printlogo


کد خبر: 177247تاریخ: 1396/4/1 00:00
حسن روحانی سرانجام به تصویب تحریم‌های S722 در سنا علیه ایران واکنش نشان داد
یواش علیه ترامپ!

گروه سیاسی: یک هفته پس از تصویب تحریم‌های بی‌سابقه سنا علیه ایران موسوم به تحریم‌های S722 حسن روحانی به آن واکنش نشان داد. او البته واکنشی نسبتا آرام و ملایم به تصویب این تحریم‌ها نشان داد به گونه‌ای که اظهارات وی در واکنش به این مصوبه که نقض صریح برجام و یک بستر بزرگ برای اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران است، بیشتر شبیه اظهارات متداول و شعارگونه رسمی است. به گزارش «وطن امروز»، طرح تحریم‌های سنا علیه ایران پنجشنبه هفته گذشته با رای مثبت 98 سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات در سنای آمریکا تصویب شد. این تحریم که شامل یک بسته تحریم جدید علیه ایران و روسیه است، شرایط را برای اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران فراهم خواهد کرد. سنای آمریکا در این تحریم به بهانه‌های حقوق بشر، برنامه دفاع موشکی و مبارزه با تروریسم مجموعه‌ای از هشدارها و تهدیدها را در قالب طرح‌های تحریم اقتصادی علیه ایران ایجاد کرده است. به گفته کارشناسان، این بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم علیه ایران از ابتدای انقلاب تاکنون است. از سوی دیگر صاحبنظران گفته‌اند این طرح تحریم جدید عملا چندین مفاد برجام را نقض کرده و باعث بازگردانده شدن بخش وسیعی از تحریم‌های برداشته شده در برجام خواهد شد.
علی اکبر ولایتی، عضو هیات نظارت و رسیدگی بر برجام و یکی از حامیان اصلی مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی در این‌باره صراحتا اعلام کرد تحریم‌های جدید چند ماده برجام را نقض کرده است. برنی سندرز، سناتور دموکرات نیز که در روز رای‌گیری به این طرح رای منفی داده بود رسما اعلام کرد تحریم جدید برجام را مخدوش خواهد کرد.  در چنین شرایطی که تحریم‌های جدید سنا نه تنها برجام را نقض کرده بلکه شرایط را برای اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران فراهم کرده و این موضوع با اعتراض فراگیر نخبگان سیاسی و افکار عمومی مواجه شد؛ حسن روحانی سرانجام تصمیم گرفت نسبت به آن واکنش نشان دهد. واکنشی که به نظر می‌رسد با آنچه در مصوبه S722 علیه ایران تعیین شده، تناسبی ندارد. او دیروز در جلسه هیات دولت گفت: حاکمان جدید در آمریکا هم باید کاملا بدانند اینجا جمهوری اسلامی ایران است و اگر آنها تصور کرده اند که می‌توانند ملت ایران را با لایحه و طرح جدید و اقدامات‌شان در سنا و کنگره تحت فشار قرار دهند، دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند. روحانی ادامه داد: دولت‌های قبل آمریکا این تجربه‌ها را دارند و  40 سال است آمریکا انواع توطئه‌ها را علیه ایران طراحی کرده است؛ البته دولت قبلی در آمریکا یک مقدار هوشیاری پیدا کرد و متوجه شد در برابر ملت ایران باید از زبان تکریم استفاده کند و فهمید باید به جای تهدیدها از میز مذاکره استفاده کند؛ هرچند آنها هم نتوانستند پیام ملت ایران را به طور کامل دریافت کنند. رئیس‌جمهور افزود: ظاهرا حاکمان جدید آمریکا تجربه بسیار کمی در این زمینه دارند؛ آنها هم باید توجه داشته باشند که مردم ایران در برابر هرگونه تهدید و فشار پاسخ متناسب خواهند داد؛ ملت ایران نه ساکت می‌ماند و نه تهدید و فشار را تحمل می‌کند و پاسخ متناسب می‌دهد، کما اینکه در مواقع دیگر هم این پاسخ را داده است.
موشک‌ها کار ما بود!
نه‌تنها درباره تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا بلکه درباره اقدام دفاعی سپاه در شلیک موشک به تروریست‌های داعش نیز حسن روحانی با تاخیر اظهارنظر کرد. در حالی که شلیک موشک‌ها یکشنبه شب صورت گرفت، روحانی تا شامگاه سه‌شنبه درباره آن سکوت کرد. وی شامگاه سه‌شنبه نیز در دیدار روحانیون به گونه‌ای غیر متعارف  نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او در این دیدار و در حالی که انتظار می‌رفت از اقدام مقتدرانه سپاه قدردانی کند در اظهارنظری عجیب گفت: در مسائل مربوط به امنیت ملی بحث جناح و حزب وجود ندارد، ما اگر تصمیمی می‌گیریم که به یک مکانی موشک بزنیم، این تصمیمات در حوزه ‏امنیت ملی ما قرار دارد.‏ روحانی افزود: اقدامی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آماده کردن موشک و پرتاب ‏آن به نقاطی که سران داعش در دیرالزور بودند، انجام داد تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست، بلکه ‏اینگونه تصمیمات در شورایعالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود، این در حالی است که شورایعالی ‏امنیت ملی بعد از حادثه تروریستی تهران در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به ‏تروریست‌ها اختیاراتی را به نیروهای مسلح داد که بیش از این اقدام اخیر بود.‏ اظهارات کنایه‌آمیز روحانی دیروز در جلسه هیات دولت نیز ادامه داشت. او در جلسه هیات دولت با بیان اینکه تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم یک تصمیم ارگانی، جناحی و فردی نیست بلکه تصمیم همه ملت ایران است، گفت: اقدام علیه مقر تروریست‌ها تصمیم شورایعالی امنیت ملی بوده و حتی اختیارات بالاتر از این اقدام هم به نیروهای مسلح داده‌ایم.

تل‌آویو: برجام به ما فرصت تنفس داد!
رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید برجام به این رژیم فرصت تنفس داده است اما آنها می‌دانند این فرصت مقطعی است.  «گادی آیزنکوت» سه‌شنبه درباره حمله موشکی ایران به مواضع داعش گفت این حمله پیامی به دنیا درباره آمادگی ایران برای استفاده از موشک‌های بالستیکش فرستاده است. روزنامه تایمز اسرائیل، روز سه‌شنبه با نقل این اظهارات از آیزنکوت نوشت: وی مدعی شد ایران در تلاش برای دستیابی به موشک‌های پیشرفته‌تر است که این بخشی از برنامه این کشور برای به دست آوردن هژمونی در منطقه است. به گزارش اورشلیم‌پست، وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره حملات گروه تروریستی داعش در تهران گفت: «شاید حملات تروریستی در تهران، هزینه دخالت این کشور در سوریه و اقداماتش علیه داعش است.» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی این اظهارات را در کنفرانس سالانه «هرتزلیا» مطرح کرد. وی در بخش دیگری از سخنرانی 45 دقیقه‌ای خود به موضوع توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و گفت: این توافق به اسرائیل فرصت تنفسی در برابر تهدید هسته‌ای ایران می‌دهد اما این فرصت تنفس، موقت است.
 


Page Generated in 0/0055 sec