printlogo


کد خبر: 177723تاریخ: 1396/4/14 00:00
منابع رسانه‌ای از رد درخواست تحریم‌کنندگان توسط دوحه خبر می‌دهند
پاسخ قطر به شروط سعودی و شرکاء

پیش‌نویس پاسخ 9 بندی قطر به خواسته‌های سعودی و 3 کشور دیگر عربی که توسط وزیر خارجه قطر به امیر کویت ارائه شده حکایت از دهن‌کجی دیپلماتیک دوحه به ضرب‌الاجل آنان دارد. محمد محسن، گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از منابع دیپلماتیک، پیش‌نویس پاسخ غیررسمی و فرافکنانه دولت قطر به سعودی، مصر، بحرین و امارات را به شرح زیر دانست:
1- قطر برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران در صورت پایبندی دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به این اقدام، اعلام آمادگی کرده است. در واقع، دوحه اخراج اتباع ایران و قطع روابط با این کشور از جمله روابط اقتصادی با آن را به اقدامات مشابه دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بویژه امارات مشروط کرده است.
2- قطر همچنین برای بستن پایگاه نظامی ترکیه در خاک خود به شرط تعطیلی پایگاه‌های نظامی خارجی در دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس اعلام آمادگی کرده است.
3- دوحه در پاسخ خود هر نوع ارتباط با گروه‌های تروریستی را براساس فهرست سازمان ملل، تکذیب و تاکید کرده است نام گروه اخوان‌المسلمین در این فهرست قرار ندارد.
4- قطر اتهام تامین مالی تروریسم را بدون ارائه مدرک رد و تاکید کرده است به فهرست کشورهای تحریم‌کننده دوحه درباره گروه‌های تروریستی، پایبند نیست.
5- قطر همچنین استرداد افرادی را که پناهندگان سیاسی یا مسلمانان سنی مظلوم مقیم قطر خوانده، رد کرده است.
6- قطر با تعطیلی رسانه‌های وابسته به خود (الجزیره) مخالفت کرده و پیش‌شرط تعطیلی شبکه‌های العربیه، اسکای نیوز عربی، الحدث، ‌ام‌بی‌سی و شبکه‌های مصری را برای این اقدام مطرح کرده است.
7- دوحه تاکید می‌کند در امور داخلی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دخالت نمی‌کند و امارات را به دخالت در امور داخلی کویت و قطر و تلاش اطلاعاتی برای کودتا در پادشاهی عمان متهم کرده است.
8- قطر با اشاره به اینکه با هیچ یک از مخالفان در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ارتباط ندارد، تاکید می‌کند اعطای تابعیت به اتباع دیگر کشور‌ها، مساله‌ای مربوط به حاکمیت ملی قطر است.
9- قطر پرداخت غرامت به کشورهای تحریم‌کننده را رد کرده و خواستار دریافت غرامت از آنها به علت «حماقتی» شده است که در حق دوحه مرتکب شده‌اند.
کویت هم قطر را تحریم خواهد کرد؟
مهلت تعیین‌شده ائتلاف چهارگانه علیه قطر برای پاسخ رسمی این کشور به فهرست شروط آن که برای دومین بار تمدید شده بود، شب گذشته پایان یافت. وزیر خارجه عربستان اعلام کرد، امیدوار است پاسخ قطر به درخواست‌های همسایگانش مثبت باشد. عادل‌الجبیر در کنفرانس خبری مشترک با زیگمار گابریل، همتای آلمانی‌ خود، تاکید کرد: پاسخ قطر که دوشنبه تسلیم امیر کویت شد، قبل از اتخاذ تدابیر لازم به طور دقیق بررسی خواهد شد. درخواست‌های 4 کشور عربستان، مصر، امارات و بحرین از دوحه شامل ۱۳ مورد است که بستن شبکه الجزیره، کاهش سطح روابط با تهران و بستن پایگاه ترکیه در قطر از مهم‌ترین درخواست‌هاست.همزمان، یک منبع کویتی تأکید کرده در صورت مخالفت قطر با مطالبات 4 کشور عربی، کویت نیز قطر را تحریم خواهد کرد. احتمال تشدید دامنه محاصره‌کنندگان در حالی است که شورای امنیت اعلام کرده است که این نهاد قصد مداخله در بحران قطر را ندارد و کشورهای درگیر باید خودشان این مشکل را حل کنند.

 


Page Generated in 0/0049 sec