printlogo


کد خبر: 177053تاریخ: 1396/3/29 00:00
اخبار

مصوبه سنا تأثیر عمیق بر همکاری اقتصادی ایران دارد
سفیر ایران در شوروی می‌گوید مصوبه تحریمی سنا علیه ایران تاثیرات بین‌المللی بسیار عمیق و جدی روی همکاری اقتصادی- تجاری کشورها با ایران خواهد گذاشت. ناصر نوبری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: قانون سنای آمریکا یک پیام و هشدار به کشورهای جهان است که در صورت برقراری معاملات و مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران ممکن است شامل تحریم‌های آمریکا شوند.  وی افزود: اگرچه براساس متن برجام قرار بود این اتفاق نیفتد اما قانون جدید سنای آمریکا تاثیرات بین‌المللی بسیار عمیق و جدی روی همکاری اقتصادی- تجاری کشورها با ایران خواهد گذاشت. سفیر سابق ایران در شوروی درباره واکنش ایران به این مصوبه تصریح کرد: باید متناسب با هدف اصلی طرف مقابل، راهکارمان را در مقابله با آنها تعیین کنیم. نوبری با اشاره به اینکه با توجه به مفاد برجام و نقاط ضعف آن، امکان پیگیری و شکایت جدی درباره نواقص آن وجود ندارد، ادامه داد: اگر چنین چیزی وجود داشت زمانی که اوباما با تمدید 10 ساله قانون داماتو، برجام را نقض کرد، پیگیری می‌کردیم اما امکانپذیر نبود زیرا در برجام، بندی به نام «ماشه خودکار» وجود دارد به این معنی که اگر از نقض برجام شکایت کنیم و اگر کسی که از او شکایت کردیم ناراضی باشد، همه تحریم‌ها به طور خودکار در مدت 45 روز بازمی‌گردد، بنابراین دست ما در چارچوب برجام بسته است.

بررسی مصوبه سنا در هیأت نظارت بر اجرای برجام
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: در جلسه اخیر هیات نظارت بر اجرای برجام، مصوبه مجلس سنای آمریکا به دقت مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم درباره انجام اقدامات و فعالیت‌های متقابل اتخاذ شد. علی شمخانی با بیان اینکه انجام اینگونه اقدامات از سوی آمریکا فارغ از نسبت حقوقی آن با برجام، رفتاری خصمانه و غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران است، افزود: تداوم مسیر غیرسازنده دولت قبلی ایالات متحده آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد حکام این کشور بدون توجه به هنجارهای پذیرفته‌شده بین‌المللی به دنبال بهانه‌جویی برای افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه هستند. شمخانی افزود: افراط‌گرایان آمریکا و داعش
2 روی یک سکه هستند که با اهداف مشترک و ابزارهای متفاوت به دنبال تاثیرگذاری منفی بر محیط داخلی کشور و امنیتی کردن شرایط جمهوری اسلامی ایران هستند.

مصوبه اخیر سنای آمریکا برجام را بی‌خاصیت می‌کند
 دبیر ستاد حقوق‌بشر درباره مصوبه اخیر سنای آمریکا و تصویب تحریم علیه ایران گفت: مصوبه اخیر سنای آمریکا، برجام را کلا از خاصیت می‌اندازد و اساسا اثر منافع کشورمان را در برجام منهدم می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق‌بشر، محمدجواد لاریجانی با تبیین ویژگی‌های مصوبه اخیر سنای آمریکا و آثار تحریم‌های جدید علیه کشورمان گفت: طرح S722 طرح بی‌نظیری از نظر شکل، محتوا و آثار دارد و آنچه ملت باید بداند
4 ویژگی بسیار روشن در این طرح است.  وی افزود: نخست آنکه این طرح جامعیت دارد یعنی همه جاهایی که ممکن است کشورمان تحت هر نوع تحریمی قرار بگیرد اعم از بانک، تجارت، اسلحه، رفت و آمد، دیپلماسی و تقریبا همه بخش‌ها و امکانات احصا شده که تحریم جامعی است. دبیر ستاد حقوق‌بشر گفت: دوم بهانه اعمال این تحریم‌ها آنقدر انعطاف‌پذیر و کلی است که آن را می‌شود به هر چیزی ربط داد، به‌عنوان نمونه یکی از بهانه‌هایش این است که ایران فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده نداشته باشد؛ حالا منظور چه ثبات و فعالیتی است معلوم نیست زیرا خیلی باز و قابل انعطاف است.  لاریجانی ویژگی دیگر مصوبه سنای آمریکا را بندهای اقدامی آن دانست و گفت: غیر از تحریم‌هایی که از رئیس‌جمهورشان خواسته‌اند اعمال کند 2 بند بسیار خطرناک در فصل چهارم این مصوبه دارد که در نخستین بند آن به رئیس‌جمهور دستور می‌دهند باید فعالیت‌های ایران را در هوا و دریا به‌طور یکجانبه و با همکاری دیگر کشورها رهگیری کند.  کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل تصریح کرد: ویژگی چهارم این مصوبه سنا که هر ایرانی باید آن را بداند این است که آیا نقض برجام هست یا نه؟ به نظر من ‌ای‌کاش نقض برجام بود، اتفاقا نقض برجام نیست اما محتوایی دارد که برجام را به جای نقض کردن از خاصیت می‌اندازد.


Page Generated in 0/0063 sec