printlogo


کد خبر: 177786تاریخ: 1396/4/15 00:00
بیانیه وزرای خارجه 4 کشور عربی در پایان نشست قاهره علیه دوحه و تشدید بحران شیوخ خلیج‌فارس
سعودی و شرکا: پاسخ قطر منفی بود

عصر دیروز وزرای خارجه 4 کشور عرب تحریم‌کننده قطر در پایان ضرب‌الاجل خود به این کشور و به دنبال دریافت پاسخ سربالای دوحه از طریق کویت در قصر تحریر قاهره تشکیل جلسه دادند.
وزرای خارجه عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی در پایان نشست چهارجانبه، کنفرانس مطبوعاتی مشترکی تشکیل دادند و در بیانیه پایانی خود اعلام کردند قطر به حل بحران به‌وجود آمده پاسخ منفی داد و نمی‌توان از نقش مخرب قطر چشم‌پوشی کرد.
سامح شکری، وزیر خارجه مصر با قرائت این بیانیه گفت: «به دنبال افزایش هماهنگی و رایزنی برای تقویت امنیت ملی عربی هستیم. قطر به خواسته‌های‌مان برای حل بحران پاسخ منفی داد و نمی‌توان از نقش مخرب قطر چشم‌پوشی کرد».
به گفته او پاسخ قطر به خواسته کشورهای تحریم‌کننده فاقد هرگونه مضمون بوده است پس به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد و نشست بعدی در منامه برگزار خواهد شد.
در این بیانیه همچنین بر اهمیت پایبندی همه به قوانین بین‌المللی و توقف تمام اقدامات تحریک‌آمیز تاکید شده و آمده همه باید به بیانیه ریاض و کنفرانس اسلامی که در ریاض برگزار شد پایبند باشند. شکری با متهم کردن قطر به حمایت از افراطی‌گری و تروریسم اعلام کرد این موضوع قابل سازش نیست. او از تلاش‌های امیر کویت برای حل بحران قدردانی و همچنین از موضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مبارزه با تروریسم تشکر کرد. این در حالی است که پس از پایان نشست مزبور ترامپ در تماسی تلفنی با السیسی همتای مصری‌اش درباره تحریم قطر گفت‌وگو کرد. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در کنفرانس خبری مزبور گفت: «اقداماتی را علیه قطر اتخاذ کردیم که برای ما دردناک بوده است. این اقدامات تا زمانی که قطر سیاست‌های خود را تعدیل نکند ادامه خواهد یافت و درباره اقدامات بعدی رایزنی خواهیم کرد». او ابراز امیدواری کرد ترکیه همچنان موضع بی‌طرف را در بحران با قطر اتخاذ کند. عبدالله بن‌زاید آل نهیان و خالد بن‌احمد آل‌خلیفه، وزرای خارجه امارات و بحرین نیز سخنانی کلیشه‌ای درباره مبارزه با تروریسم در این کنفرانس ایراد کردند که مهم‌ترین آنها تروریستی دانستن گروه اخوان‌المسلمین تحت حمایت قطر به رغم نیامدن نام آن در فهرست گروه‌های تروریستی سازمان ملل است.
همچنین به گزارش شبکه المیادین به نقل از منابع دیپلماتیک در این نشست مقرر شد تمام شرکت‌هایی که با قطر در تعامل هستند تحریم شده، اموال قطر در کشورهای تحریم‌کننده توقیف و سرمایه‌های این کشورها از بانک‌های قطری خارج شود. ضمنا طرحی برای استقرار نیروهای ارتش مصر در جزایر حوار عربستان در خلیج‌فارس نزدیک ساحل قطر ارائه شده است. 4 کشور تحریم‌کننده قطر در قاهره متعهد شدند برای تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج (فارس) و حذف شبکه الجزیره از روی ماهواره‌های نایل‌ست و عرب‌ست اقدام کنند. حتی گفته می‌شود قرار است عضویت قطر در اتحادیه عرب نیز به حال تعلیق در‌ آید. همچنین از کشورهای عربی از جمله کویت خواسته می‌شود روابط‌شان را با قطر قطع کنند.
قطر: در کنار ایران زندگی می‌کنیم
ساعاتی پس از آنکه پاسخ رسمی دوحه به فهرست شروط 4 کشور عربی تحریم‌کننده آن، از طریق کویت منتقل شد، وزیر خارجه قطر در اظهاراتی که حاکی از شدت یافتن این بحران است، گفت فهرست شروط دشمنان قطر واقع‌بینانه و قابل اجرا نیست. شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی با اشاره به اینکه مشکل اصلی عربستان سعودی و متحدانش تروریسم نیست، گفت آنها به‌دنبال به تعطیلی کشاندن آزادی بیان هستند. او همچنین روز گذشته در مرکز مطالعاتی چتم هاوس لندن گفت: «ما یک میدان گازی مشترک با ایران داریم و باید در کنار این کشور زندگی کنیم».
نگرانی از بمباران ساختمان الجزیره
در پرتو تشدید بحران قطر و سوق یافتن آن به فاز نظامی، دوحه طرح انتقال شبکه خبری الجزیره به لندن را بررسی می‌کند تا این شبکه هدف بمباران قرار نگرفته یا تعطیل نشود. روزنامه رای‌الیوم به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، اساس این طرح راه‌اندازی شبکه الجزیره از شهر لندن و انتقال فوری تمام کارکنان آن از جمله مجریان، کارگردانان و گویندگان این شبکه خبری با تابعیت کشورهای اروپایی و انگلیس به لندن در صورت وقوع هرگونه اتفاق خارق‌العاده‌ است.
شکست سعودی در آفریقا
وزیر خارجه عربستان سعودی که برای مشارکت در بیست‌ونهمین نشست سران کشورهای آفریقایی به اتیوپی رفته بود، دست‌خالی از این سفر به قاهره رفت. روزنامه قطری گالف‌تایمز، چهارشنبه در تارنمای خود با «ناموفق» خواندن سفر عادل الجبیر به آدیس آبابا پایتخت اتیوپی، نوشت: سفر وزیرخارجه عربستان نتوانست اجماعی علیه قطر به وجود آورد و با دست خالی بازگشت. به نوشته این منبع، سران کشورهای آفریقایی برخلاف تمایل وزیر خارجه عربستان، بر حل بحران خلیج‌فارس از مسیر گفت‌وگو تأکید کرده‌اند. در همین حال، وزارت خارجه عربستان در صفحه خود در توئیتر اعلام کرد پادشاه این کشور رهبران اتحادیه آفریقا را به برگزاری نشست سعودی- آفریقایی طی پایان سال جاری یا اوایل سال آینده میلادی دعوت کرده است.
 


Page Generated in 0/0176 sec