printlogo


کد خبر: 177202تاریخ: 1396/3/31 00:00
چهارگوشه

کنایه العبادی به سعودی‌ها:  عراق مستقل است!
نخست‌وزیر عراق در دیدار پادشاه عربستان در پاسخ به پیشنهاد او  برای گسترش همکاری و توسعه روابط دوجانبه، بر استقلال کشورش تاکید کرد. این در حقیقت کنایه‌ای بود به سلمان بن عبدالعزیز که سیاست‌های کشورش  فاقد چنین استقلالی است. به گزارش الفرات نیوز، حیدر العبادی به شاه سعودی گفت: «روابط ما براساس منافع ملت ما است و  در روابط متنوع خود با کشورهای مختلف جهان و همسایه، استقلال در تصمیم‌گیری خود را حفظ می‌کنیم.» العبادی که دوشنبه‌شب در چارچوب سفر منطقه‌ای خود وارد عربستان شده بود در شهر جده مورد استقبال محمد بن نایف، ولیعهد سعودی قرار گرفت.  او بعد از انجام مناسک حج عمره، با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و پسرش و وزیر دفاع یعنی محمد بن سلمان دیدار کرد.

بازداشت فعالان آمریکایی مخالف بمب اتم
ده‌ها نفر از فعالان مخالف بمب اتم در محل دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در شهر نیویورک بازداشت شدند. به گزارش رویترز، این اتفاق پس از آن رخ داد که فعالان مخالف بمب اتم در اعتراض به تصمیم آمریکا برای تحریم مذاکرات مربوط به پیمان ممنوعیت استفاده از سلاح‌های اتمی، ورودی دفتر نمایندگی ایالات متحده در مقر سازمان ملل در نیویورک را مسدود کردند. در حالی که مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر 2016 قطعنامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن کشورهای عضو مذاکراتی را برای دستیابی به یک ابزار الزام‌آور حقوقی با هدف ممانعت استفاده از تسلیحات اتمی و نابودی این سلاح‌ها آغاز کنند اما قدرت‌های هسته‌ای غربی این قطعنامه را نپذیرفته‌اند. نیکی هیلی، نماینده کاخ سفید در سازمان ملل فروردین امسال اعلام کرد که آمریکا، فرانسه و بریتانیا از جمله 40 کشوری هستند که تصمیم گرفته‌اند در این مذاکرات شرکت نکنند.

نخستین استعفای دولت مکرون
نخستین رسوایی و ریزش دولت تازه‌تاسیس فرانسه بسیار زودهنگام بود. سیلوی گولارد، وزیر نیروهای مسلح فرانسه با استعفای خود به دوران یک‌ماهه وزارتش پایان داد.  او در میانه تحقیقات بر سر نقش خود در گماشتن برخی از دستیارانش در پارلمان اروپا کناره‌گیری کرد. گولارد عضو حزب میانه‌رو «مودم» است که در انتخابات پارلمانی اخیر فرانسه متحد حزب دولتی  امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور بود.

دادگاه خبرنگاران حامی کودتای ترکیه
اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات چندین خبرنگار ترکیه مبنی بر ارتباط با گروه فتح‌الله گولن که توسط مقامات آنکارا متهم اصلی کودتای ۱۵ ژوئیه سال گذشته ترکیه شناخته می‌شود برگزار شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، همه این خبرنگاران بازداشت شده در دوران وضعیت فوق‌العاده بعد از کودتا متهم به ارتباط با فتح‌الله گولن هستند. ۱۰ تن از ۱۷ خبرنگار مظنون متواری شده‌اند، 6 تن در زندان به سر برده و یک نفر در حال سپری کردن آزادی مشروط تا زمان برگزاری دادگاه است. در حال حاضر ۱۶۷ خبرنگار در ترکیه در زندان به سر می‌برند که بسیاری از آنها در دوران وضعیت فوق‌العاده بازداشت شده‌اند.

قتل مادر باردار سیاهپوست در آمریکا
2 افسر پلیس آمریکایی جای استفاده از شوکر برای آرام کردن یک مادر باردار سیاهپوست او را با شلیک گلوله به قتل رساندند. این زن که نامش شارلینا لایلیس بود، 3 ماهه باردار بوده و از مدت‌ها پیش با بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کرده است. به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، این مادر باردار حوالی ساعت 10 صبح دوشنبه به وقت سیاتل با پلیس تماس گرفته و گزارش یک سرقت را می‌دهد اما وقتی 2 مامور اعزامی به مجتمع آپارتمانی محل سکونت او و 3 فرزند کوچکش در  شمال شرقی سیاتل می‌رسند او پس از گزارش سرقت ناگهان تغییر رفتار داده  و به نزد افسران بازمی‌گردد که بلافاصله به او شلیک می‌کنند. به گفته خواهر شارلینا، او «ضعیف» و دارای «مشکلاتی در زمینه سلامت روان» بوده است.  او این پرسش را مطرح کرد که افسران پلیس در این شرایط چرا از شوکر استفاده نکرده‌اند؟


Page Generated in 0/0058 sec