printlogo


کد خبر: 177132تاریخ: 1396/3/30 00:00
آمریکا در حمایت از تروریست‌ها یک جنگنده سوری را سرنگون کرد
آماده‌باش هوایی روسیه در سوریه

جنگنده‌های آمریکا یک جنگنده سوری را که در حال بمباران داعش در ریف جنوبی الرقه بود، سرنگون کردند و واشنگتن مدعی شد که این جنگنده، مواضع نیروهای تحت حمایت آمریکا را هدف قرار داده بود.  براساس بیانیه وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون)، یک فروند سوخوی۲۲ ارتش سوریه ساعت ۶:۴۳ بعد از ظهر یکشنبه به وقت محلی، اهدافی را در نزدیکی نیروهای دموکراتیک سوریه (ائتلاف به محوریت کردها) بمباران کرده بود که یک جنگنده مافوق صوت اف۱۸ این کشور در یک اقدام «دفاع دسته‌جمعی» آن را فورا هدف قرار داد و سرنگون کرد. ائتلاف ضدداعش در عین حال تاکید کرد، قصد ورود به درگیری با نیروهای سوریه و نیروهای روسیه را ندارد. براساس بیانیه این ائتلاف، مقامات ائتلاف ضدداعش بعد از ساقط کردن جنگنده سوری به منظور کاهش تنش با نظامیان روس تماس برقرار کرده‌اند. وزارت دفاع سوریه نیز در تایید خبر سرنگونی یک فروند هواپیمای خود، اعلام کرد، جنگنده‌های ائتلاف جنگنده سوری را در منطقه الرصافه در حومه جنوبی الرقه ساقط کردند در حالی که این جنگنده در حال انجام وظیفه نظامی علیه تروریست‌های داعش در منطقه بود. در پی این حادثه جنگنده سقوط کرده و خلبانش مفقود شده است. این وزارتخانه افزوده است، این تجاوز علنی واقعیت موضع‌گیری آمریکا در حمایت از تروریسم را نشان می‌دهد و افشا می‌کند که آمریکا می‌خواهد بر قدرت ارتش سوریه تاثیر منفی بگذارد. این تجاوز همزمان با پیشروی علنی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در منطقه بادیه است. وزارت دفاع سوریه تاکید کرد، این حمله دال بر هماهنگی آمریکا با داعش است و نیات خبیثانه آمریکا را در اداره تروریسم و سوءاستفاده از آن به نفع طرح
صهیونیستی- آمریکایی در منطقه فاش می‌کند. ارتش سوریه حمله شرم‌آور آمریکا را قویا محکوم کرده و آن را اقدامی در راستای تضعیف خود خوانده است. این تجاوز آمریکا واکنش شدید روسیه را نیز به دنبال داشت. کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه جنگنده اف۱۸ سوپرهورنت آمریکایی یک جنگنده سوری را در اطراف الرقه هدف قرار داد، روس‌ها به عنوان ضامن عدم برخورد نیروهای سوری و آمریکایی در سوریه وارد عمل شدند تا از متحد خود دفاع کنند. در همین راستا، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای هشدار داد هرگونه پرنده‌ای که در نزدیکی نیروهای عمل‌کننده متحدان در سوریه مشاهده شود، دشمن محسوب شده و با آن برخورد می‌شود. براساس این بیانیه، سامانه‌های دفاعی روسیه در این زمینه در آمادگی کامل به سر می‌برند. وزارت دفاع روسیه همچنین در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرد توافقنامه هماهنگی امنیت پروازها در سوریه به حالت تعلیق درمی‌آید و هر هواپیمایی در آسمان سوریه را هدف قرار خواهد داد. از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست وزرای خارجه عضو بریکس گفت که آمریکا باید به انجام اقدامات یکجانبه در سوریه پایان دهد و به حاکمیت سوریه احترام بگذارد. سرگئی ریابکوف، معاون لاوروف نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد، مسکو اقدام اخیر آمریکا در حمله به جنگنده نیروی هوایی سوریه را اقدامی تهاجمی و کمک به تروریست‌ها می‌داند. ریابکوف گفت: «اگر این اقدام، تهاجم نبود، پس چه بود؟ این اقدام همچنین کمک‌ به تروریست‌هایی بود که آمریکا تظاهر می‌کند در حال مبارزه با آنهاست». رئیس کمیته بین‌الملل دومای روسیه نیز به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد و گفت: «صحبت از کدام دفاع در میان است؟ الرقه، یک شهر سوریه است نه آمریکا!». او معتقد است این اقدام ثابت می‌کند ایالات متحده در حال اجرای یک جنگ علنی جدید علیه دولت سوریه است. پیش از این فرمانده نیروی هوایی روسیه در سوریه فاش کرده بود آمریکا درصدد حمایت هوایی از داعش در مقابل ارتش سوریه است.
درگیری بی‌سابقه در الرقه
ائتلاف بین‌المللی ضدداعش و فعالان سوری از وقوع درگیری‌های شدید و بی‌سابقه میان نیروهای سوریه و جنگجویان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه‌» در حومه جنوبی شهر الرقه که پایتخت خودخوانده تروریست‌های داعش است، خبر دادند. مرکز موسوم به «دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه» (وابسته به معارضان) نیز در این‌باره تصریح کرد که این درگیری‌ها عصر یکشنبه در 2 شهرک واقع در 40 کیلومتری جنوب شهر الرقه و پس از اقدام آمریکا به سرنگون کردن یکی از جنگنده‌های سوری، صورت گرفت. دیده‌بان حقوق‌بشر همچنین افزود، برای نخستین‌بار است که درگیری‌های عملی بین ارتش سوریه و شورشیان مسلح عربی- کردی (مخالفان تحت حمایت آمریکا) رخ می‌دهد. این منبع افزود: این درگیری‌ها در شهرک‌های الشویحان و جعیدین رخ داد که نیروهای دولتی عناصر داعش را از آنجا بیرون راندند.
تحولات میدانی سوریه
نیروهای ارتش سوریه به عملیات‌شان علیه عناصر داعش در البادیه سوریه ادامه داده و توانستند به دستاوردهای مهمی دست یابند به طوری که کنترل منطقه حفاظت شده التلیله در حومه شرقی پالمیرا را به دست گرفتند. در همین راستا، یک منبع نظامی اعلام کرد: یگان‌های ارتش سوریه توانستند طی عملیات اخیرشان امنیت هزاران کیلومتر از منطقه بادیه سوریه را برقرار کنند و مسیر گروه‌های تروریستی را از شهر القائم عراق به شهرک السخنه ببندند. یگان‌های ارتش سوریه بر منطقه حفاظت شده التلیله در ۱۳ کیلومتری جنوب روستای آرک پس از تخریب آخرین پایگاه تروریست‌ها تسلط یافتند. ارتش سوریه همچنین خطوط امدادرسانی گروه‌های تروریستی از مرزهای اردن به سمت منطقه «اللجاه» واقع در 2 استان درعا و السویداء در جنوب کشور را بست و این همزمان با عملیات ارتش سوریه با هدف تثبیت مواضع خود در مرزهای مشترک با عراق بود. این در حالی است که ارتش سوریه اعلام کرد، یکشنبه در پی درگیری شدید با داعش بر شهر تاریخی الرصافه در حومه جنوبی رقه تسلط یافته است. الرصافه مروارید بادیه الشام در سوریه محسوب می‌شود و در ۳۰ کیلومتری شهر رقه در شمال سوریه در کنار رود فرات قرار دارد و آثار دوره آشوری را در خود جای داده و در دوران قدیم یونان،‌ رومی‌ها و ایرانی‌ها برای تصاحب آن با هم جنگ داشته‌اند. برخی منابع سوری نیز مدعی شده‌اند که نیروهای ارتش توانسته‌اند خود را به روستای بکتا در مرزهای استانی دیرالزور- حمص رسانده و این روستا را تصرف کنند. هرچند پس از رسیدن غافلگیرانه ارتش به مرزهای عراق چنین حملات شبانه‌ای بعید به نظر نمی‌رسد ولی اگر ارتش سوریه توانسته باشد این روستا را تصرف کند، عملا ارتباط داعش از طریق جاده معروف بوکمال به عمق خاک سوریه قطع شده است.
 

دست دادن نیروهای عراقی و سوری در مرز
نیروهای حشدالشعبی عراق پس از رسیدن به مرزهای سوریه، وارد خاک این کشور شدند. این خبر را خبرنگار شبکه المیادین نخستین بار اعلام کرد که خود همراه بسیج مردمی عراق بود. در همین حال برخی خبرگزاری‌ها از دست دادن نیروهای حشدالشعبی با سربازان ارتش سوریه در نقطه صفر مرزی خبر داده‌اند. یکی از فرماندهان حشدالشعبی هم متعاقب این تحول تاکید کرد که نبرد بعدی در دیرالزور خواهد بود. به‌نظر می‌رسد نیروهای دو کشور بر آن هستند تا در یک هماهنگی، با حرکت در دو سوی مرز تا شهرهای القائم عراق و بوکمال سوریه در دو سوی گذرگاه مهم مرزی‌شان پیش رفته و تروریست‌های داعش را آنجا به دام بیندازند.


Page Generated in 0/0149 sec