printlogo


کد خبر: 177575تاریخ: 1396/4/12 00:00
در بیانیه خانواده‌های شهدای مکه و منا همزمان با تجمع مقابل سازمان حج اعلام شد
سوءاستفاده از صبر و دیانت خانواده‌های داغدیده

گروه اجتماعی: خانواده‌های شهدای منا با تجمع مقابل سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برخی‌مسؤولان از صبر و دیانت خانواده‌های داغدیده شهدای مکه و منا سوء‌استفاده کردند، از تقلیل مطالبات خانواده‌ها به مسائل مادی از سوی مسؤولان سازمان حج و زیارت انتقاد کردند. به گزارش فارس، جمعی از خانواده‌های شهدای فاجعه منا نسبت به عملکرد سازمان حج و زیارت در قبال این خانواده‌ها اعتراض کرده و خواستار تعیین تکلیف پرونده شهدای حادثه منا پس از 2 سال انفعال مسؤولان شدند. در پایان این تجمع بیانیه‌ای از سوی این خانواده‌ها صادر شد که در بخش‌هایی از بیانیه آمده است:
والذین قتلوا فی سبیل‌الله فلن یضلَّ اعمالهم سیهدیهم و یصلح بالهم و یدخلهم الجنه عرفها لهم.(محمد، آیات 6-4)
شهادت مظلومانه عزیزان‌مان در فاجعه منا غمی بزرگ در دل خانواده‌ها و مردم عزیز ایران وارد کرد و پس از گذشت 2 سال هنوز درد و تالم این حادثه دل‌ها را آشفته و دیده‌ها را گریان می‌کند. این مصیبت و فاجعه بزرگ نشأت گرفته از جنایات آل‌سعود و عملکرد عمدی مدعیان است که خود را خادم‌الحرمین می‌دانند. عملکرد جهان اسلام و عالمان کشورهای اسلامی در برابر این فاجعه راه را برای ریاکاری عربستان و فرار از مسؤولیت در قبال ریختن خون 7000 نفر از  حجاج، باز ضربه‌ای بزرگ به ارزش‌های اسلامی و انسانی خواهد زد. اکنون که حکام سعودی در حمایت از وحشیان داعشی، کودک‌کشی در یمن، مظلوم‌کشی در سوریه و شهادت عزیزان‌مان در حادثه تروریستی حرم امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی از رژیم صهیونیستی و حیله‌گران آمریکایی رتبه‌ای به مراتب بالاتر کسب کرده‌اند، آیا این وظیفه دولتمردان ایران اسلامی نیست که با پیگیری مصمم و مطالبه حقوق عزیزان شهید و مفقود در مکه و منا در این فضای سکوت خفت‌بار مدعیان حقوق بشر، فریاد مظلومیت شهدای این فاجعه را به گوش برساند؟ اما حتی خانواده‌های این شهدای والامقام با همه مکاتبات و جلسات حضوری که انجام شده طی این 2 سال هرگز به پاسخ مناسبی از سوی متولیان امر دست نیافته‌اند. و حال جمعی از خانواده‌های شهدای منا امروز با صدور این بیانیه و حضورمان با تمام دردها و مشکلات و سختی‌های راه، باز هم از شما و ریاست محترم سازمان حج تقاضا داریم که با حفظ حرمت شهدای منا، حرمت خانواده‌های این عزیزان را نیز در نظر گرفته و سکوت و صبر آنها را به منزله رضایت از وضعیت موجود تلقی نکنید. ریاست محترم سازمان حج و زیارت! ما شاهد آن بودیم که اعلام شد مساله منا یکی از محورهای اصلی مذاکرات بوده و مقرر شده که مدارک و مستندات جمع‌آوری شده تحویل عربستان شود تا کمیته حقیقت‌یاب مجدداً فعال شود. با اینکه فعالیت این کمیته و نتیجه‌گیری آن بدون دخالت یک داور از کشورهای اسلامی یا یک نماینده از ایران، از اساس کاری اشتباه و بیهوده است، سرانجام ارائه مدارک به کجا انجامید؟ و چرا خانواده‌های این عزیزان، به عنوان ولی دم که محق در روند پیگیری‌‌ها هستند را در جریان امور قرار نمی‌دهید و شفاف‌سازی نمی‌کنید؟ نماینده ولی‌فقیه در امور سازمان حج و زیارت مکرراً اعلام کردند «بیشتر مسائل مورد بحث در مذاکرات با عربستان حل شده‌ است و اگر موارد باقیمانده هم در چند روز آینده حل شود امیدواریم که بتوانیم حج سال 96 را راه‌اندازی کنیم.» آیا موارد پیش آمده بین ایران و دولت عربستان چیزی بیشتر از فاجعه منا و مکه بوده که فقط مساله مکه و منا باقی مانده است؟ همچنین ایشان در 15 اسفند ماه اعلام کردند از سرگیری سفرهای عمره بستگی به حل مسائل حج دارد و با توجه به مجازات عاملان جنایات فرودگاه، حج عمره راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به سخنان ایشان و اینکه شناسایی شهدای عزیز مفقود شده به حج عمره منوط شده، اگر پس از برگزاری حج تمتع باز هم عربستان کارشکنی کرد تکلیف دل خانواده‌های این عزیزان چه خواهد بود؟ آیا خود تا به حال 2 شب از عزیزان خود بی‌خبر مانده‌اید که اینک انتظار صبوری برای این خانواده‌ها در این دو سال را داشته‌اید؟ آیا بهتر این نبود که قبل از اعزام حجاج به حج تمتع کار شناسایی این عزیزان صورت می‌گرفت تا علاوه بر التیام دادن اندکی به زخم دل خانواده این عزیزان، حجاج‌مان را با اطمینان خاطر بیشتری به حج اعزام می‌کردیم؟
جناب آقای محمدی، ریاست محترم سازمان حج و زیارت! جنابعالی در جلساتی که با خانواده‌ها بعد از مذاکرات داشتید فرمودید «مذاکرات با وزارت حج عربستان بر سر موضوعات باقیمانده است لذا اجازه دهید نتیجه کار موقع خود تشریح شود.... آیا زمان آن بعد از اعزام حجاج به حج تمتع است؟ سوءاستفاده از صبر و دیانت خانواده‌های داغدیده شهدای مکه و منا تا به کی؟
درباره شهدای مسجدالحرام اعلام فرمودید «مقرر شده مبلغی به عنوان هبه از پادشاه سعودی پرداخت شود و در رسانه‌ها به مراتب اعلام کردید که هبه در مرحله پرداخت است. اگر چه پرداخت هبه از سوی عربستان تحت این عنوان به خانواده‌های شهدا توهین غیرقابل جبرانی است و ننگ بزرگی در جریان دادرسی این موضوع بر ما محسوب می‌شود، لیکن بعد از گذشت چند ماه از بستن قرارداد اعزام حجاج با عربستان آیا تاکنون عربستان نسبت به انجام این تعهد اقدام کرده؟
پس از  مذاکرات بین خانواده‌ها و رسانه‌ها اعلام کردید در این مذاکرات بیانات مقام معظم رهبری اصلی‌ترین رکنی بود که مد نظر قرار گرفته شده و خواسته‌های ایشان محقق شده است اما آیا:
1- دولت سعودی از مسلمانان عذرخواهی کرده است؟
2- مسؤولیت خود را در قبال این فاجعه پذیرفته است؟
3- تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور سایر کشورها بوده است؟ آیا رسانه‌ای کردن اقداماتی که تاکنون تحقق نیافته تبلیغ حج و بازی با روح خانواده‌های شهدای منا نیست؟
متاسفانه سازمان حج با برجسته کردن مسائلی از قبیل تعلق گرفتن 2 سهمیه حج به خانواده‌ها و بیان آن به گونه‌ای که گویا هبه از سوی عربستان در نظر گرفته شده است به جای پرداختن به اصل موضوع و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب سعی در تقلیل جلوه دادن مطالبات خانواده‌ها به مسائل مادی دارد. این در حالی است که بارها به صورت کتبی و شفاهی به مسؤولان امر یادآوری شده که رسانه‌ای کردن این موارد موجب آزردگی خاطر خانواده‌ها می‌شود. امیدواریم پیش از اعزام حجاج به حج تمتع 96 به تمام سوالات خانواده‌های شهدای مکه و منا پاسخ داده شد و تمام مسائل مربوط به فاجعه منا برای این عزیزان شفاف‌سازی شود.
 


Page Generated in 0/0117 sec