printlogo


کد خبر: 177093تاریخ: 1396/3/30 00:00
حمله موشکی سپاه به مرکز فرماندهی تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه قدرت برتر بازدارندگی و اراده جدی ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم را به جهانیان نشان داد
قیام ذوالفقار

گروه سیاسی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به اقدامات تروریستی عناصر داعش در تهران، شامگاه یکشنبه با شلیک 6 موشک بالستیک و نقطه زن میان‌برد «ذوالفقار» و «قیام»، مقر فرماندهی و پشتیبانی عناصر داعش در استان دیرالزور سوریه را هدف قرار داد. بررسی‌های اولیه حکایت از هلاکت یک فرمانده بلندپایه داعش و شمار زیادی از نیروهای این گروهک تروریستی در پی اصابت موشک‌های سپاه به محل استقرار تروریست‌ها دارد. سپاه پاسداران اعلام کرده عملیات «لیله القدر» واکنش کوچکی به شرارت‌های داعش بود و اگر آنان دست از پا خطا کنند ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد. به گزارش «وطن امروز»، شامگاه یکشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نخستین عملیات موشکی خود علیه گروهک تروریستی داعش را با شلیک 6 موشک میان‌برد از استان‌های کردستان و کرمانشاه به مقر فرماندهی این گروهک تروریستی شلیک کرد. این عملیات که در واکنش به اقدام تروریستی عناصر داعش در تهران و در کمتر از 2 هفته پس از آن صورت گرفت، علاوه بر تعریف سطح جدیدی از مواجهه ایران با گروهک تروریستی داعش، این پیام مهم و قابل تامل را به آمریکا و دشمنان منطقه‌ای ایران مخابره کرد که در صورت هرگونه ماجراجویی در منطقه، ایران آماده پاسخگویی متناسب به این ماجراجویی‌ها است.  براساس این گزارش، در آخرین ساعات روز یکشنبه 28 خرداد ماه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چند فروند موشک بالستیک میان‌برد مواضع تروریست‌های تکفیری (مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی) در منطقه دیرالزور سوریه (فاصله حدود 650 کیلومتر) را مورد اصابت قرار داد. تعداد این موشک‌ها 6 فروند موشک بالستیک میان‌برد زمین به زمین بوده که از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کردستان و کرمانشاه شلیک شده و پس از عبور از آسمان عراق، به صورت دقیق به اهداف اصابت کرده است. در این عملیات که عملیات «لیله‌القدر» نام گرفت نیروی هوافضای سپاه از موشک‌های بالستیک «ذوالفقار» و «قیام» استفاده کرد.
سپاه: تروریست‌ها مجازات شدند
پس از شلیک موشک‌های سپاه به سمت مقر فرماندهی داعش، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه، با هدف مجازات عاملان جنایت تروریستی اخیر تهران خبر داد. متن اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
در پی جنایت تروریستی 17 خردادماه 96 تروریست‌های تکفیری در تهران که به شهادت 18 تن از مردم مظلوم و روزه‌دار و مجروحیت جمعی دیگر از هموطنان عزیز منجر گردید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: «ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون پاسخ نمی‌گذارد.» بر این اساس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استعانت از ذات اقدس الهی و به نیابت از ملت قهرمان و دشمن‌ستیز ایران و خانواده معظم شهدا و آسیب‌دیدگان عملیات تروریستی در حرم مطهر حضرت امام (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، لحظاتی پیش مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را با هدف تنبیه تروریست‌های جنایتکار، مورد حمله موشکی قرار داد.  در این عملیات تعدادی موشک میان‌برد زمین به زمین از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان، تروریست‌های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد.  گزارش‌های دریافتی حکایت از هلاکت تعداد زیادی از تروریست‌های تکفیری و انهدام تجهیزات، سامانه‌ها و سلاح‌های آنان دارد.  پیام این اقدام انقلابی و مجازات‌گونه کاملا روشن است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست‌های تکفیری و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان هشدار می‌دهد در صورت تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران، خشم انقلابی و شعله‌های آتش انتقام پاسداران انقلاب، عاملین و مسببان آن را در بر خواهد گرفت و جنایتکاران را به جهنم رهنمون می‌سازد.  به ملّت عظیم‌الشأن ایران اسلامی اطمینان داده می‌شود پاسداران انقلاب به فضل الهی و با همراهی و مشارکت سایر نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی کشور برای صیانت از امنیت ملی و شکست فتنه‌ها و پدیده‌های
ضد امنیتی، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و اقدامات متناسب را در دستور کار قرار خواهند داد. اخبار تکمیلی، متعاقباً به استحضار ملت شریف ایران رسانده خواهد شد.
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
28/3/96
یادگار حاج حسن
موشک بالستیک میان برد «قیام» نخستین‌بار 29 مرداد ماه سال 89 با موفقیت تست و شلیک شد. ‌این موشک از کلاس جدید موشک‌های ایرانی بود که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است. پیشنهاد طراحی و ساخت این موشک از سوی سردار شهید حاج حسن طهرانی‌مقدم ارائه شده بود. شهید طهرانی‌مقدم علاوه بر برنامه‌ریزی برای ساخت موشک با برد 2 هزار کیلومتر، به فکر ارتقای کیفی موشک‌های با برد بلند نیز بود. ‌در همان ایام احساس شد ایران نیاز به موشک با برد 800 کیلومتر برای اهداف آمریکایی دارد اما‌ این موشک جدید نباید ابعاد و انداره موشک‌های بزرگ را داشته باشد. شهید طهرانی‌مقدم  معتقد بود این موشک 800 کیلومتری باید ابعادی به اندازه موشک شهاب یک داشته باشد و بر همین اساس نیز طراحی و ساخت موشک «قیام» در دستور کار قرار گرفت. سرعت آماده‌سازی و شلیک موشک قیام، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن است و البته تمام ویژگی‌ها از قبیل جنس، مواد و دیگر خصوصیات نیز در این موشک رادارگریز مد نظر قرار گرفته است. به گزارش فارس، موشک دیگر مورد استفاده در این عملیات، موشک سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه‌زن «ذوالفقار» بود. موشک «ذوالفقار» در کلاس موشک «فاتح» قرار دارد که دقیق‌ترین موشک ایرانی است. این موشک مایل‌پرتاب برد 700 کیلومتری دارد. این موشک ضدجمینگ که سال گذشته در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس از آن رونمایی شد، ضمن برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادار گریز و نقطه زن است. از نکات قابل توجه در این عملیات، ارتباط و نسبت «زمان شلیک» و «اطلاع‌رسانی» درباره آن است. براساس اطلاعات منتشر شده حداقل 3 موشک از 6 موشک شلیک شده، موشک ذوالفقار بودند. موشک‌های کلاس فاتح بین 3 الی 4 ماخ یعنی حدودا بین 3 تا 4 هزار کیلومتر بر ساعت سرعت دارند. با احتساب فاصله مبدأ تا دیرالزور، کمتر از 12 دقیقه پس از شلیک، موشک به هدف تعیین شده اصابت کرده است. علاوه بر ویژگی‌های موشک‌های قیام و ذوالفقار، سپاه پاسداران این عملیات را به گونه‌ای طراحی و اجرایی کرد که بیشترین ضربه به گروهک تروریستی داعش وارد شود. سپاه مقر تروریست‌ها در دیرالزور را هدف اصابت موشک‌های خود قرار داد. استان دیرالزور که در مرز سوریه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده است، پس از شکست سنگین تروریست‌ها در حلب که منجر به از دست رفتن پایگاه بسیار مهم آنها در شمال غرب سوریه شد، به محل تجمع تروریست‌ها تبدیل شد. علاوه بر این بخش مهمی از تروریست‌هایی که در پی شکست سنگین در موصل عراق به سوریه گریخته بودند در این منطقه حضور دارند. با توجه به اینکه اجتماع بخش مهمی از تروریست‌ها در منطقه دیرالزور و مقر فرماندهی و مراکز پشتیبانی و عملیاتی آنها نیز در این استان قرار گرفته بود، سپاه این منطقه را برای حمله موشکی خود انتخاب کرد.
ثبت ضربت موشکی سپاه با «پهپادهای ایرانی»
سپاه پاسداران در این عملیات موشکی، بسته کاملی از توانمندی‌های دفاعی خود را به نمایش گذاشت. پس از شناسایی دقیق محل طراحی عملیات فرماندهان داعش در دیرالزور، موشک‌های سپاه در محل موردنظر برای شلیک به سوی اهداف از پیش تعیین شده، مستقر و شلیک شدند. سپاه پاسداران با هدف ثبت محل اصابت موشک‌های شلیک‌شده از ایران، با اعزام چند فروند پهپاد از حومه دمشق به آسمان دیرالزور، بخش دیگری از توانمندی خود در این عملیات را به نمایش گذاشت. برهمین اساس، چند فروند پهپاد نیروی هوافضای سپاه با طی مسیر بیش از 300 کیلومتری، به بالای سر اهداف رفته و با موفقیت توانستند به‌طور زنده، لحظه اصابت موشک‌های بالستیک شلیک‌شده از ایران را به مرکز فرماندهی عملیات در داخل ایران ارسال کنند. پهپادهایی که در این بخش از عملیات مورد استفاده قرار گرفته است، همگی ایرانی و از جمله پهپادهای عملیاتی سپاه، مستقر در سوریه بوده‌اند.
پارلمان عراق: هماهنگ شده بود
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از آغاز عملیات موشکی، هماهنگی‌های لازم با اتاق عملیات چهارجانبه که در آن ایران، روسیه، عراق و سوریه حضور دارند را  صورت داده بود. خبر این هماهنگی را کمیته امور خارجه پارلمان عراق اعلام کرد. به گزارش تسنیم به نقل از المیادین،  کمیته امور خارجه پارلمان عراق اعلام کرد حملات موشکی ایران به مواضع داعش در دیرالزور از طریق هماهنگی با اتاق عملیات چهارجانبه صورت گرفته است.
هلاکت یک فرمانده عالیرتبه داعش
در پی حمله موشکی یکشنبه شب سپاه پاسداران به منطقه دیرالزور سوریه، یکی از فرماندهان عالیرتبه گروه تروریستی داعش به هلاکت رسید. منابع محلی از سوریه این خبر را دادند و گفتند بر اثر حمله موشکی یکشنبه شب سپاه پاسداران به منطقه دیرالزور سوریه،  «سعد‌الحسینی» معروف به ابوسعد که تابعیت عربستانی داشت، به هلاکت رسید.
سیلی را داعش خورد، صدایش را دیگران بشنوند
پس از انتشار خبر انتقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از گروهک تروریستی داعش، بسیاری از شخصیت‌ها، نمایندگان مجلس و فرماندهان نظامی به حمایت از این اقدام سپاه پاسداران پرداختند و آن را پاسخ مناسب به داعش دانستند. اما بیش از داخل کشور، عملیات سپاه در خارج از کشور بازتاب داشت. رسانه‌های غربی از اولین دقایق پس از شلیک موشک‌ها به تحلیل و بررسی عملیات سپاه پرداختند و آن را نمایش گوشه‌ای از پیشرفت‌های موشکی کشورمان تلقی کردند. البته در این بین رسانه‌های سعودی و برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس ترجیح دادند بدون پوشش این خبر از کنار آن بگذرند. سی‌ان‌ان با اشاره به شلیک 6 موشک ایرانی به سوی اهداف داعش در شرق سوریه، نوشت این حملات نخستین شلیک‌ موشک‌های زمین به زمین ایران به اهدافی در خاک سوریه از ابتدای بحران در این کشور است. این شبکه به نقل از «ریک فرانکونا» تحلیلگر مسائل نظامی نوشت: «انتخاب اهداف بسیار جالب است. آنها می‌گویند شلیک‌های صورت گرفته به سوی همان افرادی بوده که حملات تهران را برنامه‌ریزی کرده‌اند اما همچنین موجب تقویت تلاش‌های کنونی ارتش سوریه می‌شود».
اسپوتنیک هم در پی حملات موشکی سپاه، در یادداشتی نوشت: سیلی را داعش خورد تا صدایش را دیگران بشنوند. ایران با این کار خواسته این پیغام را بدهد کشوری نیست که با تهدید عقب‌نشینی کند و از این پس تهدید را با تهدید پاسخ خواهد داد.
روزنامه الاخبار لبنان نیز در گزارشی نوشت همزمان با شدت گرفتن تحولات سوریه و فضای متشنج آن و پیام‌های موشکی که رد و بدل می‌شود، نیروهای ایرانی در اقدامی بی‌سابقه مواضع داعش در دیرالزور را هدف قرار دادند. این حمله به مثابه پیام‌هایی شدیداللحن به واشنگتن بوده و در چارچوب شدت گرفتن کشمکش آمریکا و ایران در میدان سوریه جا دارد. در این میان رهبر عالی ایران، دروغ‌های دونالد ترامپ را «تهدیدات تو خالی» علیه ایران برشمرد و تاکید کرد کشورش به این دروغ‌ها اهمیتی نمی‌دهد. نیویورک‌تایمز در گزارشی از تحولات یکشنبه شب گذشته سوریه نوشت حملات موشکی ایران که از فاصله قابل‌توجهی انجام شده، ممکن است به منظور ارسال پیامی برای دشمنان ایران در منطقه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین ایالات متحده باشد؛ کشوری که دارای پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه است. شبکه الجزیره قطر نیز در گزارشی به نقل از رئیس دفتر خود در تهران نوشت این اقدام ایران تلاشی برای ارسال این پیام است که آماده است در صورت لزوم از تمام خطوط قرمز عبور کند. خبرگزاری سانا نیز در گزارشی نوشت سازمان تروریستی داعش بر اثر ضربات موشکی که نیروهای ایرانی علیه مقرها و مراکز تجمع این گروهک در دیرالزور سوریه وارده کرده‌اند، متحمل خسارات سنگینی از نظر نیروی انسانی و امکانات شده است. خبرگزاری «تاس» روسیه نیز در خبری با عنوان «6 موشک سپاه پاسداران با بالاترین دقت، مواضع تروریست‌ها در سوریه را نابود کرد»، به‌طور مفصل به این خبر پرداخته و نوشت: نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با استفاده از 6 موشک بالستیک دارای بالاترین دقت لازم مواضع تروریست‌ها در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را منهدم کرد. این خبرگزاری بیانیه منتشره از سوی سپاه پاسداران درباره جزئیات و چگونگی این حمله را نیز در خبر خود آورده و این حمله را پاسخ ایران به حمله تروریستی اخیر تهران نامیده است.    دویچه‌وله  آلمان نیز خبر حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در دیرالزور سوریه را پوشش داده و نوشت: ایران بعد از حمله تروریستی اخیر داعش در تهران این گروه تروریستی را تهدید به انتقام کرده بود. حالا سپاه پاسداران وعده انتقام خود را عملی کرد. این رسانه آلمانی همچنین با استناد به سخنان یک مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: این حمله همچنین هشداری به تروریست‌ها و حامیان آنها است که دیگر مرتکب چنین اقداماتی نشوند؛ اگرنه جاده جهنم در انتظار آنها خواهد بود. دویچه وله همچنین از پرتاب این موشک‌های میان‌برد از پایگاه هوایی در غرب ایران خبر داد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز این خبر را منعکس کرده و نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین استفاده عملیاتی از موشک‌های خود به دیرالزور حمله کرد. روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست هم سریعا این خبر را منعکس کرد و نوشت: ایران گروه‌های شبه‌نظامی در شرق سوریه را موشک‌باران کرد. اما نکته قابل توجه این بود که برخی رسانه‌های عربی بویژه العربیه عربستان که معمولا اخبار ضدایرانی را سریعا پوشش می‌دهد، تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز حمله ایران به مواضع تروریست‌ها را حتی در شبکه‌های اجتماعی خود پوشش نداده‌اند(!) این در حالی بود که العربیه در زمان حملات تروریستی در تهران، چندین ساعت قبل از اینکه داعش رسما مسؤولیت آن حملات را برعهده بگیرد، گزارش داد داعش این حملات را برعهده گرفته است.
نتانیاهو: اسرائیل را تهدید نکنید
در کنار بازتاب این عملیات موشکی در رسانه‌های بین‌المللی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز به حملات موشکی ایران به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور واکنش نشان داد. به گزارش تسنیم به نقل از المیادین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به حملات موشکی ایران به مواضع گروه‌های تروریستی در دیرالزور گفت: من یک پیام برای تهران دارم و آن این است که اسرائیل را تهدید نکنید.
 

سردار حاجی زاده: امنیت تهران مانند امنیت پاریس و لندن نیست
پس از استقرار موشک‌های ذوالفقار و قیام برای شلیک به سمت اهداف در سوریه، در جریان آغاز عملیات فرمانده هوافضای سپاه به تشریح این عملیات پرداخت. سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جریان شلیک موشک‌های بالستیک سپاه به مقر داعش در دیرالزور سوریه گفت: اگر تروریست‌ها به شرارت ادامه دهند نتیجه پرهزینه‌ای برای‌شان رقم خواهد خورد.  وی تاکید کرد:‌ در اطراف دیرالزور پایگاه‌های فرماندهی، مراکز ساخت و تولید خودروهای انتحاری و مراکز تجمع آنها توسط موشک‌های میانبرد مورد هدف قرار گرفت. دشمنان باید بدانند تهران، لندن و پاریس نیست و این کار کوچکی بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: این موشک‌ها از ایران شلیک شد و از فراز عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد و توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را به صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد. حاجی‌زاده همچنین تاکید کرد: تمام موشک‌ها دقیقا به محل مورد نظر اصابت کرد. وی افزود: شناسایی و احاطه اطلاعاتی این تروریست‌ها به خودی خود یک دنیا مساله است و شلیک این موشک‌ها از فاصله 700 کیلومتری و نشاندن روی یک ساختمان کوچک، خودش یک پیام است و آنها می‌فهمند عیار ایرانی‌ها چیست.  فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تبعیت از فرماندهی معظم کل قوا این عزم و اراده محکم برای دفاع از نظام را به صورت کامل دارد و سر سوزنی هم عقب نمی‌نشیند.
 


Page Generated in 0/0064 sec