printlogo


کد خبر: 177612تاریخ: 1396/4/12 00:00
پس از ۲ سال انفعال مسؤولان دولتی صورت گرفت
تجمع خانواده شهدای منا مقابل سازمان حج

گروه اجتماعی: شماری از خانواده‌های شهدای حادثه منا پس از ۲ سال انفعال مسؤولان برای تعیین تکلیف وضعیت خود مقابل سازمان حج و زیارت تجمع کردند که حراست این سازمان با شکستن دوربین‌های خبری مانع از فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها شد.
به گزارش فارس، جمعی از خانواده‌های شهدای فاجعه منا نسبت به عملکرد سازمان حج و زیارت در قبال این خانواده‌ها اعتراض داشته و خواستار تعیین تکلیف شهدای حادثه منا پس از 2 سال انفعال مسؤولان شدند. «سمیرا اسدی» فرزند یکی از شهدای حادثه منا از استان البرز  گفت: جهت تعیین تکلیف مذاکرات صورت گرفته با عربستان سعودی درباره حج و تعیین وضعیت این موضوع مقابل سازمان حج و زیارت تجمع کرده بودند. وی افزود: گفته شده یکی از شروط اصلی مذاکرات حج درباره تعیین تکلیف شهدای منا بوده است و جمعی از خانواده شهدای منا مقابل سازمان حج و زیارت تجمع کردند تا جایگاه واقعی شهدای منا را در مذاکرات حج بدانند، چرا که به نظر می‌رسد احقاق حقوق شهدای منا و تعیین تکلیف شهدای مسجدالحرام رو به فراموشی می‌رود. اسدی تصریح کرد: با آنکه مقام معظم رهبری چندین شرط را برای نوع مذاکرات حج با سعودی‌ها اعلام کرده بودند مبنی بر اینکه عربستان باید در قبال فاجعه شهدای منا عذرخواهی کرده و تبعات قانونی آن را بپذیرد، چگونه شده است که مقدمات حج امسال برقرار شده و خبری از پذیرش شروط ایران در مذاکرات حج با عربستان نیست؟ وی اظهار داشت: خانواده شهدای منا به هیچ‌وجه با برقراری مجدد حج مخالفتی ندارند، بلکه مشتاق این حضور هستند اما باید مشخص شود برقراری مجدد مذاکرات حج به چه قیمتی صورت گرفته است.  این فرزند شهید فاجعه منا، خاطرنشان کرد: به هیچ‌وجه منتقد سیاست نظام در قبال این موضوع نیستیم اما باید مشخص شود پرونده شهدای حادثه منا پس از 2 سال به چه نتیجه‌ای رسیده است؟ ضمن اینکه بتازگی هم سازمان حج و زیارت از پیگیری فاجعه منا توسط خانواده‌های شهدای این حادثه ناراحت می‌شود و اعلام می‌کنند تمام مسائل مربوط به این حادثه در رسانه‌ها اعلام شده اما ما از سازمان حج و زیارت، ‌مسؤولان و متولیان آن این سوال را داریم که آیا یک اولیای دم باید از طریق رسانه حقوق خود را مبنی بر کشته شدن یکی از اعضای خانواده‌اش جویا شود؟ اسدی گفت: اگر مسؤولان سازمان حج و زیارت از طریق رسانه‌ها درباره ابعاد فاجعه منا و مسائل حقوقی آن و تعیین تکلیف شهدای این حادثه توضیحاتی را اعلام کرده‌اند پس تجمع جمعی از خانواده‌های این شهدای منا مقابل سازمان حج و زیارت به چه دلیلی است و کاملاً مشخص است این خانواده‌ها از پاسخ‌های مدیران سازمان حج و زیارت اقناع نشده‌اند. ضمن اینکه این سوال را داریم که آیا قاتلان شهدای منا محاکمه می‌شوند و از ایران و از خانواده‌های این شهدا عذرخواهی می‌کنند یا نه؟ اسدی درباره پرداخت دیه به خانواده شهدای مسجدالحرام و منا افزود: به هیچ‌وجه این موضوع صورت نگرفته است ضمن اینکه چیزی که واقعیت ندارد چرا مسؤولان سازمان حج و زیارت آن را رسانه‌‌ای می‌کنند و به نظر می‌رسد مسؤولان سازمان حج و زیارت در حال نمک‌پاشی بر زخم خانواده‌های شهدای حادثه منا و مسجدالحرام هستند.
این فرزند شهید حادثه منا با تأکید بر اینکه خانواده‌های این شهدا به هیچ‌وجه به دنبال دریافت دیه نیستند،‌ تصریح کرد: خانواده شهدای منا به دنبال عذرخواهی دولت عربستان از مردم ایران هستند و پس از آن باید چرایی وقوع این حادثه را توضیح دهند، ضمن اینکه چرا باید مسؤولان سازمان حج و زیارت به نوعی صحبت کنند که مردم در کوچه و خیابان به ما زخم زبان بزنند و آنها به ما بگویند دیه یک‌میلیاردی گرفتید در حالی که به هیچ‌وجه به دنبال دیه نبوده و نیستیم. اسدی اظهار داشت: اگر عربستان پرداخت دیه را قبول کند در حقیقت پذیرش اقدام زشت خود در بروز فاجعه و حادثه منا و مسجدالحرام را پذیرفته است. حین انجام مصاحبه از سوی خبرنگاران، سازمان حج و زیارت با برخورد فیزیکی خشن با آنها از ادامه فعالیت خبری اصحاب رسانه ممانعت به عمل آورده و ضمن ضرب و جرح یکی از فیلمبرداران صداوسیما تلاش داشتند دوربین وی را توقیف کنند که در نهایت این کشمکش باعث شکسته شدن دوربین خبری صداوسیما شد.
اسدی درباره حضور جمعی از خانواده شهدای حادثه منا خارج از فضای فیزیکی سازمان حج و زیارت، خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت خانواده‌های شهدای حادثه منا را می‌پذیرد اما از این موضوع ناراحت هستند که چرا خانواده شهدای فاجعه منا در حال مطرح کردن نظرات انتقادی خود نسبت به تعیین تکلیف شهدای منا با اصحاب رسانه هستند. سازمان حج و زیارت به ما اعلام کرده است آنچه را باید به خانواده شهدای فاجعه منا می‌گفته در آخرین مصاحبه خبری با تلویزیون بیان کرده است و دلیلی ندارد مسؤولان سازمان حج و زیارت در تجمع مقابل این سازمان حضور پیدا کرده و به خانواده‌های این شهدا پاسخگو باشند. وی گفت: ما می‌کوشیم صدای خود را به مردم برسانیم و باید مسؤولان سازمان حج و زیارت بدانند این حق ما است که بدانیم به چه دلیلی پدران، فرزندان و برادران ما در فاجعه منا و مسجدالحرام کشته شده‌اند، شفافیتی درباره مذاکرات حج وجود ندارد و به هیچ‌وجه خانواده‌های شهدای آن فاجعه از اظهارات مسؤولان سازمان حج و زیارت قانع نشده‌اند. اسدی گفت: بنیاد شهید اعلام کرده بود خانواده‌های شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام از ابتدای سال تحت پوشش این بنیاد قرار می‌گیرند اما با آنکه 3 ماه از سال جاری گذشته و بودجه‌ اختصاصی ویژه خانواده شهدای منا و مسجدالحرام به این بنیاد اختصاص یافته است اما همچنان تعدادی از خانواده‌ها حقوقی از بنیاد شهید دریافت نکرده‌اند. وی افزود: متأسفانه بنیاد شهید شهدای ما را به این دلیل که متمکن بوده و به حج تمتع مشرف شده‌اند در زمره شهدا به حساب نمی‌آورد، در صورتی که ما در اطلاق واژه شهید به آنها تأکید داریم. اسدی با بیان اینکه بنیاد شهید خدمات فرهنگی به تعدادی از خانواده‌های شهدای منا و مسجدالحرام اعطا کرده است، افزود: بسیاری از خانواده‌ها به این خدمات فرهنگی نیازی ندارند. همچنین بخشی از این خانواده‌ها و فرزندان آنها در سن و سالی نیستند که از این خدمات استفاده کنند. وی با انتقاد از اطلاق واژه شهید فرهنگی به شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام افزود: با آنکه از فروردین‌ماه سال جاری این تبعیض رفع شده اما عملاً جز دریافت حقوق به بخشی از پدران و مادران این شهدا، خدمات دیگری ارائه نشده است.
اسدی با تأکید بر اینکه حضور جمعی از خانواده شهدای منا مقابل سازمان حج و زیارت به هیچ‌وجه برای دریافت مادیات نیست، اظهار داشت: ما بابت عدم شفاف‌سازی مذاکرات حج و زیارت توسط سازمان حج و زیارت انتقاد داریم لذا به نظر می‌رسد این مذاکرات هم مانند دیگر مذاکرات محرمانه بوده و حاضر نیستند به خانواده شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام توضیحاتی ارائه دهند در صورتی که ما به هیچ‌وجه اهل مصلحت‌اندیشی نیستیم. در ادامه این تجمع خانم حسینی، یکی دیگر از اعضای خانواده‌های شهدای فاجعه منا افزود: خانواده‌های شهدای فاجعه منا در تجمع امروز خود مقابل سازمان حج و زیارت از مسؤولان سازمان خواستند درباره مذاکرات صورت گرفته با دولت عربستان و عدم شفافیت در این باره توضیحاتی را ارائه کنند و اینکه چه تضمینی برای امنیت جانی حاجیان در حج تمتع سال جاری از سوی دولت عربستان وجود دارد؟ ضمن اینکه ما ولی دم شهدا هستیم اما هیچ پاسخی را از سازمان حج و زیارت دریافت نکرده‌ایم. حسینی گفت: از روز اول مسؤولان سازمان حج و زیارت با رسانه‌ها مصاحبه کردند در صورتی که در ابتدا باید خانواده‌های شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام قانع شوند. وی تصریح کرد: با آنکه روز گذشته نماینده این جمع با آقای محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره تجمع امروز صحبت کرده و خواستار دیدار با وی شده‌اند اما برخورد نامناسبی از سوی سازمان حج و زیارت که در شأن خانواده‌های شهدای فاجعه منا نبوده، صورت گرفته با این حال با آنکه 2 سال از فاجعه منا و مسجدالحرام گذشته اما جمعی از این خانواده‌های شهدا از احقاق حقوق خود کوتاه نیامده و مقابل سازمان حج و زیارت تجمع کردند. وی خاطرنشان کرد: مقاومتی از سوی سازمان حج و زیارت و مسؤولان آن در قبال پاسخگویی به خانواده‌های شهدای منا وجود دارد و به ما اعلام می‌کنند که چرا از سازمان حج و زیارت این موضوع را پیگیری می‌کنید در حالی که ما این سوال را داریم پس از چه کسی باید این پیگیری را انجام دهیم؟
این همسر شهید فاجعه منا تصریح کرد: وزارت امور خارجه در این باره پاسخی را به خانواده‌ شهدای منا و مسجد‌الحرام اعلام نکرده، ضمن اینکه کمیته حقیقت‌یابی هم تشکیل نشده که بخواهیم از متولیان آن پاسخ را طلب کنیم لذا از مسؤولان سازمان حج و زیارت درباره حفظ جان حاجیان تضمین می‌خواهیم.


Page Generated in 0/0067 sec