printlogo


کد خبر: 177665تاریخ: 1396/4/13 00:00
وضعیت آلودگی هوا در شرق کشور مشکلات زیادی برای مردم به‌وجود آورده است
سیستان ایستاده د رغبار

این روزها که در حال سپری کردن ایام ابتدایی فصل تابستان هستیم روز به روز بر گرمای هوا افزوده می‌شود که در برخی نقاط کشور شرایط سخت و طاقت‌فرسایی را برای مردم ایجاد کرده است. در این میان گرمای هوا در مناطق جنوبی کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان بسیار شدید‌تر است به‌گونه‌ای که در برخی مناطق این استان تحمل این اوضاع بسیار مشکل شده است. البته زمانی تحمل این شرایط برای مردم استان سیستان و بلوچستان مشکل‌تر می‌شود که علاوه بر گرمای بین ۴۰ تا ۵۰ درجه‌ای، باید مشکلات دیگری همچون قطعی آب و برق و نوسانات آن را نیز تحمل کنند.
 آغاز ۱۲۰ روز سختی
با این حال اما شرایط در منطقه سیستان با شروع فصل تابستان و تشدید سرعت بادهای ۱۲۰ روزه از این هم دشوار‌تر می‌شود زیرا با توجه به خشکسالی 2 دهه اخیر و کمبود آب و به تبع آن خشک شدن بستر رودخانه هیرمند و تالاب هامون با شروع بادهای ۱۲۰ روزه که حالا دیگر به ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز هم افزایش پیدا کرده است، مردم مظلوم منطقه سیستان علاوه بر گرمای طاقت‌فرسا باید گرد و غبار ناشی از توفان را نیز تحمل کنند. از همین رو کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: بادهای۱۲۰روزه در منطقه سیستان معمولا با شروع فصل گرم سال آغاز می‌شود و تا شهریور و حتی مهرماه ادامه دارد که به دلیل مدت وزش به نام بادهای ۱۲۰ روزه مشهور است. علی ملاشاهی افزود: حداکثر سرعت باد در تیرماه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد و در بعضی منابع حداکثر سرعت این باد ارقام بالاتری نیز عنوان شده است.
 توفان شدیدتر می‌شود
وی گفت: متوسط سرعت باد در تابستان در حدود ۲۶ کیلومتر در ساعت است و  در زمستان به ۱۳کیلومتر در ساعت می‌رسد. وی با اشاره به اینکه جریان باد در منطقه سیستان در همه فصول سال برقرار است، خاطرنشان کرد: البته بیشترین موارد وزش باد مربوط به فصل تابستان است. وی تصریح کرد: از همین رو از شنبه هفته گذشته با توجه به تداوم حضور شیب فشاری در شرق کشور این باد شروع شده و سرعت آن به ۹۵ کیلومتر بر ساعت هم رسید. کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: البته هر چند در روزهای پنجشنبه و جمعه قدری از شدت توفان کاسته شد اما دوباره باد شدید می‌شود و تا روز چهارشنبه ادامه دارد. وی تصریح کرد: در نتیجه در پی این شرایط جوی تا روز چهارشنبه در برخی نقاط منطقه سیستان وقوع توفان، گرد و خاک و حرکت شن‌های روان محتمل است و ضمن افزایش غبار و کاهش دید در محورهای مواصلاتی، باد و گرد و خاک در این مناطق رخ می‌دهد. وی افزود: توصیه می‌شود کشاورزان درباره برداشت و محافظت از محصولات غلاتی، زراعی، گلخانه‌ها و سایر موارد ضروری تمهیدات لازم را مدنظر داشته باشند. ملاشاهی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار توصیه می‌شود افراد آسیب‌پذیر از جمله سالمندان، بیماران و کودکان در زمان غبارآلود شدن هوا از تردد غیرضروری در فضای باز اجتناب کنند. وزش بادهای شدید و توفان و گرد و خاک ناشی از آن علاوه بر اینکه برای زندگی روزمره مردم منطقه سیستان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است، گرد و غبار ناشی از آن روی سلامت مردم این منطقه نیز تاثیر بسیاری گذاشته است به طوری که طبق آمار وزارت بهداشت رتبه اول کشوری در بیماری‌های تنفسی مثل آسم و سل مربوط به منطقه سیستان است.
توفان‌های شن ۱۰۰۵ نفر را راهی مراکز درمانی سیستان و بلوچستان کرد
علی‌اکبر نصیری در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در هفته گذشته به دلیل وزش باد شدید، توفان و گرد و خاک ناشی از آن، تعداد هزار و ۵ نفر به مراکز خدمات درمانی و اورژانس مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۶۰ نفر در بیمارستان بستری شدند. وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات به وجود آمده برای مردم منطقه سیستان مشکلات چشمی و تنفسی است، افزود: به این بیماران در 4 بخش بیماران قلبی، تنفسی، حوادث ترافیکی و چشمی خدمات بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی ارائه شده است. وی با اشاره به اینکه تعدادی از این بیماران نیاز به درمان بیشتر داشتند که در بیمارستان‌ها بستری شدند، ادامه داد: از مجموع ۲۱۱ نفر بیماران قلبی مراجعه‌کننده ۱۷۶ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و ۳۵ نفر نیز در بیمارستان بستری شدند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل خاطرنشان کرد: همچنین طی این مدت ۳۳۸ نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند که ۳۰۰ نفر به صورت سرپایی درمان و ۳۸ نفر نیز بستری شدند. وی با اشاره به اینکه طی این مدت ۵۳ نفر به دلیل حوادث ترافیکی ناشی از توفان به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، گفت: ۱۴ نفر از آنها به صورت سرپایی درمان شدند و ۳۹ نفر نیز همچنان در بیمارستان‌ها بستری هستند. وی تصریح کرد: همچنین توفان موجب بروز برخی بیماری‌های چشمی در منطقه سیستان شده است که در هفته گذشته ۲۲۹ نفر به این دلیل به مراکز درمانی مراجعه کردند که ۲۲۶ نفر به صورت سرپایی درمان و تنها ۳ نفر در بیمارستان بستری شدند. اما داستان فقط به اینجا ختم نمی‌شود و گاهی شدت توفان و گرد و خاک چنان زیاد است که تعدادی از مردم در روستاهای این منطقه در توفان گرفتار می‌شوند و نیاز است گروه‌های امدادی همچون هلال‌احمر به کمک آنها بروند.
 ۱۲۰۰ بسته غذایی بین مردم توفان‌زده روستاهای شهرستان نیمروز توزیع شد
رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان نیمروز در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: در ماه گذشته تعداد یکهزار و ۲۰۰ بسته غذایی بین مردم توفان‌زده بخش مرکزی و صابری شهرستان نیمروز توزیع شده است. وی افزود: نیروهای هلال‌احمر شهرستان نیمروز در این مدت این بسته‌های غذایی را که هر کدام ارزشی معادل  یک‌میلیون و یکصد هزار ریال دارد، بین ۱۲۰۰خانوار روستایی و همچنین عشایری گرفتار در توفان توزیع کردند. وی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد وسعت منطقه سیستان مربوط به شهرستان نیمروز است، افزود: این شهرستان به دلیل همجوار بودن با دریاچه هامون و خشک شدن بستر این دریاچه، شرایط کاملا مستعدی دارد تا با اولین وزش باد، گرد و خاک و ریزگردها در آن مشکل‌ساز شود. محمد کرمی ادامه داد: برنج، ماکارونی، عدس، شکر، روغن، کنسروجات و رب از جمله اقلام توزیع شده بین مردم توفان‌زده روستاهای شهرستان نیمروز است. وی تصریح کرد: توفان در هفته گذشته به مدت ۴ روز و با سرعت حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در این منطقه ادامه داشت و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا هفته آینده نیز همچنان ادامه دارد که در همین راستا کارکنان جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی خود را همچنان ادامه خواهند داد. اما ظاهرا مشکلات توفان در منطقه سیستان پایانی ندارد و این داستان همچنان ادامه دارد زیرا علاوه بر همه این مشکلات، توفان موجب بروز خسارات عدیده‌ای به بخش کشاورزی این منطقه شده است.


Page Generated in 0/0233 sec