printlogo


کد خبر: 177434تاریخ: 1396/4/10 00:00
قطع سر افعی در عراق و آغاز فروپاشی داعش
موصل آزاد شد

ارتش عراق پنجشنبه اعلام کرد پس از تصرف مسجد جامع النوری موفق شده است بساط گروه تروریستی داعش در موصل را برچیند. در سال 2014 ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در مسجد النوری شهر موصل تاسیس خلافت خودخوانده خود در عراق و سوریه را اعلام کرده بود. از آن پس، موصل عملا در حکم پایتخت داعش در عراق به حساب می‌آمد. ساعاتی پس از بیانیه ارتش عراق، حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح نیز اعلام کرد با تسلط نیروهای عراقی بر مسجد النوری، کار داعش در موصل خاتمه یافت و یکسره شد. وی اظهار داشت: خلافت باطل داعش در موصل پایان یافت و ما آخرین داعشی‌ها را هم تحت تعقیب قرار می‌دهیم و تا آن لحظه آرام نمی‌نشینیم. اشاره العبادی به مقرهای دیگر داعش در عراق از جمله در حویجه و تلعفر است. با این حال پاکسازی شهر از اعضای باقیمانده داعش و اطمینان حاصل کردن از امن بودن کامل شهر احتمالا چند روز دیگر به طول خواهد انجامید، بویژه آنکه گفته می‌شود گروه‌های کوچکی از اعضای داعش هنوز در برخی خانه‌ها حضور دارند و نیروهای عراقی تلاش می‌کنند آنها را به تسلیم شدن وا دارند یا از پای درآورند. اگرچه داعش هنوز در مناطقی از عراق حضور دارد اما تسلط کامل نیروهای عراقی بر موصل به این معنا خواهد بود که داعش دیگر در عراق قلمرویی ندارد. طبق این گزارش، عناصر داعش هفته گذشته پس از نزدیک شدن نیروهای ارتش عراق به مواضع خود، اقدام به انفجار مسجد بزرگ النوری و مناره الحدبا در موصل کرده بودند. پرچم این گروه تروریستی از ژوئن سال 2014 بر فراز مناره این مسجد تاریخی نصب شده بود. بازپس‌گیری این مسجد 850 ساله، پیروزی نمادین برای نیروهای عراقی به شمار می‌رود که از حدود 8 ماه پیش در تلاش بودند این شهر را از تصرف تروریست‌ها خارج کنند. از سوی دیگر، گفته می‌شود شمار داعشی‌ها در موصل به کمتر از 350 نفر رسیده است. بسیاری از عناصر داعش از جمله سرکرده آن، خاک عراق را ترک کرده و احتمال می‌رود به مناطق مرزی سوریه رفته ‌باشند.
گزینه‌های داعش پس از شکست در موصل
روزنامه الشرق‌الاوسط، چاپ لندن، 3 سناریوی داعش را پس از شکست در نبرد موصل بررسی کرد.  الشرق‌الاوسط نوشت: «گزینه‌های پیش روی داعش پس از شکست در موصل محدودند. در حالی‌که بعید است این سازمان تسلیم شود، احتمالا به جنگ‌های چریکی روی خواهد آورد. گزینه دیگر که عامل نگرانی کشورهای دیگر است، حملاتی مانند عملیات گرگ‌های تنهای داعش خواهد بود.» ‌این روزنامه افزود: «با وجود خطر این گزینه اما قربانیان آن به اندازه قربانیان اقدامات کنونی داعش نخواهند بود». سومین گزینه داعش از نگاه الشرق‌الاوسط نیز «تمرکز این گروه بر شاخه‌های خود در کشورهایی مانند مصر و لیبی خواهد بود».
کاهش سرزمین و درآمدهای داعش
در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از تحلیلگران گزارش داده گروه داعش 60 درصد از سرزمین‌های تحت کنترل خود و 80 درصد درآمدش را از دست داده‌ است. این گروه در ژانویه سال 2015 حدود 90 هزار و 800 کیلومترمربع خاک در اختیار داشت ولی در ژوئن امسال این رقم به 36 هزار و 200 کیلومترمربع رسیده است. بدترین سقوط گروه حکومت اسلامی در 6 ماه نخست سال 2017 بود که در این دوره، 24 هزار کیلومتر از مناطق تحت اشغال خود را از دست داد.
اخراج افسران صدام از وزارت خارجه
همزمان با این پیروزی، یک منبع آگاه در دبیرخانه شورای وزیران عراق اعلام کرد فهرستی از اسامی را منتشر و اعلام کرده است آنها افسرانی هستند که در دستگاه اطلاعاتی صدام خدمت می‌کردند و بزودی از وزارت خارجه اخراج خواهند شد. این منبع آگاه گفت لیست اسامی شامل برخی کسانی است که عضویت آنها در سازمان اطلاعات صدام ثابت شده است و نیز برخی از فدایی‌های دیکتاتور معدوم. قانون اساسی عراق نیز بر ضرورت عدم حضور این افراد در پست‌های حساس و مهم بویژه وزارت خارجه که نقش حاکمیتی مهمی دارد تاکید می‌کند اما هوشیار زیباری، وزیر سابق خارجه هیچ اقدامی در این باره انجام نداد.
تبریک انصارالله به نیروهای عراقی
سخنگوی رسمی انصارالله یمن پیروزی‌های نیروهای عراقی در نبرد با داعش را تبریک گفت. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در توئیتر خود نوشت:‌ پیروزی‌های ارتش و  الحشدالشعبی و آزادسازی موصل از دست داعش را به ملت عراق تبریک می‌گویم. وی همچنین ابراز امیدواری کرد ملت عراق آینده‌ای سرشار از امنیت، ثبات، عزت و کرامت داشته باشد.
اعتراف داعش به شکست در موصل
 یک منبع محلی در استان نینوا در عراق، روز جمعه اعلام کرد، گروه تروریستی داعش به شکلی غافلگیرانه به شکست خود در موصل اعتراف کرد. به گفته این منبع این اعتراف در جریان سخنرانی یکی از فرماندهان برجسته این گروه تروریستی ملقب به ابوالبرا الموصلی در شهر تلعفر صورت گرفت. این منبع گفت: این اعتراف در حالی انجام شد که این گروه تروریستی بارها سقوط موصل به دست نیروهای امنیتی مشترک عراق را تکذیب کرده و با انتشار فایل‌های ویدئویی تلاش داشت اینگونه نشان دهد که هنوز نیروهایش در اطراف مسجد النوری حضور دارند. منبع یاد شده ادامه داد: الموصلی که به عنوان معاون فرماندار تلعفر در گروه تروریستی داعش فعالیت دارد، در سخنرانی کوتاهی شکست این گروه تروریستی در موصل را به دلیل حمله و عقبگرد در عملیات دانست و تلعفر را به عنوان مرکز موقت فرماندهی این گروه تروریستی معرفی کرد.
 

الحشد الشعبی: داعش دیگر باز نخواهد گشت
گروه الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق روز جمعه درباره آزادسازی شهر موصل و سقوط گروه تروریستی داعش بیانیه‌ای صادر کرد. الحشد الشعبی می‌گوید داعش پس از این شکست مفتضحانه، بار دیگر به عراق بازنخواهد گشت. گروه اطلاع‌رسانی الاعلام الحربی بیانیه الحشد را منتشر کرد که در آن نیروهای عراقی تأکید کردند در راه شکست داعش هزاران شهید داده‌اند. در این بیانیه آمده است که الحشد موفق شده است برگه‌های توطئه و سربازان ابوبکر البغدادی را به آتش بکشد. براساس این بیانیه، در حال حاضر حکومت جعلی داعش با آزادسازی شهر قدیمی موصل و مناره الحدبا و مسجد جامع‌النوری سرنگون شده و «از آن منطقه رزمندگان شجاع [آیت‌الله] سیستانی» عملیات آزادسازی کانون‌های خیانت، افراط‌گرایی و تروریسم را آغاز کردند و به همه جهان  اعلام پیروزی می‌کنند.


Page Generated in 0/0429 sec