printlogo


کد خبر: 177018تاریخ: 1396/3/28 00:00
اخبار

حمله مسلحانه به تجمع نمایندگان کنگره  یک حرکت کاملا سیاسی بود
جمهوری‌خواهان آمریکا  در معرض ترور
به گفته اف‌بی‌آی، حمله مسلحانه چهارشنبه صبح به زمین تمرین نمایندگان کنگره در شهر آلکساندریا یک ترور با انگیزه سیاسی بوده است. «جیمز تی.هاجکینسون» 66 ساله در این حمله با ورود به کنار زمین ورزشگاه بیسبالی که حدود 25 نماینده مجلس نمایندگان در آن برای بازی خیریه روز پنجشنبه تمرین می‌کردند بیش از 50 گلوله با سلاح نیمه‌خودکار شلیک کرد و 5 تن از جمله استیو اسکالیس، نماینده برجسته حزب جمهوری‌خواه، 2 دستیار او و 2 افسر محافظ را زخمی کرد. در ابتدا اف‌بی‌آی اعلام کرده بود ضارب یک فعال بی‌کار در حوزه بازرسی فنی ساختمان‌های مسکونی اهل ایالت ایلینوی است که به‌خاطر عدم صدور پروانه کار شرکتش خشمگین بوده است. اما شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد نه‌تنها حرکت هاجکینسون یک اقدام مسلحانه برای ترور سیاسی نمایندگان جمهوری‌خواه حامی ترامپ بوده است بلکه او جزو حامیان پر و پا قرص برنی سندرز، نامزد اولیه دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته محسوب می‌شده است. هاجکینسون که از ترامپ و کلینتون به یک اندازه متنفر بوده است به دنبال کناره‌گیری سندرز به نفع نامزد نهایی دموکرات‌ها به خشم می‌آید و در نهایت پس از انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری خشمش فوران می‌کند. او حتی در 2 حساب مجزا در فیسبوک، مطالبی ضد ترامپ و همچنین هیلاری کلینتون رقیب او در انتخابات گذشته پست کرده بود. این فعال حزب دموکرات ترامپ را خائن خوانده و از حامیان گروه «به حزب جمهوری‌خواه پایان دهید» بوده است. شاهدان عینی گفته‌اند ضارب پیش از شلیک از اطرافیان پرسیده بود آیا جمهوری‌خواهان در این مکان تمرین می‌کنند یا دموکرات‌ها؟ طبق گفته‌های ضارب، هدف اصلی او از تیراندازی به زمین تمرین نمایندگان کنگره در ورزشگاهی در ایالت ویرجینیا در 20 کیلومتری واشنگتن، نمایندگان جمهوری‌خواه از جمله شخص استیو اسکالیس به عنوان عضو شورای رهبری خانه نمایندگان و یکی از حامیان سیاسی اصلی ترامپ و نژادپرستان آمریکایی در کنگره بوده است. به عبارت دیگر اتفاقی نبود که اسکالیس در زمین بیسبال از ناحیه مفصل ران هدف تیر هاجکینسون قرار گرفت. مهاجم در نهایت با گلوله افسران محافظ متوقف شده و ساعاتی بعد در بیمارستان درگذشت. پس از این حادثه  برنی سندرز نیز با محکوم کردن انگیزه‌های تروریستی ضارب از او اعلام برائت کرد.

لغو بهبود روابط آمریکا با کوبا
دونالد ترامپ با لغو یک‌جانبه لایحه بهبود روابط آمریکا با کوبا یکی دیگر از میراث باراک اوباما را زدود. رئیس‌جمهور آمریکا در بندر کوبایی‌نشین میامی در جنوب ایالت فلوریدا اعلام کرد تا زمانی که زندانی‌های سیاسی در کوبا آزاد نشوند، آمریکا تحریم این کشور را رفع نمی‌کند. به گفته او، منع گردشگری آمریکایی‌ها در کوبا دوباره برقرار و تحریم‌ها علیه هاوانا اعمال می‌شوند با این حال کاخ سفید متعاقبا اعلام کرد با تصمیم ترامپ سفارت آمریکا در هاوانا بسته نمی‌شود و برخی روابط تجاری و پرواز هواپیماها برقرار خواهد ماند. ترامپ در میامی به کمونیسم و فیدل کاسترو حمله کرد و گفت بهبود روابط در دولت باراک اوباما توافقی یک‌طرفه بوده و تنها به حکومت کوبا سود رسانده است.


فرمان شاه سعودی در جهت محدودیت بیشتر ولیعهد
سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سعودی دیروز با جدیدترین فرمان تغییر و تحول در وزارت دادگستری عربستان عملا دامنه اختیارات ولی عهد خود و رقیب پسرش را محدودتر کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، طبق این فرمان، دادستان کل از این پس مستقیما با شاه در ارتباط است و از استقلال تام برخوردار خواهد بود و هیچ‌کس حق دخالت در کارش را نخواهد داشت. این در حالی است که پیش‌تر دادستان کل مستقیما زیر نظر محمد بن‌نایف ولیعهد و وزیر کشور عربستان بود. تغییر نام «هیأت تحقیق و دادستانی کل» به «دادستانی کل» و بیرون آوردن آن از نظارت محمد بن‌نایف تنها تغییر امنیتی و قضایی نیست که در فرمان جدید سلمان به آن اشاره شده است.


Page Generated in 0/0051 sec