printlogo


کد خبر: 177106تاریخ: 1396/3/30 00:00
آمار تولیدات صنعتی منتشر شد
رکود همچنان تولید را می‌بلعد

گروه اقتصادی: براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش تولید در 2 ماهه نخست امسال نه‌تنها رونقی پیدا نکرده بلکه تولید ۱۴ قلم از کالاهای منتخب صنعتی کاهش هم یافته است. واحدهای تولیدی  چند سالی است رنگ رونق را ندیده و با تشدید رکود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. برای حل این موضوع قرار بر این شد با ارائه تسهیلات، منابع لازم در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفته و مشکلات آنها برطرف شود. اما هنوز بخش تولید کشور با کمترین ظرفیت فعالیت کرده و به رونق نرسیده است. براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت از وضعیت تولید 32 کالای منتخب صنعتی در 2 ماهه امسال میزان تولید 14 قلم کالا در این 2 ماه کاهش داشته است. به عنوان نمونه تولید یخچال و فریزر با 6/2 درصد، انواع تلویزیون تخت با 4/5 درصد، کولر آبی6/23درصد، الیاف اکریلیک با 100 درصد، کارتن 8/24 درصد، پودر شوینده با 9/11درصد، دارو1/10 درصد، روغن نباتی با 8/6 درصد و وانت با 9/33 درصد کاهش روبه‌رو شده است. در بخش آمار تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی نیز تولید کنسانتره زغال‌سنگ با کاهش 7/5 درصدی، ظروف شیشه‌ای با کاهش 4/20 درصدی و سیمان با کاهش 7/5 درصدی مواجه شده است. تشدید رکود باعث شده واحدهای تولیدی که با معوقات بانکی، مالیاتی و بیمه مواجه هستند ترجیح دهند فعالیت تولیدی خود را متوقف کرده یا کارگران را به مرخصی اجباری بفرستند. در حال حاضر 3 ماه از سال 96 گذشته و هنوز تغییری در اوضاع واحدهای تولیدی اتفاق نیفتاده است البته وزارت صنعت با همکاری بانک مرکزی بتازگی سامانه پرداخت تسهیلات 30 هزار میلیاردی را برای کمک به واحدهای تولید رونمایی کرده است اما با توجه انتقادات فعالان بازار درباره عدم پرداخت مناسب تسهیلات به واحدهای تولید به نظر می‌رسد این طرح هم همانند سال گذشته نتواند دردی از تولید دوا کند، چرا که سیستم بانکی به این راحتی حاضر به پرداخت تسهیلات آنهم به واحدهای تولیدی مشکل‌دار نیست.
همه چیز گل و بلبل نیست
در این میان رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با انتقاد از پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیاردی به تولید گفت: در جلسه شورای اقتصاد آمارهای مختلفی از پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی مطرح شد اما من آنجا تأکید کردم این آمار درست نیست و همه چیز گل و بلبل نیست. ابوالفضل روغنی با اعلام اینکه ما به عنوان کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی مخالف تفکیک وزارت صنعت هستیم، اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده در یونیدو مجموع کشورهایی که در آنها ادغام وزارتخانه‌ها انجام شده با سرعت رشد اقتصادی بیشتری نسبت به کشورهایی که ادغام وزارتخانه‌ها در آنها انجام نشده روبه‌رو بوده‌اند. وی با اعلام اینکه وزارت صنعت برای مدیریت متمرکز نباید تفکیک شود، افزود: اجرایی شدن تفکیک وزارتخانه نتایج قابل قبولی نخواهد داشت. وی با انتقاد از پرداخت تسهیلات 30 هزار میلیاردی که در راستای طرح رونق به واحدهای تولیدی آغاز شده است، گفت: محل تأمین این تسهیلات اصلا مشخص نیست. امروز که بانک‌ها پول ندارند چگونه می‌خواهند منابع این تسهیلات را تأمین کنند. روغنی با اشاره به اینکه باید واقعیت‌های جامعه را مدنظر قرارداد، تصریح کرد: در طرح رونق که سال گذشته انجام شد ناهماهنگی بسیاری میان بانک مرکزی و وزارت صنعت به وجود آمد حتی درگیری لفظی هم بین رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت برای عدم اجرای مناسب این طرح پیش آمد. روغنی اضافه کرد: سال گذشته سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی ٢٩ درصد بود و این در حالی است که در بخش خدمات این سهم ٥٣ درصد بوده است. در حقیقت از 530 هزار میلیارد تومان بخش صنعت ١٥٣ هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اند که این رقم بسیار کم است.
آ‎غاز پرداخت وام به واحدهای تولیدی
در همین حال معاون امور صنایع وزیر صنعت از آغاز پرداخت تسهیلات بانکی ۳۰ هزار میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی خبرداد. به‌گفته محسن صالحی‌نیا، این تسهیلات به منظور اجرای طرح رونق تولید، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی و تکمیل طرح‌ها و براساس ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور در چارچوب اقتصاد مقاومتی پرداخت می‌شود. وی با اشاره به اینکه مطابق توافقات به عمل آمده 10 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به 10 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط اختصاص یافته است، افزود: 10 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات هم برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در 6 هزار واحد صنعتی پرداخت می‌شود همچنین تسهیلاتی برای به روزرسانی و نوسازی 5 هزار واحد تولیدی پیش‌بینی شده است. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان متقاضی دریافت این تسهیلات می‌توانند در سامانه مربوط ثبت‌نام کنند، تصریح کرد: متوسط تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی و معدنی یک میلیارد و 100 میلیون تومان و در واحدهای کشاورزی 327 میلیون تومان بوده است. صالحی‌نیا با اعلام اینکه بر 6 هزار و 600 واحد صنعتی که تسهیلات دریافت کرده‌اند نظارت‌هایی را اعمال کرده‌ایم، گفت: بانک‌های ملی، صادرات، ملت، صنعت و معدن، تجارت، سپه، توسعه تعاون، رفاه، کشاورزی و توسعه صادرات در پرداخت این تسهیلات مشارکت داشتند. وی در ادامه با تأکید بر اینکه آمارها نشان می‌دهد صنعت در حال خروج از رکود است، اظهار داشت: در 3 ماه نخست سال 95 رشد اقتصادی صنعت 2/2 درصد، 3 ماه دوم 7/4 درصد، 3 ماه سوم8/6 درصد و در 3 ماه چهارم 1/12 درصد بود. وی همچنین به رشد اقتصادی صنعت در سنوات گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ رشد اقتصادی صنعت در سال 91 حدود منفی 5/10 درصد، سال 92 منفی 7/1درصد، سال 93 مثبت 6/7 درصد و در سال 94 منفی 3 درصد اعلام شده است. صالحی‌نیا اضافه کرد: تسهیلات ارائه‌شده در بخش صنعت در سال 95 به طور میانگین یک میلیارد و 100 میلیون تومان و در بخش کشاورزی به طور میانگین 300 میلیون تومان بوده است. وی درباره توقف تولید پراید گفت: استانداردهای کیفی خودرو باید تا پایان سال ٩٧ به ٨١ مورد برسد به همین جهت فعلا برنامه‌ای برای خروج پراید نداریم. صالحی نیا درباره سرنوشت احیای کارخانه ارج هم گفت: همچنان سهامداران ارج مشغول مذاکره با خریداران هستند. وزارت صنعت از طریق کارگروه‌های مربوط این موضوع را بررسی می‌کند. به‌گفته وی، قرار است طرح جدید کارت اعتباری خرید کالا با رفع ایرادات قبلی دوباره اجرایی شود.
 


Page Generated in 0/0272 sec