printlogo


کد خبر: 177538تاریخ: 1396/4/11 00:00
دولت حاشیه‌ساز

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی*: در روز قدس خود را برای سخنرانی در راهپیمایی مردم شریف یاسوج آماده می‌کردم، یکی از جوانان تماس گرفت و گفت آیا توئیت جدید آقای روحانی را دیده‌اید که در شب قبل از روز قدس گذاشته بودند؟ دوباره کنایه و طعنه آقای رئیس‌جمهور به سپاه پاسداران که از ارکان اقتدار نظام جمهوری اسلامی است! بسیار تعجب کردم لکن به‌خاطر روز قدس در سخنرانی اشاره‌ای به آن نکردم. رئیس‌جمهور محترم با این عبارت به دنبال چه اهدافی است:«بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم...».
واقعا ایشان با اینگونه سخن گفتن چه منظوری دارد؟ آیا غیر از حاشیه‌سازی عنوان دیگری می‌توان به آن اطلاق کرد؟
بی‌شک در پشت‌پرده این حاشیه‌سازی‌ها انگیزه‌هایی نهفته است.
حرکت در حاشیه‌ها  از دولت مستقر که باید توجه اصلی خود را به متن مسائل جامعه متمرکز کند بسیار دور از انتظار است.
الان وقت اقدام و عمل دولت که در آغاز دوره دوم خود قرار گرفته، فرارسیده و دوران رقابت و تبلیغات انتخاباتی پایان یافته است. طرح اینگونه مسائل سیر در وادی توهم و فروافتادن در  گرداب مسائل حاشیه‌ای است که  دولت را از انجام وظایف اصلی و عمل به شعار‌ها و وعده‌ها باز می‌دارد.
در این میان هرگونه سخن یا کنایه و حمله به سپاه پاسداران دور از انصاف و حکمرانی شایسته است.
آقای رئیس‌جمهور به نقش راهبردی سپاه در مسائل داخلی و بین‌المللی واقف است، همچنین عداوت دیرینه استکبار جهانی نسبت به این نهاد انقلابی را بخوبی می‌داند.
سپاه یکی از عناصر اقتدار نظام و همواره در خط ولایت و پشتیبان قوای سه‌گانه در عرصه‌های مختلف و در خط مقدم ستیز با دشمنان انقلاب  بوده است.
سپاه هنگام نیاز و در دوران پس از جنگ تحمیلی در حوزه سازندگی و عمران کارهای بزرگی کرده است. ورود سپاه به عرصه سازندگی براساس اصل 147  قانون اساسی و ضرورت‌ها و نیاز‌های جامعه بوده و خیلی از موارد با دعوت و پیشنهاد دولت‌ها بوده است. سپاه  در عمران و سازندگی همواره پشتیبان دولت بوده است و در خیلی جاها دست دولت را گرفته است،  در پروژه‌های سخت و سنگین این قرارگاه سازندگی خاتم بوده که مشکل‌گشا بوده است. هنگامی که شرکت‌های خارجی چون شل و توتال پارس‌جنوبی و  فاز‌های عسلویه را در مراحل اولیه رها کردند و رفتند در این شرایط سخت، قرارگاه خاتم سازندگی بود که پرچم ساخت این پروژه‌های بزرگ و پیچیده را برافراشت و با ارائه مدیریت توانمند و فعال کردن  ظرفیت‌های بخش خصوصی آنها را به اتمام رساند. لیست کارهای عمرانی و زیرساختی سپاه بسیار افتخارآفرین است و نکته حائز اهمیت این است که سپاه در کنار بخش خصوصی بوده و به کمک آنها پروژه‌ها را پیش برده و در واقع مدیریت کلان در دست آنها بوده است.
از سوی دیگر نسبت به اجرای اصل 44 و واگذاری شرکت‌های دولتی به سپاه که بهانه تعبیر دولت با تفنگ توسط آقای رئیس‌جمهور شده است در این سخن  مغالطه ناروایی به کار رفته است زیرا اولا؛ آنچه واگذار شده بخش کوچکی از مجموعه واگذاری‌هاست. ثانیا؛ بسیاری از آنها در قبال دیون دولت و به صورت ناخواسته و اجباری واگذار شده است یعنی باری از دوش دولت برداشته شده است. ثالثا؛ رئیس‌جمهور محترم چرا به سایر واگذاری‌ها مثل واگذاری به تامین اجتماعی، شستا و صندوق بازنشستگی نفت اشاره نمی‌کند؟ برای اینکه مدیریت آنها به دست دولت است! رابعا؛ قرارگاه به هیچ وجه رقیب بخش خصوصی یا دولتی‌ها نیست بلکه با مجوز دولت و در کنار بخش خصوصی و کمک کار دولت است.
حال اگر منصفانه نگاه کنیم این سخنان اجحاف و ناسپاسی در حق نیروهایی است که همواره پاسدار انقلاب، عزت، امنیت کشور و ملت بزرگ ایران بوده‌اند.
*نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی


Page Generated in 0/0057 sec