printlogo


کد خبر: 177153تاریخ: 1396/3/31 00:00
علی‌اکبر ولایتی با اشاره به مصوبه اخیر سنا علیه ایران:
اروپا نقض برجام را تأیید کرد

تحریم‌های جدید سنای آمریکا علیه ایران موسوم به تحریم S722 یک بستر بزرگ و گسترده است که بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران را در بر دارد. به اعتقاد کارشناسان، این مصوبه که قطعا با امضای دونالد ترامپ تبدیل به قانون جاری ایالات متحده آمریکا خواهد شد؛ تکیه گاه آمریکا برای اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، اگرچه مصوبه جدید سنا بسیار فراتر از تحریم‌های هسته‌ای و دربردارنده بزرگ‌ترین بسته تحریمی علیه ایران در 38 سال گذشته است اما برخی کارشناسان موضوع برجام و وضعیت این توافق پس از تحریم S722 را نیز مورد بررسی قرار داده‌اند.
علی‌اکبر ولایتی، از حامیان مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی در این‌باره می‌گوید مصوبه سنا چند بند برجام را نقض کرده است. او همچنین تصریح کرده است که اروپایی‌ها نیز معتقدند آمریکا برجام را نقض کرده است. عضو هیات عالی نظارت بر برجام گفت: ایران در مقابله با تهدیدات خارجی یکپارچه است و در همین مجلس با وجود جناح‌های فکری متفاوت، در تصویب طرح جامع ضدآمریکایی کوتاهی نخواهد کرد. عضو هیات عالی نظارت بر برجام اظهار داشت: اروپایی‌ها  تصدیق کردند که برجام از جانب آمریکا  نقض شده است.  وی به خبرگزاری صداوسیما گفت: طبعا وقتی اروپایی‌ها این موضوع را تصدیق می‌کنند در روابط تجاری با کشورمان وقفه ایجاد نخواهند کرد و تعامل ما با آنان در حوزه تجاری رو به پیشرفت است. ولایتی مصوبه اخیر سنا را ناقض بندهای مختلف برجام دانست و افزود: این در حالی است که آمریکا و دیگر اعضای 1+5 متعهد شده‌اند از هر کاری که مستقیم یا غیرمستقیم برجام را دچار مشکل کند بپرهیزند و حال آنکه کشورمان به تعهداتش عمل کرده است؛ مصوبه سنا قطعا با روح و متن برجام مغایرت دارد و مستقیم و غیرمستقیم با بندهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ مغایر است. عضو هیات عالی نظارت بر برجام تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد این است که آمریکایی‌ها بار دیگر نشان دادند قابل اعتماد نیستند و کسانی که اهل درک و سیاست جهانی هستند و آمریکایی‌ها را در صحنه جهانی آزموده بودند از ابتدا این باور را داشتند که آنان قابل اعتماد نیستند اگرچه برخی شاید با خوشبینی اینگونه بیان و القا می‌کردند که اگر ما هم مانند برخی دیگر با آمریکایی‌ها صحبت و با آنان مسالمت‌آمیز رفتار کنیم آنان هم با ما مسالمت‌جویانه رفتار می‌کنند و به قول‌شان وفادار خواهند بود.  وی افزود: اقدام اخیر آمریکایی‌ها سبب شد افراد خوش‌باور یا دیرباوران هم در این‌باره به اتفاق نظر برسند بنابراین یکی از برکات این کار شیطانی آمریکایی‌ها و همه دست‌اندرکاران تصویب این تحریم‌ها (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) این بود که نه فقط ایران که همه ملت‌های دنیا فهمیدند کشتی‌بان را سیاستی دیگر آمده است و آنچه در بطن آمریکایی‌ها بود با ترامپ بروز کرد والا اوباما هم مانند ترامپ است. ولایتی تصریح کرد: نمونه بسیار جالب از عهدشکنی آمریکایی‌ها این است که اوباما با کوبا رابطه برقرار کرد و حال آنکه ترامپ همه تحریم‌ها را علیه این کشور بازگرداند؛ این نکته قابل توجه برای کسانی است که می‌گویند اگر ما نیز با آمریکایی‌ها رابطه برقرار کنیم مشکلات‌مان حل‌وفصل می‌شود.
بازگشت به استراتژی گذشته!
عضو هیات عالی نظارت بر برجام در ادامه این گفت‌وگو  در پاسخ به این سوال که آیا اتکا به اروپایی‌ها برای دفاع از برجام اطمینان‌آور است؟ اظهار داشت: اروپایی‌ها مجبور نیستند به مصوبه سنای آمریکا عمل کنند، آنان در پی منافع خود هستند و نمی‌خواهند ایران را به عنوان قدرت نخست منطقه‌ای از دست بدهند بویژه آنکه ایران است که مقابل تروریسم ایستاده و می‌دانند نقش کشورمان در جلوگیری از تروریسم در درجه نخست است و اگر تروریسم به اروپا سرریز شود این قاره را دچار ناامنی می‌کند. وی با اشاره به اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به متعهد بودن کشورمان به تعهداتش در چارچوب برجام، افزود: اروپایی‌ها این موضوع را می‌دانند و دلیلی ندارد تحریم‌های کشورمان را به بهانه‌های واهی پیگیری کنند بنابراین تحریم‌های آمریکا یکجانبه است، در حالی که در گذشته چندجانبه بود. ولایتی اضافه کرد: اروپایی‌ها خود را ملزم نمی‌دانند به مصوبه سنای آمریکا پاسخ مثبت دهند همچنان که مجموع اظهارات مقامات اروپا و تا حدی عملکردشان نیز این موضوع را نشان می‌دهد، مضاف بر اینکه ما با روسیه و چین قراردادهای متعددی در حوزه‌های مختلف داریم و چین شریک نخست تجاری ماست. مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب ادامه داد: البته ما سی و چند سال به تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم و اقتصاد مقاومتی طرحی ایجابی در برابر این تحریم‌هاست. وی همچنین درباره نامه اخیر آقای ظریف به خانم موگرینی درباره اقدامات آمریکا در نقض برجام گفت: آقای ظریف در این نامه اروپایی‌ها را به صراحت به نقض بندهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ برجام ارجاع داده است و آنان نیز تصدیق کرده‌اند برجام از جانب آمریکا نقض شده است. ولایتی افزود: طبعا وقتی اروپایی‌ها این موضوع را تصدیق می‌کنند در روابط تجاری با کشورمان وقفه ایجاد نخواهند کرد و تعامل ما با آنان در حوزه تجاری
رو  به پیشرفت است.


Page Generated in 0/0057 sec