printlogo


کد خبر: 177518تاریخ: 1396/4/11 00:00
اخبار

بازار نهاده‌های مرغ در انحصار 5 نفر
بنا بر اعلام عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، بازار نهاده‌های دامی انحصاری و نیمه‌انحصاری و در اختیار حداکثر ۵ نفر است بنابراین مرغدار مجبور است نهاده‌های دامی را با هر نرخی خریداری کند و این امر ظلم به مرغدار است. به گزارش تسنیم، عباس پاپی‌زاده درباره وضعیت بازار مرغ و جوجه یک روزه گفت: نرخ متعادل برای فروش جوجه یک روزه باید 1500 تا 1700 تومان کیلویی برای فروش به مرغدار تعیین شود در غیر این صورت اقتصاد مرغدار با چالش روبه‌رو می‌شود. نماینده مردم دزفول در مجلس تصریح کرد: مرغدار باید نهاده‌ها را از بازار و با نرخ آزاد تهیه کند بنابراین در این راستا قوانین حاکم بر بازار را نیز باید بپذیریم. پاپی‌زاده افزود: یکی از قوانین در ایجاد بازار آزاد، آزاد بودن تمام رقبای وارداتی در بازار از حیث ورود است تا امکان ورود نهاده‌های مختلف دامی در بازار به نحو منطقی مهیا شود و این در حالی است که از یک سو به مرغدار اعلام می‌کنند باید نهاده‌های دامی را از بازار آزاد تهیه کند اما قانون بازار آزاد که ورود همه رقبا آزاد است در مقابل رعایت نمی‌شود. وی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان، جوجه یک روزه را با هزینه بالا تولید می‌کنند، دولت باید با ورود قاطع هزینه تولید را کاهش دهد تا گرانی هزینه جوجه یک روزه به مرغداری‌های کشور نرسد تا تعادل بازار مرغ حفظ شود. وی یادآور شد: بازار نهاده‌های دامی انحصاری و نیمه‌انحصاری است بدین معنا که تعداد واردکنندگان نهاده‌های دامی به اندازه انگشتان یک دست در کشور است و در این صورت مرغدار مجبور است نهاده‌های دامی را با هر نرخی خریداری کند و این امر ظلم به مرغدار است.


مدیرعامل بانک خاورمیانه:
بانک مرکزی بابت بدهی  ۳۴ درصد از بانک‌ها سود می‌گیرد
وقتی بانک مرکزی ۳۴ درصد بابت بدهی از بانک‌ها سود می‌گیرد معلوم است بانک‌ها سپرده‌های با سود 26-25 درصدی جذب می‌کنند. پرویز عقیلی کرمانی، مدیرعامل بانک خاورمیانه با بیان اینکه بانک مرکزی عامل افزایش سود بانکی است، در میزگرد رفتار ترازنامه نظام بانکی در خلق نقدینگی، نرخ سود و متغیرهای کلان اقتصادی در حاشیه بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گفت: دارایی‌های منجمد در محاسبات بانک‌ها نیامده است در حالی که نظام بانکی علاوه بر دارایی‌های موهوم، دارایی‌های منجمدی دارد که بازدهی ندارد. وی با اشاره به وضعیت شعب بانکی در ایران گفت: چپ و راست شعبه زده‌اند. الان سیستم بانکی ما خنده‌دار شده است. هر خارجی که به ایران می‌آید می‌گوید چرا آنقدر شعبه اینجاست؟! عقیلی کرمانی ضمن بیان اینکه نسبت دیگر دارایی‌ها به کل دارایی‌های بانک‌ها حدود ۳۰ درصد است، تصریح کرد: در بهمن پارسال ۵۰ درصد دارایی‌های بانک‌ها در زمان اصلاح ترازنامه بانک‌ها مورد توجه قرار گرفت. برخی مطرح کرده‌اند این دارایی‌ها از سیستم بانکی خارج شوند اما هزینه این کار رقمی حدود ۳۰۰ میلیون دلار خواهد بود. وی با اشاره به وضعیت نرخ سود بانکی ادامه داد: ۲۰ سال است نرخ سود تسهیلات بالای ۲۵ درصد است و هر کاری هم بانک مرکزی می‌کند باز بانک‌ها تخلف کرده و نرخ‌ها را بالا می‌برند. تعداد زیادی از بانک‌ها الان با کمبود منابع رو به رو هستند. عقیلی‌کرمانی تاکید کرد: با دستور نمی‌توانیم نرخ‌ها را کاهش دهیم، باید روشی را پیدا کنیم که به جای سیستم بانکی از بازار سرمایه هم استفاده شود. در ادامه این میزگرد محمدرضا شجاع‌الدینی نیز درباره نرخ ۳۴ درصد دریافتی بانک مرکزی از بانک‌ها گفت: این نرخ تنبیهی بانک مرکزی است و بانک‌ها نباید سراغ این موضوع بروند و نباید اینگونه تلقی شود که نرخ ۳۴ درصد توجیه بالا بودن سودهای بانکی است و از آن برای متهم کردن بانک مرکزی استفاده کرد.


دریافت مالیات از صندوق توسعه
در حالی که طبق قانون سود و زیان ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، صندوق توسعه ملی از پرداخت مالیات معاف است، سازمان امور مالیاتی کشور برگ قطعی مالیات بر عملکرد صندوق توسعه ملی را به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان صادر کرد. به گزارش تسنیم، قسمت عمده این مالیات از محل عملکرد صندوق در سال‌های 91، 93،92 و ابتدای سال 94 و با محاسبه تسعیر نرخ ارز و سودهای صندوق توسعه ملی به‌دست آمده است. گفتنی است در مراحل ابتدایی رسیدگی، از سوی ممیز مالیاتی  برگ تشخیص بیش از 2 برابر این مبلغ به عنوان مالیات عملکرد صادر شده بود. براساس اطلاعات به‌دست آمده تاکنون بیش از 1000 میلیارد تومان از مالیات یاد شده از حساب‌های صندوق توسعه ملی برداشت شده است.


Page Generated in 0/0130 sec