printlogo


کد خبر: 177767تاریخ: 1396/4/15 00:00
اخبار

فنر نرخ ارز فشرده نیست
رئیس اتاق بازرگانی ایران با رد فنری بودن و احتمال افزایش یکباره نرخ ارز در بازار گفت: نرخ واقعی ارز تنها کمی بالاتر از نرخ فعلی است و نباید آن را سرکوب کرد. غلامحسین شافعی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور به نظر نمی‌رسد نرخ ارز دارای فنری فشرده باشد که به یک مرتبه آزاد شده و نرخ آن بالا برود و نرخ واقعی ارز کمی بالاتر از نرخ فعلی است. شافعی با بیان اینکه سرکوب نرخ ارز نیز در هیچ شرایطی کار درستی نیست، افزود: با تغییرات نرخ ارز باید به صورت منطقی و اصولی روبه‌رو شد؛ در گذشته برنامه‌ای ارائه شده بود که هر ماهه تفاوت تورم داخلی و خارجی به نرخ ارز اضافه شود، در این شرایط تنها ماهانه 5 تا 10 تومان به نرخ ارز افزوده می‌شد. اجرای این طرح شاید برنامه حرکتی منطقی باشد. وی ادامه داد: در هر صورت نوسانات شدید نرخ ارز صدمات بزرگی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و تک‌نرخی کردن ارز در شرایط فعلی به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد. شافعی تصریح کرد: دولت قول داده بود تا پایان سال 95 ارز تک‌نرخی شود اما در مقام عمل اجرا نشد و اکنون نیز امیدواریم دوباره دولت به فکر تک‌نرخی شدن ارز باشد هرچند قول جدیدی در این ارتباط تا به امروز نداده است.


یک صندلی از سایپا و ایران‌ خودرو سهم وزارت صنعت
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اظهارات رئیس شورای رقابت که گفته بود «وزیران دوست دارند سهامدار شرکت‌ها باشند» گفت: داشتن یک صندلی در هیات‌مدیره ایران‌خودرو و سایپا مهم، مفید و ضروری است. به گزارش تسنیم، رئیس شورای رقابت درباره واگذاری سهام ایدرو در شرکت‌های خودروسازی گفته بود: در حالی که همه از خصوصی‌سازی صحبت می‌کنند اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. درباره سهام 20 درصد ایدرو باید گفت در هیات وزیران مصوب شده این سهام نگهداری شود و کاری هم از دست ما بر نمی‌آید. حتی برای حل این موضوع نامه‌هایی را به وزارت اقتصاد نوشته‌ایم که در کمیسیون‌های مختلف، گم شده است. حتی وزارت صنعت همچنان علاقه‌مند است درصدی از سهام را در خودروسازی‌ها داشته باشد. در این میان محمدرضا نعمت‌زاده در جمع خبرنگاران اعلام کرد سهام سازمان گسترش و نوسازی با تصویب دولت در ایران خودرو به 5/14 درصد و در سایپا هم به 5/17 درصد کاهش پیدا کرده است. وی گفت: تعصب نداریم که خودروسازی‌ها به صورت دولتی اداره شود و هیچ سهام ممتاز هم آنجا وجود ندارد. وی افزایش هزینه حقوق و دستمزد و نرخ ارز را دلیل افزایش اخیر قیمت خودرو از سوی شورای رقابت اعلام کرد.


تولید پراید یعنی صدور مجوز تصادف
عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه با آزادسازی قیمت‌هاست که شرکت‌های خودروساز می‌توانند روی پای خود بایستند، گفت: دادن جواز ساخت پراید ۱۷ میلیون تومانی یعنی جواز تصادف در جاده. به گزارش تسنیم، ولی ملکی با بیان اینکه نباید انحصار در خودروسازی وجود داشته باشد، افزود: زمانی که انحصار در خودروسازی وجود نداشته باشد، تولید خودروهایی که خریدار ندارند پایین می‌آید بنابراین باید روی خدمات پس از فروش خودروهای باکیفیت سرمایه‌گذاری کرد. وی افزود: در سال 85 تولید پیکان متوقف شد و خودروی پراید با کمی کیفیت بهتر جایگزین آن شد.


برداشت 1/5میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی
مجلس شورای اسلامی مجوز برداشت 1/5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای دولت صادر کرد. به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیات امنای صندوق توسعه ملی معادل یک میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع صندوق برداشت کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این‌باره اظهار داشت: بنا داریم پس از تصویب این طرح اشتغالزایی، تسهیلات به صورت هدفمند و در یک چارچوب قانونی از طریق بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید پرداخت شود. علی ربیعی افزود: براساس این طرح، برنامه‌ای که در حوزه اشتغالزایی اجرا خواهیم کرد، در قالب تمرکز بر «روستا- مزیت» و «روستا - مهارت» است و اشتغالزایی در روستاها بر مبنای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مبتنی بر آموزش‌های سیار و الکترونیک است.


Page Generated in 0/0051 sec