printlogo


کد خبر: 177453تاریخ: 1396/4/10 00:00
صاحب نظر محیط زیست مطرح کرد
آلودگی ریزگردهای عراقی به مواد شیمیایی و رادیواکتیو

گروه اجتماعی: صاحب‌نظر محیط زیست گفت: بسیاری از ریزگرد‌های عراق آلوده به سلاح‌های شیمیایی و رادیواکتیوی در جنگ 2003 آمریکا با این کشور است که مشکلات تنفسی، شیمیایی و رادیواکتیوی آن گریبان مردم عراق و ایران را خواهد گرفت. مهرداد میرسنجری، دکترای ارزیابی محیط‌زیست، پژوهشگر فرهنگی و ژئوپلیتیک و استادیار دانشگاه درباره اجرای «پروژه گاپ» در ترکیه و آثار سوئی که بر محیط‌زیست ایران و دیگر کشورهای منطقه خواهد داشت با اشاره به اینکه رود فرات با 2800 تا 2900 کیلومتر طول، از کوه‌های ارمنستان غربی و در محدوده شرق ترکیه، از 2 شعبه قره‌سو و مرادچای تشکیل می‌شود و این دو رود به هم می‌پیوندند و فرات را تشکیل می‌دهند، به فارس گفت: این رود در زبان اوستایی هم به نام اوپرتوا یا منطقه پایاب یا منطقه کم‌عمق آمده است که نشان‌دهنده اهمیت رود فرات است. رود دجله هم با 1850 کیلومتر از دامنه جنوبی رشته کوه طوروس ترکیه سرچشمه می‌گیرد و مستقیما به عراق می‌آید اما رود فرات از ترکیه به سوریه و از سوریه به عراق منتهی می‌شود. 2 رود دجله و فرات در منطقه القرنه عراق به هم می‌پیوندند و کمی پایین‌تر با کارون ایران، اروندرود را تشکیل می‌دهند.
تأثیر مستقیم سدسازی‌های ترکیه
میرسنجری با یادآوری این نکته که کشور ترکیه ساخت سدهای خود را از سال 1973 با سد کوبان آغاز کرد و بتدریج میزان حجم آب کم و کمتر شده است، اظهار داشت: این موضوع نشان‌دهنده این است که این سدسازی تاثیر مستقیم خود را ابتدا بر خود ترکیه گذاشته و این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر آن در طول این چند دهه بیش از 500 سد در ترکیه ساخته شده که 22 سد آن به عنوان محدوده سرشاخه‌های فرات در ترکیه به نام پروژه عظیم GAP که به گاپ مشهور است و سد آتاتورک (که به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سد ترکیه و اروپا و پنجمین سد در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است) لازم است بدانید 817 کیلومتر مکعب فقط مساحت دریاچه آن است و به این معناست که حجم آب بسیار بالا و عظیم است. علاوه بر آن میزان گنجایش سد آتاتورک 48/7 میلیارد مترمکعب است و اگر این میزان را با بیش از 650 سد موجود در ایران مقایسه کنیم که مجموع ظرفیت آنها 46 میلیارد مترمکعب است حجم عظیمی از آب می‌بینیم. وی با اشاره به اینکه در 7 سال بین سال‌های 2003 تا 2010، حدود 114کیلومتر مکعب مجموع آب 2 رودخانه دجله و فرات کاهش داشته است، گفت: این کاهش، تاثیر مستقیمی بر زمین‌های کشاورزی، ایجاد خشکسالی، ریزگرد و بحران‌های اقتصادی، بحران‌های اجتماعی و بحران‌های محیط زیستی در ترکیه خواهد داشت.  
آلودگی ریزگردها به مواد شیمیایی
وی در ادامه اظهار داشت: قطعا اگر این پدیده مورد توجه قرار نگیرد و برخورد با آن صورت نگیرد، در آینده ما شاهد پیامدهای منفی بسیار بیشتری خواهیم بود. همچنین بسیاری از این ریزگرد‌ها از مناطقی برمی‌خیزند که آلوده به سلاح‌های شیمیایی و رادیواکتیوی در جنگ 2003 آمریکا با عراق است و مطمئنا تاثیرات منفی علاوه بر مشکلات فیزیکی برای تنفس مردمی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند، مشکلات شیمیایی و رادیواکتیوی هم گریبان مردم و بویژه مردم ایران را خواهد گرفت.
 


Page Generated in 0/0057 sec