printlogo


کد خبر: 177599تاریخ: 1396/4/12 00:00
سقوط سعودی

پادشاه سعودی و اعوان و انصارش برای اجلاس 20 به هامبورگ لشکر می‌کشند
دردسرهای جابه‌جایی سلمان  و تخت سلطنتی‌اش
سفر ملک سلمان به اجلاس گروه ۲۰ به همراه تخت سلطنتی خود دردسرهای زیادی را برای مسؤولان هتل محل اقامت وی در هامبورگ ایجاد کرده است. به گزارش تسنیم به نقل از دویچه‌وله، در آستانه‌ برگزاری نشست کشورهای گروه 20 در هامبورگ، پیدا کردن اتاق خالی تقریبا ناممکن شده است. کارگزاران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دست‌کم نتوانستند در این شهر بندری سوئیت یا محل مناسبی برای او بیابند و ناگزیر به جست‌وجوی خود در برلین ادامه دادند. ترامپ در روزهای اقامت خود در هتل اینترکنتینانتال برلین، نزدیک «تیرگارتن» سکونت خواهد داشت و هر روز صبح، احتمالاً باید با بالگرد به هامبورگ پرواز کند.
دلیل کمبود اتاق در هامبورگ، شاید رزرو 400 سوئیت برای ملک سلمان‌، پادشاه عربستان‌سعودی و هیات نمایندگی این کشور باشد. بنا به گفته اینگو پترز، مدیر هتل لوکس «چهار فصل» کارگزاران ملک سلمان 160 اتاق در این هتل برای این منظور رزرو و 240 اتاق دیگر در هتل‌های نزدیک کرایه کرده‌اند. پترز می‌گوید که برای «قابل سکونت» کردن سوئیت‌ها و اتاق‌های هتل باید تغییرات زیادی در ساختمان و دکوراسیون هتل داده می‌شد. نصب پنجره‌هایی از شیشه ضد گلوله و جابه‌جایی چند دیوار از جمله این تغییرات بوده است. از آنجا که ملک سلمان، تخت سلطنتی (صندلی مخصوص پادشاهی) خود را به همراه آورده، باید چند دیوار بزرگ‌ترین سالن هتل هم تخریب و به مساحت آن افزوده شود. اینگو پترز می‌گوید: «به این ترتیب سالن بزرگ هتل حالا تبدیل به اتاق نشیمن پادشاه شده و تخت سلطنتی او هم که قرار است همراه بیاورد، در این سالن جا داده می‌شود». به نظر پترز، چالش بزرگ ولی جلب رضایت خاندان سعودی و میهمانان آنهاست: «آنها همه با هم در یک ساعت وارد می‌شوند و اداره و تنظیم کار 160 اتاق به‌طور همزمان امر ساده‌ای نیست». گفته می‌شود لوازم و وسایل ملک سلمان و هیات نمایندگی او با کامیون‌های 8 تنی حمل می‌شوند. پترز می‌گوید همه اسباب و اثاثیه‌ها باید به سرعت و بدون اشتباه به اتاق‌های میهمانان منتقل شود، چون «این خانواده عادت دارد با یک اشاره دست همه‌ خواسته‌هایش برآورده شود. حتی اگر این خواست، تهیه یک ران بره کباب‌شده آن‌ هم ساعت 3 صبح باشد».

آل‌سعود در آستانه کودتای داخلی
فعال توئیتری عربستان که هر از گاهی اخبار محرمانه دربار سعودی را فاش می‌کند، از تحرکات شاهزاده‌ها برای برکنار کردن سلمان بن عبدالعزیز از پادشاهی را خبر داد. مجتهد نوشت: تحرکات در آل‌سعود برای کنار گذاشتن سلمان بن‌عبدالعزیز از قدرت رو به افزایش گذاشته است و هدف این تحرکات قرار گرفتن پشت سر احمد بن‌عبدالعزیز و متقاعد کردن او به در اختیار گرفتن رهبری سعودی است. احمد بن‌عبدالعزیز
سی و یکمین فرزند عبدالعزیز بنیانگذار حکومت آل‌سعود در سرزمین تاریخی حجاز و عربستان کنونی است. وی از هشتم ژوئن تا پنجم نوامبر سال 2012 عهده‌دار پست وزارت کشور در عربستان بود. این فعال عربستانی در ادامه تصریح کرد: این تحرکات به دنبال صدور بیانیه‌ای مبنی بر عدم صلاحیت ملک سلمان برای ادامه حکومت به دلیل آلزایمر و  ابطال تصمیم او مبنی بر انتصاب محمد بن‌سلمان به سمت ولیعهدی خود است. مجتهد خاطرنشان کرد: این تحرکات از قرار دادن محمد بن‌نایف ولیعهد سابق تحت اقامت اجباری حائز اهمیت بیشتری است.

پسرفت اقتصاد عربستان
براساس ارقام و داده‌های رسمی، میانگین تولید ناخالص داخلی سالانه سعودی در سایه تورم، در 3 ماه اول سال جاری میلادی، برای نخستین‌بار از سال 2009 تاکنون  5/0 درصد با کاهش مواجه شده است. طبق گزارش تلویزیون راشاتودی، شرکت‌های خصوصی سعودی نیز در نتیجه سیاست‌های ریاضتی این کشور از جمله افزایش بهای سوخت و حامل‌های انرژی و تاخیر در پرداخت بدهی‌های دولت به این شرکت‌ها، بشدت متضرر شده‌اند.


Page Generated in 0/0054 sec