بر مرز با سوریه و اردن
نیروهای عراقی در ادامه پیشروی‌های خود در عملیاتی گسترده «الفجر الجدی» در مناطق مرزی غربی موفق شدند گذرگاه الولید را از لوث تروریست‌های داعشی آزاد کنند. به گزارش الفرات نیوز، نیروهای امنیتی و مردمی با نظارت فرماندهی عملیات مشترک عراق نوار مرزی بین این کشور با سوریه و اردن را به کنترل خود در آوردند. این عملیات از 3 محور با مشارکت نیروهای حشدالشعبی، مرزبانی، داوطلب عشایری و با پشتیبانی جنگنده‌های ارتش ادامه خواهد داشت.
 


Page Generated in 0/0119 sec