printlogo


کد خبر: 177663تاریخ: 1396/4/13 00:00
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی خبر داد
راه‌اندازی 24 مرکز بهاران در پایتخت

گروه اجتماعی: مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران اقدامات سازمان متبوعش طی یک دهه گذشته را تشریح کرد.
به گزارش شهرنوشت، رضا قدیمی اظهار کرد: سازمان به نمایندگی از شهرداری 77 مرکز را چه به شکل مستقیم و چه به شکل غیرمستقیم و حمایتی راهبری می‌کند. در این باره با افتتاح 15 مددسرا با ظرفیت 3هزار نفر تلاش کردیم تا به صورت شبانه به آسیب‌دیدگان خدمات ارائه دهیم. وی با بیان اینکه 80 درصد مراجعان مددسراها معتاد هستند و در صورت تمایل به ترک به مراکز بهبودی رایگان معرفی می‌شوند، گفت: بین 80 تا 90 درصد از افرادی که به مددسراها مراجعه می‌کنند خودمعرف هستند و ما تلاش کردیم در پاتوق‌های قدیمی این افراد مددسرا راه‌اندازی کنیم. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران راه‌اندازی سامان‌سراها برای رسیدگی به وضعیت متکدیان حرفه‌ای و بی‌خانمان‌ها را از دیگر اقدامات شهرداری تهران معرفی و عنوان کرد: 2 مرکز لویزان و اسلامشهر با ظرفیت 500 نفر محروم‌ترین افرادی که مجموعه‌ای از بیماری‌های جسمانی و روانی را دارند و هیچ مرکزی حاضر به قبول آنها نیست را پذیرش می‌کنند.
حضور 2960 کودک در مراکز پرتو
قدیمی با اشاره به فعالیت 16 مرکز پرتو با ظرفیت 3 هزار نفر گفت: در حال حاضر 2960 کودک در مراکز ما حضور دارند و اعتقاد ما این است که تهران به ظرفیتی بیش از این نیاز دارد. به طور حتم اگر به این مورد بخوبی توجه شود دیگر نیازی به مددسرا و سامان‌سرا در سال‌های آینده نخواهیم داشت، چرا که آنهایی که امروز در مددسرای ما هستند همان کودکان 20-15 سال پیش هستند. به گفته مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی، فعالیت مراکز پرتو به شکل روزانه است و با تامین زیرساخت از سوی شهرداری توسط خیران اداره می‌شود.
راه‌اندازی 24 مرکز بهاران در تهران
قدیمی ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌های مورد توجه سازمان خدمات اجتماعی راه‌اندازی 24 مرکز بهاران در تهران است که در دور اول 1670 مددجو در این مراکز جذب و 430 نفر به خانواده بازگشتند. در دوره دوم نیز 1900 مددجو را جذب کردیم و امیدواریم روند درمان بخوبی انجام شود. البته نباید فراموش کنیم 15 درصد از فعالیت مراکز بهاران مبتنی بر آموزش و 85 درصد آن مربوط به بازگشت به خانواده است.
فعالیت پایگاه‌های خدمات اجتماعی
وی با یادآوری فعالیت پایگاه‌های خدمات اجتماعی در  تهران گفت: مدیریت شهری درباره راه‌اندازی این پایگاه‌ها هیچ وظیفه‌ای بر عهده نداشته اما از آنجا که خلأ آن در ورودی‌های شهر کاملا محسوس بود و در بسیاری از شهرهای دنیا نیز این طرح توسط شهرداری انجام می‌شود تصمیم ‌گرفتیم پایگاه‌های خدمات اجتماعی را در فرحزاد، ترمینال غرب، راه‌آهن، محله هرندی، پیاده‌راه 17شهریور، محله اتابک، ترمینال جنوب، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و بهشت زهرا راه‌اندازی کنیم. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: مددکاران ما در این اماکن به صورت پیاده گشت می‌زنند و قبل از اینکه دختران و پسران فراری به ورطه نابودی کشیده شوند جذب پایگاه‌ها می‌شوند.  قدیمی عنوان کرد: یکی از این پایگاه‌ها در سال گذشته توانست به وضعیت 600 دختر فراری رسیدگی کند، البته گاهی در میان این افراد نوعروس‌هایی را می‌ببنیم که به دلیل شرایط اجتماعی روستا و شهر خود مجبور به ازدواج می‌شوند و پس از آن به تهران فرار می‌کنند. به طور کلی در پارک‌ها 4 هزار مورد اعم از زن و مرد و پیر و جوان را از طریق  پایگاه‌های خدمات اجتماعی جمع کردیم و با احصای مشکلات آنان تلاش بر بازگشت این افراد به خانواده داشتیم. قدیمی در ادامه با بیان اینکه با ساز و کار فعلی و با روند موجود در بهزیستی قطعا در حل مشکلات ناتوان خواهیم بود، عنوان کرد: برخی زیرساخت‌های بهزیستی در این سال‌ها تغییر نکرده و به همان اندازه قبل مانده است.


Page Generated in 0/0056 sec