printlogo


کد خبر: 177647تاریخ: 1396/4/13 00:00
گزارش وال‌استریت‌ژورنال از سرکوب مخالفان و حصر ولیعهد سابق توسط ولیعهد جدید
دست‌درازی صهیونیست‌ها به مکه با کمک بن سلمان

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال حصر ولیعهد برکنار شده سعودی را تایید کرد و از موج سرکوب شدید رقبا و مخالفان توسط ولیعهد جدید خبر داد. این روزنامه آمریکایی در گزارشی به قلم جاستین شک و جین هریس از وحشت محمد بن سلمان که اینک پیش از تصاحب رسمی تاج و تخت قدرت را به طور کامل قبضه کرده از محمد بن نایف و فعالان شبکه‌های اجتماعی پرده برداشت.
در این گزارش آمده است که سرکوب بی‌سابقه مخالفان توسط دربار عربستان با پیگیری نوشته‌ها و در برخی موارد هک حساب کاربری فعالان و وبلاگ‌نویسان همراه شده است و برخی از آنها به منظور بازجویی به وزارت کشور، جایی که تا 2 هفته پیش ولیعهد سابق بر آن حکم می‌راند فراخوانده شده‌اند. منابع داخلی آل‌سعود گفته‌اند یکی از فعالان تهدید شده که اگر از فعالیت‌های خود دست نکشد، به زندان خواهد افتاد. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، بن‌سلمان محدودیت‌هایی برای رفت و آمد بن‌نایف، ولیعهد سابق در نظر گرفته و همه محافظان و نگهبانان سابق وی را تغییر داده و نگهبانانی از گارد دربار را جایگزین آنان کرده است تا اطمینان حاصل کند که رقیبش نخواهد توانست هیچ اقدامی علیه او انجام دهد. یکی از شاهزادگان ناراضی در این باره می‌گوید: «آنها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که بن‌نایف، هیچ‌گونه نقشه‌ای برای فعالیت ضد آنها نداشته باشد». از طرف دیگر در حالی که خبرهایی جدی در این‌باره به گوش می‌رسد که ولیعهد جدید سعودی از 2 سال قبل از رسیدن پدرش به پادشاهی به مهره رژیم صهیونیستی تبدیل شده و در سرزمین‌های اشغالی دوره دیده است، یک استاد دانشگاه لندن تاکید کرد که با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان رویای رژیم صهیونیستی برای دستیابی به مکه محقق می‌شود.
مضاوی الرشید، استاد دانشگاه لندن و معارض سرشناس عربستانی در گفت‌وگویی تلفنی با شبکه العالم به همپیمانی رژیم صهیونیستی با عربستان و امارات اشاره کرد و گفت: «فعالیت‌هایی برای آماده کردن جامعه عربستان جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل براساس قاعده «دشمن دشمنم، دوست من است» در جریان بوده و دشمنی سعودی‌ها اکنون به سوی ایران و شیعیان هدایت شده است». به گفته الرشید، برخی سازمان‌های سعودی و اماراتی در حال آماده کردن شهروندان‌شان جهت پذیرش اسرائیل هستند. او گفت: «این کاری است که محمد بن سلمان آن را محقق کرده، دشمن صهیونیستی این روزها در حال سپری کردن بهترین ایام خود است، چرا که به شبه‌جزیره عربستان به عنوان مرکز ثروت و قبله مسلمانان رخنه کرده است. زمانی که پرچم اسرائیل در ریاض برافراشته شد، موضوع دیگر تمام شده است. آیا پس از آن مثلا اگر اسرائیلی‌ها نیمی از ملت فلسطین را به قتل رساندند، مردم اندونزی اقدامی خواهند کرد؟! رؤیای اسرائیل برای رسیدن به مکه، در آینده به دست محمد بن سلمان محقق می‌شود».
عدم شرکت سلمان در جی 20
سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد دولت عربستان اطلاع داده است «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه سعودی در نشست سالانه سران ۲۰ کشور صنعتی بزرگ که طی روزهای هفتم و هشتم ماه جاری میلادی در هامبورگ برگزار خواهد شد، مشارکت نخواهد کرد. در گزارش سخنگوی دولت آلمان، دلایل عدم حضور ملک سلمان در نشست جی ۲۰ اعلام نشده است. این در حالی است که خبرگزاری آلمان به نقل از منابع عربستانی، گزارش داد سلمان بن‌عبدالعزیز به دلیل بروز بحران سیاسی بر سر قطر، در نشست جی ۲۰ حاضر نخواهد شد. طبق این گزارش، محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان به جای ملک سلمان در نشست جی ۲۰ حضور خواهد داشت.


Page Generated in 0/0064 sec