printlogo


کد خبر: 177347تاریخ: 1396/4/7 00:00
استقلال یکی از جوانان آینده‌دارش را به در خروجی فرستاد
استعدادسوزی

بازیکنی که سرمربی استقلال قرار بود از او مهدوی‌کیای جدید بسازد در آستانه جدایی از آبی‌پوشان است. «ببین من سال اولی است که آمدم استقلال. هوادار دوست دارد برایش تیم پر سر و صدا ببندی. فصل نقل‌وانتقالات برای هوادار خودش مثل یک داربی است». این اظهارنظر سرمربی استقلال بعد از ریخت و پاش او در فصل نخست حضورش در آبی‌پوشان است؛ اظهارنظری که بخوبی نشان می‌دهد منصوریان مربی احساسی و بدون منطقی است تا جایی که برای گرفتن نتیجه و شاد کردن هواداران استقلال دوست دارد تفکرات خود را زیر سوال ببرد. منصوریان قبل از اینکه هدایت استقلال را برعهده گیرد ثابت کرده بود توانایی و استعداد خاصی در کار کردن با بازیکنان جوان و آینده‌دار دارد. نفت تهران و تیم‌ملی امید بخوبی ثابت کرد منصوریان هم به مانند یحیی گل‌محمدی با بازیکنان جوان بسیار بهتر نتیجه می‌گیرد و حضور او در فوتبال ایران یک غنیمت است اما منصوریان با آمدن به استقلال این اصل و البته استعداد خود را زیر پا گذاشت چرا که او قصد داشت خیلی زود خود را در دل هواداران جا اندازد. سرمربی آبی‌پوشان پایتخت بلافاصله بعد از آنکه به استقلال آمد ماجراجویی عجیب را آغاز کرد. او قصد نداشت از پرسپولیس عقب افتد و تنها جذب بازیکنان بزرگ و اسم و رسم‌دار را در دستور کار خود قرار داد، بی‌توجه به اینکه برانکو خریدهای منطقی داشت اما او تنها به دنبال آوردن بازیکنان اسم و رسم‌دار بود. نیم فصل دوم درس بزرگی به منصوریان دارد. استقلال با محرومیت از سوی فیفا مواجه شد و نمی‌توانست از بازیکنان جدید خود که آنها هم میلیاردی بودند استفاده کند تا این فرصت به منصوریان داده شود دوباره به سبک قبلی خود یعنی استفاده از بازیکنان جوان و بااستعداد بازگردد. نتایج استقلال در نیم‌فصل دوم به کلی تغییر کرد و سرمربی استقلال با توجه به استعداد بالایی که در کار کردن با بازیکنان جوان داشت توانست تیم را به رده دوم جدول رده‌بندی برساند. منصوریان مربی بااحساس و پرانرژی‌ای است. او به‌خوبی می‌تواند بازیکنان جوان را از نظر انگیزشی تحریک کند و از آنها بازی بگیرد و این یک موهبت خاص برای او است. به نظر می‌رسید سرمربی استقلال از نیم‌فصل دوم درس بگیرد و در فصل جابه‌جایی تابستانی به جای خریدهای احساسی و میلیاردی به دنبال نگه داشتن بازیکنان جوان یا قرارداد با استعدادهای جوان و آینده‌دار باشد اما باز هم منصوریان راه دیگری را در پیش گرفت. بهنام برزای یکی از استعدادهای جوان باشگاه استقلال است که منصوریان قول داده بود از او یک مهدوی‌کیای جدید بسازد اما علاقه به جذب بازیکنان بزرگ و گرانقیمت این بازیکن جوان را در آستانه جدایی قرار داده که صدای فرهاد مجیدی و مهدی رحمتی را هم درآورده است. برزای یکی از استعدادهای جوان استقلال است که آینده درخشانی دارد و اگر به خوبی از او حمایت شود شانس بازی کردن در یک تیم اروپایی را هم دارد اما هیاهوی فصل نقل‌وانتقالات باعث شده سرمربی استقلال این استعداد جوان خود را نبیند و آبی‌پوشان در آستانه یک اتفاق عجیب در تابستان باشند و آن جدایی برزای بااستعداد و احتمال حضورش حتی در پرسپولیس هم هست.
طعنه فرهاد مجیدی به منصوریان!
فرهاد مجیدی به طور معناداری از سرمربی استقلال انتقاد کرده است. بعد از خط خوردن نام برزای از لیست تیم استقلال برای فصل بعد، انتقاداتی به منصوریان وارد شد و خیلی‌ها دلیل کنار گذاشتن برزای از استقلال را مبهم دانستند. جالب اینکه در این میان فرهاد مجیدی هم اعتراضش به کنار گذاشتن برزای را نشان داده و با نوشتن یک پیام برای این بازیکن جوان، به طعنه گفته احتمالا به دلیل شادی‌های پس از گلش از استقلال کنار گذاشته شده است. در شرایطی که پیش از این شایعاتی مبنی بر اختلاف منصوریان و مجیدی منتشر شده بود، این نخستین‌باری است که مجیدی از منصوریان به طور تقریبا مستقیم انتقاد می‌کند. از فرهاد مجیدی به عنوان یکی از محبوب‌ترین استقلالی‌های حال حاضر نام برده می‌شود و از این بازیکن سابق استقلال که بیش از یک میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد به عنوان یکی از گزینه‌های مربیگری آبی‌پوشان در آینده‌ای نزدیک نام برده می‌شود.
افزایش 2 ساله میانگین سنی
فصل گذشته منصوریان و استقلال یک رمز موفقیت داشتند؛ رمز موفقیتی که باعث شد حتی از دست رفتن جام حذفی و شکست مفتضحانه در لیگ قهرمانان آسیا هم زورش به تغییر کادرفنی نرسد. این رمز موفقیت جوانگرایی بود یا حداقل شعار جوانگرایی. اتفاقات مختلفی دست به دست هم داد تا سرمربی جوان استقلال رو به پدیده‌های جوان بیاورد و با بازی دادن به آنها و البته نتیجه گرفتن و رساندن تیم از میانه‌های جدول به رده دوم حسابی سروصدا کند. وقتی راه موفقیت را پیدا می‌کنی عقل سلیم این است که از آن نهایت استفاده را ببری. راه موفقیت استقلال جوانگرایی بود اما گذر زمان نشان داد آنهایی که اعتقاد داشتند ایمان منصوریان به جوانان مقطعی و از روی ناچاری است، درست می‌گفتند. با شروع فصل نقل‌وانتقالات‌ آش همان آش بود و کاسه همان کاسه. باز هم منصوریان سراغ بازیکنان سن‌بالا و امتحان ‌پس داده رفت. باز هم برای گرفتن یک بازیکن 26 ساله زمین و زمان را به هم رساند. باز هم حیات استقلال به آمدن و نیامدن یک بازیکن 34 ساله گره خورد و یک خارجی 34 ساله هم شد محل دعوای استقلال و سپاهان و ازبکستان. وضعیت جوانان در این بازار هم معلوم است. یا در خروج به آنها نشان داده شده یا از الان نیمکت‌نشین شدن‌شان تا زمانی که دوباره کار گره بخورد تضمین شده است. مقایسه‌ای داشته‌ایم میان میانگین سنی استقلال در آخرین بازی فصل گذشته و استقلالی که در نخستین هفته از فصل جدید قرار است به میدان برود. میانگین سنی استقلال در آخرین بازی فصل با حضور جابر انصاری که در نیم‌فصل دوم چندان در ترکیب اصلی قرار نمی‌گرفت حدود 5/26 سال بود، این در حالی است که اگر ترکیب احتمالی استقلال را اینگونه در نظر بگیریم: رحمتی، پژمان منتظری، مجید حسینی، وریا غفوری، میلاد زکی‌پور، نورافکن، روزبه چشمی، داریوش شجاعیان، حسن بیت‌سعید، امید ابراهیمی و سجاد شهباززاده، میانگین سنی این استقلال حدود 5/28 سال است، یعنی 2 سال پیرتر. این در حالی است که همه از منصوریان انتظار داشتند با ماندن در استقلال تیمی جوان‌تر بسازد، البته در این فصل بازیکنان زیادی از آسیاویژن به استقلال آمدند و هیات فوتبال پر است از قراردادهای استقلال با بازیکنان نوجوان و ویژه‌ترین آنها شاید مهدی قائدی باشد. اما این خریدها اسمش جوانگرایی است؟ یا باز هم در راستای شعارهای فصل گذشته است؟ استقلال حتی اگر 10 قرارداد دیگر با  بازیکنان نوجوان و نونهال ثبت کند باز هم میانگین سنی‌اش نزدیک به 30 سال است، یعنی یکی از پیرترین تیم‌های حاضر در لیگ.
 


Page Generated in 0/0397 sec