printlogo


کد خبر: 177254تاریخ: 1396/4/1 00:00
چهارگوشه

گروگانگیری داعش در فیلیپین
تندروهای هوادار گروه تروریستی داعش، صبح چهارشنبه در جریان حمله به روستایی در حومه شمال استان کوتاباتو در جنوب فیلیپین، به مدرسه‌ای یورش برده و شماری دانش‌آموز را به گروگان گرفته بودند. پلیس در این میان گفته است این حمله بدون خونریزی پایان یافته و کسی آسیبی ندیده است. با وجود این، تحقیقات پلیس ادامه دارد تا اطمینان حاصل شود کسی در اسارت شورشیان نباشد. استان کوتاباتو در جزیره ماندانائو در حدود ۹۰۰ کیلومتری جنوب مانیل، پایتخت فیلیپین واقع شده است.

عراقی‌ها در نزدیکی مسجد اعلام خلافت البغدادی
نیروهای عراقی با پیشروی در ساحل راست موصل، به 200 متری مسجد اعلام خلافت ابوبکر البغدادی رسیدند. مسجد النوری همان مسجدی است که در تنها ویدئوی منتشر شده از سرکرده داعش، وی خلافت خود را اعلام کرد. از سوی دیگر، نیروهای پلیس فدرال نیز به سمت رأس الجاده و باب جدید پیشروی کردند. نیروهای واکنش سریع نیز به سمت منطقه حی‌الشفا پیشروی کردند.

ادامه استعفای وزرای دولت مکرون
وزیر دادگستری فرانسه که از مهم‌ترین حامیان رئیس‌جمهوری این کشور محسوب می‌شود، چهارشنبه از کناره‌گیری خود از این پست خبر داد. بدین ترتیب فرانسیس بایرو سومین وزیری است که از کابینه مانوئل مکرون کناره‌گیری می‌کند. پیش از وی ریچارد فراند و سیلوی گولار، وزیر دفاع فرانسه، از سمت‌های خود استعفا داده بودند. ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر نیز دوشنبه در اقدامی نمادین از سمت خود کناره گیری کرد.

روسیه تحریم‌های آمریکا را تلافی می‌کند
سخنگوی کرملین اعلام کرده است روسیه در واکنش به برنامه دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، در حال بررسی مجموعه‌ای از اقدامات متقابلانه است. دیمیتری پسکوف گفت: نیازی نیست بگوییم واکنش نشان دادن به تحریم‌ها اقدامی متقابلانه است. بنابراین در سطح کارشناسان اکنون ما در حال بررسی تحریم‌هایی متقابلانه هستیم.


نشست اتحادیه اروپا در سایه تروریسم
عملیات انتحاری ناموفق بروکسل
پلیس بلژیک، سه‌شنبه‌شب به یک مرد که گفته می‌شود قصد حمله انتحاری به ایستگاه قطار بروکسل را داشته شلیک کرده است. بعدا اعلام شد مهاجم مرده است. در پی این واقعه، پلیس ایستگاه قطار و میدان نزدیک آن را تخلیه کرده و از کسبه و رستوران‌ها خواسته کرکره‌های خود را پایین بکشند. خبرگزاری رویترز می‌گوید در این واقعه به کسی به غیر از «مرد مهاجم» آسیب نرسیده است. دادستان فدرال در این‌باره به خبرنگاران گفته است: «انفجار کوچک در ایستگاه قطار به مثابه اقدامی تروریستی ارزیابی می‌شود.» این دادستان فدرال در عین حال حاضر نشده است درباره گفته‌های شاهدان عینی مبنی بر اینکه فرد مظنون پیش از انفجار فریاد زده بود «الله اکبر»،‌ اظهارنظر کند. همزمان، وزیر کشور بلژیک اعلام کرد این تروریست 37  ساله و از اتباع مراکشی بود. به گزارش منابع خبری، در پی وقوع انفجار ایستگاه قطار، پلیس بروکسل عملیات جست‌وجو در منطقه مولینبیک را آغاز کرده است. گفته شده عامل انتحاری این انفجار، 37 ساله در این منطقه زندگی می‌کرد.  طبق این گزارش، این انفجار در بلژیک یک روز پس از حمله یک مرد با کامیون به شماری از مسلمانان در نزدیکی مسجدی در لندن و حمله فرد دیگری با خودرو به پلیس در پاریس رخ داده است. از سوی دیگر این عملیات در حالی انجام شد که قرار است نشست سران اتحادیه اروپا از امروز به مدت 2 روز در بروکسل برگزار شود. شهر بروکسل از ۱۸ ماه پیش در پی حملات پاریس در حالت هشدار قرار دارد. ماه مارس گذشته نیز 3 انفجار در فرودگاه بین‌المللی و متروی بروکسل دست‌کم 34 کشته و حدود 200 زخمی برجا گذاشت. گروه تروریستی داعش مسؤولیت این انفجارها را برعهده گرفت.
 


Page Generated in 0/0057 sec