printlogo


کد خبر: 177540تاریخ: 1396/4/11 00:00
اعتراض مردم به بسته‌بودن نماد شرکت‌ها و حبس سرمایه‌ها
سهامداران معترض بورس را به هم ریختند

گروه اقتصادی: شاپور محمدی هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کرد در آستانه یک‌سالگی حضور خود در راس سازمان بورس و اوراق بهادار شعار «استعفا استعفا» علیه‌اش سر داده شود اما این اتفاق روز گذشته افتاد. به گزارش «وطن‌امروز» خبرگزاری‌ها روز گذشته تصاویر اعتراض سهامداران به وضعیت بد بازار سرمایه را منتشر کردند و نوشتند: سهامداران بورسی به دلیل وضعیت نامساعد بازار سرمایه اعتراضات خود را علنی کردند و بورس تهران را به هم ریختند. عده‌ای از سهامداران و فعالان بازار سرمایه که اکثر آنها سهامداران خرد هستند، دیروز به بهانه نامساعد بودن وضعیت بازار سرمایه و ضرر و زیان‌هایی که متوجه آنهاست، اعتراضات شدیدی را مطرح کردند و با طرح شعارهایی بازار سرمایه را به هم ریختند. این عده از سهامداران با شکستن شیشه‌ها، پرتاب سطل‌های زباله و با فریادهایی وضعیت بورس را به هم زدند و البته تماس‌هایی نیز با پلیس 110 برقرار و در عین حال 2 ردیف اول کارگزاری‌ها نیز خالی شد. با وجود اینکه مسؤولان سازمان بورس اعلام کرده‌اند اعتراض روز گذشته فقط مربوط به سهامداران یک شرکت خاص بوده اما بسته ماندن نماد شرکت‌های ریز و درشت مانند نماد بانک‌ها و موسسات اعتباری سهامداران آنها را ناراضی کرده‌ است. حبس سرمایه مردم با بسته شدن نماد و عدم اجازه خرید و فروش موجب نگرانی سهامداران شده است.
توضیحات  بورسی‌ها
معاون بازار بورس و اوراق بهادار تهران با بیان اینکه اعتراض دیروز برخی معامله‌گران در تالار حافظ ارتباطی با کل معاملات بازار سهام ندارد، گفت: تعدادی معامله‌گران مدعی سهامداری در «آکنتور» به طولانی شدن توقف نماد این معاملاتی و حبس دارایی‌های خود در تالار معاملات اعتراض کردند. علی صحرایی در گفت‌وگو با فارس درباره جزئیات اعتراض‌های دیروز عده‌ای از معامله‌گران در تالار معاملات این بازار گفت: امروز عده‌ای از معامله‌گران در تالار معاملات اوراق بهادار حافظ به‌طور خاص نسبت به وضعیت سهام شرکت کنتور‌سازی ایران خطاب به متولیان این بازار و سازمان بورس اعتراض کردند. وی با بیان اینکه این اعتراض‌ها هیچ ارتباطی با کلیت معاملات بازار سهام نداشته، افزود: این اعتراض‌ها ناشی از عدم تحقق پیش‌بینی‌های ناشر کنتورسازی برای دستیابی به برخی دارایی‌هاست که متاسفانه در سال مالی جدید محقق نشده و به تبع آن با توقف نماد معاملاتی و حبس سرمایه سهامداران مواجه شده است. این مقام مسؤول درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت از ناشر کنتورسازی به قوه‌قضائیه گفت: پرونده این ناشر به امور انتظامی و حقوقی سازمان بورس ارجاع و در نهایت به دادگاه ارسال شده و در حال رسیدگی است. صحرایی تسریع در پیگیری پرونده کنتورسازی در قوه‌قضائیه را خواست متولیان بورس و عموم سهامداران این شرکت عنوان کرد و افزود: در صورت تسریع در صدور احکام قضایی، سهامداران می‌توانند ادعای خسارت کرده و جبران آن را از محکومان طلب کنند. از این‌رو انتشار برخی خبرها مبنی بر اعتراض سهامداران به وضعیت کلیت معاملات بازار سهام صحیح نبوده و نگاهی به نماگر‌ها و نوسان قیمت سهام شرکت‌ها در روز جاری نیز نشان می‌دهد به تبع بهبود وضعیت بازارهای جهانی و رشد قیمت کانه‌های فلزی و معدنی‌ها، بورس تهران نیز تحت تاثیر این وضعیت با اقبال معامله‌گران روبه‌رو بوده است. صحرایی درباره آخرین وضعیت پرونده ناشر کنتورسازی در قوه‌قضائیه و زمان صدور احکام گفت: بازپرس پرونده و سیستم قضایی هر زمان که پس از تحقیقات کامل زمان مناسب جهت صدور رای را اعلام کنند بدون شک اقدام به صدور رای عادلانه برای افرادی که ناقض قوانین بوده‌اند خواهند کرد که در هر صورت تسریع در صدور این احکام خواست سهامداران و متولیان بازار سرمایه است. وی درباره دست کشیدن سازمان امور مالیاتی از به مزایده گذاشتن برخی اموال و دارایی‌های شرکت کنتورسازی ایران آن را ناشی از تلاش و رایزنی متولیان بازار سرمایه دانست و گفت: تلاش شده سازمان مالیاتی نیز در تحقق طلب خود جزء دیون مقدم نباشد و پس از رد دیون سهامداران مطالبات خود را درخواست کند.
آینده بورس چه می‌شود؟
متولیان بازار سرمایه باید با اتخاذ تدابیری از جمله کاهش کارمزد معاملات، رفع موانع توقف طولانی‌مدت نماد‌های معاملاتی و رونق عرضه‌های اولیه موجبات ر‌هایی بورس از شرایط کنونی را فراهم آورند. باید توجه داشت که برگزاری فصل مجامع شرکت‌ها موجب شده تا معامله‌گران بورس با وسواس و احتیاط بیشتری در بورس به دادوستد سهام بپردازند؛ در وهله نخست در صورت تقسیم سود در مجامع شرکت‌ها که معمولا برای دلجویی از سهامداران و ابقای هیات‌مدیره شرکت‌ها رخ می‌دهد، نماد‌های معاملاتی پس از بازگشایی با افت روبه‌رو می‌شوند.
کلیت اقتصاد مشکل دارد
مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تداوم وضعیت کنونی اقتصادی دردی از بورس دوا نمی‌کند، اظهار داشت: درحال حاضر مشکلات بانکی و اقتصادی در کشور باعث شده ریسک سرمایه‌ گذاری در بورس وجود داشته باشد. به گفته وی، زمانی که کابینه جدید دولت معرفی شد می‌توان تا حدی از آینده فعال بازار سرمایه‌گذاران آگاهی داشت چرا که اگر بخشی از صنایع رونق گیرد، درصد کمی از آن وارد بازار سرمایه خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کلیت اقتصاد مشکلاتی دارد، عنوان کرد: زمانی که مشکل در اقتصاد وجود داشته باشد، می‌تواند در بازار خود را نشان دهد چرا که بورس هنوز نتوانسته به شفافیت واقعی خود دست یابد. ساسانی با بیان اینکه بورس در حال حاضر در بلاتکلیفی بسر می‌برد، گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران مجبورند سهام خود را با قیمت پایینی به فروش برسانند که البته در حال حاضر این ریسک در همه صنایع وجود دارد. به گفته وی، روز‌های خوبی را می‌توان در اوسط مردادماه برای بازار پیش‌بینی کرد. همایون دارابی، کارشناس بورس نیز در این باره گفت: بورس می‌تواند آینه کلی اقتصاد در کشور باشد چرا که بسیاری از شرکت‌های بزرگ اقتصادی در بازار بورس حضور دارند.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تحولی جدی در اقتصاد مشاهده نمی‌شود، عنوان کرد: انتظار اولیه بر آن بود که شرکت‌های اقتصادی بتوانند رشد کنند اما این امر محقق نشد چرا که ما شاهد سرکوب نرخ ارز در کشور هستیم. دارابی بیان کرد: در حال حاضر تولیدکننده در کشور شانسی برای فروش ندارد و زمانی که این فروش در کشور نباشد رقابت با کشور‌های در حال توسعه هم وجود نخواهد داشت. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی در کشور بالاست، گفت: زمانی که این سود بالا باشد، سرمایه در گردش بنگاه‌ها دچار مشکل می‌شود و شرایط فروش هم محقق نخواهد شد. به گفته دارابی، در حال حاضر در سکوت خبری در اقتصاد هستیم، بنابراین نمی‌توان شرایط روشن و مناسبی برای سرمایه‌گذاران در بورس اتخاذ کرد.


Page Generated in 0/0064 sec