printlogo


کد خبر: 177087تاریخ: 1396/3/29 00:00
بازار سرمایه همچنان با معاملات کم‌حجم و رخوت‌آور روبه‌رو است
سقوط ۲۹۴ واحدی شاخص کل بورس

گروه اقتصادی: بازار سرمایه مدتی است حال و روز خوشی ندارد تا جایی که دماسنج این بازار در هوای گرم سیر نزولی را می‌پیماید. در معاملات دیروز بورس تهران افت شدید نماگرهای منتخب در حالی روی داد که بی‌انگیزگی و در عین حال عدم حمایت حقوقی‌ها باعث شد بورس تهران با افزایش عرضه در برابر تقاضای سهام مواجه باشد. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه با کاهش 294 واحدی روی رقم 78 هزار و 990 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌‌وزن اما با کاهش 143 واحدی عدد 17 هزار و 5 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 462 واحدی به رقم 85 هزار و 851 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 181 واحدی به رقم 54 هزار و 542 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 785 واحدی عدد 176 هزار و 638 واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 8 واحدی به 891 واحد رضایت داد. بنا به این گزارش، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از 245 میلیارد تومان رسید که در بازار نقدی این بورس از 142 میلیارد تومان فراتر نرفت که ناشی از دست به دست شدن بیش از 603 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 40 هزار و 768 نوبت داد و ستد بود. از نکات قابل توجه بازار دیروز معاملات درون‌گروهی و کد به کد سهام در جریان معاملات عادی بازار نقد بورس تهران در برخی نمادهای معاملاتی با هدف حمایت از نماگرهای بورسی بود، از جمله این معاملات درون‌گروهی می‌توان به تحرک بازارساز بانک ملت و بانک تجارت و همچنین برخی خودرویی‌ها اشاره کرد. براساس این گزارش، دیروز بورس تهران در حالی معاملاتی کم‌حجم و رخوت‌آور را نظاره‌گر بود که افت شدید حجم معاملات سهام در کنار فشار فروش در برابر خرید باعث شد نماگرهای بورسی روز دشواری را در برابر خود ترسیم کنند. روزی که با سقوط اغلب شاخص‌ها همراه بود. برآوردهای اقتصادی و سیاسی ایران در داخل و خارج کشور در کنار نبود خبرهای برخوردار از ارزش بالا در آینده باعث شده اندک امید جاری در بازار سهام نیز اندک اندک به ناامیدی تبدیل شود. این در حالی است که ادامه این روند و تمرکز صرف دولت بر اوراق بدهی از جمله اسناد خزانه اسلامی یا مکیدن نقدینگی موجود در بازار از طریق انتشار انواع اوراق بدهی باعث خواهد شد بورس برای مدت مدیدی با بیماری‌های واگیردار مختلفی مواجه شود که تبعات آن بی‌تردید دامن سرمایه‌گذار را خواهد گرفت. اتفاقی که تبعات اجتماعی آن برای فضای سرمایه‌گذاری در ایران هیچ کس را خشنود نخواهد کرد.
سرمایه بورسی‌ها 6/1 میلیارد تومان آب رفت
ارزش کل اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت نیم درصد برابر با 6/1 میلیارد تومان کاهش یافت. به گزارش تسنیم، در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به عدد 79466 واحد رسید که 293 واحد کاهش داشته است. همچنین در این مدت حجم معاملات 2/525 میلیون سهم و ارزش آن 5/598 میلیارد ریال بوده است که به ترتیب 70 و 54 درصد افزایش داشته است. ارزش بورس اوراق بهادار تهران نیز در پایان معاملات این هفته به عدد 9212323 میلیارد ریال رسید که 5/0 درصد برابر با 6/1 میلیارد تومان کاهش را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، 3 صنعت «سرمایه‌گذاری‌ها» با 7/19 درصد، «خودرو و ساخت قطعات» با 4/15 درصد و «فلزات اساسی» با 7/11 درصد بیشترین حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص دادند. افزون بر این در محاسبه بازدهی‌ها نسبت به پایان هفته گذشته، شاخص بورس دبی (DFM INDEX) با رشد 7/1 درصدی بیشترین بازدهی و شاخص بورس اسپانیا (IBEX35) با افت 2 درصدی کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده‌اند. گفتنی است، در 30 روز گذشته نیز صنعت «زراعت و خدمات وابسته» با بازدهی مثبت 9/7 درصد در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و صنعت «استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف» هم با افت 7/5 درصدی بیشترین افت را تجربه کرد. به گزارش تسنیم، در میان شرکت‌ها نیز در این مدت شرکت دارویی‌ لقمان‌ با مثبت 9/66 درصد بیشترین افزایش و سیمان ‌هگمتان‌ با منفی 4/20 درصد بیشترین کاهش را داشتند.
شائبه دستکاری قیمت‌ها عامل توقف نماد‌‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شائبه دستکاری قیمت‌ها ریشه اصلی طولانی شدن توقف طولانی نماد معاملاتی است، گفت: راه‌اندازی سازوکار فروش استقراضی سهام می‌تواند به ناظران بازار برای کوتاه کردن دوره توقف‌ها کمک کند. علی اسلامی‌بیدگلی در گفت‌وگو با فارس با انتقاد از طولانی بودن دوره توقف نماد‌های معاملاتی در بورس ایران گفت: در بورس‌های دنیا در حالی نماد‌های معاملاتی شرکت‌ها به محض انتشار گزارش‌های مالی جدید یا تقسیم سود نقدی در مجمع حداکثر برای 2 ساعت متوقف می‌مانند که در بازار سرمایه ایران متوسط این دوره بسیار بالاست و به چند ساعت می‌انجامد. وی افزود: با فرض اینکه هر ساله طی 4 مرحله سود نقدی در مجامع تقسیم شود قدر مسلم باید شاهد توقف طولانی مدت اغلب نماد‌های معاملاتی و عدم فعالیت سهم در بازار باشیم. این عضو هیات مدیره کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری اقدام‌هایی همچون افزایش اختیار ناشران در بازار سهام یا ارائه خدمات مشاوره به آنها به منظور بازگشایی نماد‌های معاملاتی بلافاصله پس از تصویب سود تقسیمی در مجامع را به عنوان راهکارهای کوتاه‌تر شدن دوره توقف نماد‌های معاملاتی عنوان کرد و افزود: بدون تردید چالش اصلی در زمینه بررسی طولانی بودن دوره توقف نماد‌های معاملاتی در بازار سهام ایران مربوط به مجامع شرکت‌ها و تقسیم سود نقدی نیست. وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که مجمع برگزار می‌کنند به طور معمول پس از گذشت 24 ساعت شاهد بازگشایی نماد معاملاتی خود هستند، گفت: گاهی اوقات شرکت‌ها صورت‌های مالی خود به سازمان بورس را به طور شفاف ارائه نمی‌دهند که این موضوع زمینه برای طولانی شدن دوره توقف نماد معاملاتی را افزایش می‌دهد.


Page Generated in 0/0122 sec