printlogo


کد خبر: 177799تاریخ: 1396/4/17 00:00
آیت‌الله آملی‌لاریجانی درباره رسیدگی به پرونده‌های قضایی:
خطوط قرمز توهمی را قبول نداریم

رئیس دستگاه قضا می‌گوید این دستگاه در پیشگیری‌ها و رسیدگی‌ها خطوط قرمز توهمی را قبول ندارد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی از جفا و فشارها به دستگاه گفت و با این حال تاکید کرد که هیچگاه در برابر این فشارهای سیاسی کوتاه نیامده است. رئیس دستگاه قضا علت هجمه‌ها به قوه‌قضائیه را ایستادگی این قوه در مقابل نفوذ دانست. رئیس دستگاه قضا همچنین اشاره‌ای به تخلفات انتخاباتی داشت و گفت که در دستگاه قضا پرونده‌های متعددی از تخلفات دهیاران تا استانداران در این باره تشکیل شده است. به گزارش میزان، آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم درباره تخلفات انتخاباتی گفت: پرونده‌هایی در ارتباط با انتخابات  به دست ما رسیده که این پرونده‌ها تقریباً عدد قابل‌توجهی هم هست و در میان آنها همه‌جور اشخاص، از دهیاران گرفته تا استانداران هستند. وی با اشاره به مجموعه گزارش‌هایی که از شورای نگهبان به قوه‌قضائیه ارسال شده، گفت: این در حالی است که دادستان هم از هر منبعی که به آن اطلاع برسد می‌تواند رسیدگی کند. بنابراین باید گفت این موارد را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده‌اند و برخی از این متهمان باید به دادسرای کارکنان دولت احضار شوند و برخی هم در استان‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد.
خط قرمزی نداریم
رئیس دستگاه قضا در ادامه به سوالی درباره فشارها به دستگاه قضا پاسخ داد. وی در پاسخ به اینکه آیا تحت تاثیر فشارهایی که به شما و دستگاه قضا وارد می‌شود، قرار گرفته‌‌اید یا خیر؟ گفت: این سوال 2 وجه دارد: اول اینکه آیا ما تسلیم این فشارها می‌شویم؟ که حتما جواب منفی است. می‌توانید رفتار ما را در این چند سال در دستگاه قضایی و برخورد با پرونده‌های کلان برخی از مسؤولان سیاسی کشور ببینید که به پرونده‌هایی رسیدگی کرده‌ایم که شاید در توهم برخی هم نمی‌گنجید قوه‌قضائیه بتواند این کار را انجام دهد. رئیس قوه‌قضائیه افزود: نکته دیگر آن است که آیا فشارهایی در این باره وجود دارد؟ آیا دیگران می‌خواهند ملاحظاتی را تحمیل کنند که پاسخ مثبت است. چه در امور اقتصادی و چه در امور سیاسی، حتما کسانی که مدخلیت دارند، می‌خواهند موضع خود را برای عدم رسیدگی تحمیل کنند. وی بیان کرد: لذا گاهی شما فشارها را می‌بینید که علنی است. گاهی فضاسازی رسانه‌ای می‌کنند، گاهی شخصیت‌های قوه قضائیه را تخریب می‌کنند البته الحمدلله ما گوش‌مان بدهکار نیست و مسؤولان عالی قضایی بی‌توجه به این مسائل کار خودشان را انجام می‌دهند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی بیان کرد: من فراموش نمی‌کنم یکی از رؤسای‌جمهور گذشته یک وقت گفته بود مثلا رسیدگی به پرونده فلان شخص خط قرمز ماست. در همان وقت ما اعلام کردیم که این خط قرمزهای توهمی را قبول نداریم؛ الان هم همین است؛ ما خط قرمز توهمی را قبول نداریم. رئیس قوه‌قضائیه اظهار کرد: دستگاه قضایی برای پیشگیری عادلانه و رسیدگی استقلالی هیچ خط قرمزی ندارد و قانون و شرع خط قرمز ماست. یکی از وظایف ما همین است که رسیدگی‌های‌مان باید در چارچوب قانون و شرع باشد و اینها خطوط قرمزی است که باید رعایت شود.
علت هجمه‌ها به قوه قضائیه
رئیس دستگاه قضا در ادامه به سوالی درباره علت هجمه به قوه‌قضائیه پاسخ داد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی گفت: مقوله هجمه و حملات مقوله متفاوتی از گلایه است به‌طوری که امروز ما می‌بینیم این هجمات بسیار وسیع است و بنده فکر می‌کنم این کار را دولت‌های سلطه‌گر در کشورهای مختلف بویژه آمریکایی‌ها انجام می‌دهند و شما می‌بینید ضدانقلاب‌هایی که از نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه خورده‌اند، در فضای رسانه‌ای بیرون از کشور، اعم از رسانه‌های دیجیتال، ماهواره‌ها و... چه می‌کنند.
رئیس قوه‌قضائیه اظهار کرد: ضدانقلاب خارج کشور بسیج شده است و کشورهای سلطه امکانات مالی و فنی در اختیار آنها می‌گذارند و برای مقابله با تمام نهادهای جمهوری اسلامی ایران که به نحوی در اسلامیت و جمهوریت این نظام دخیل بوده‌اند، بسیج شده‌اند و از آنجایی که قوه‌قضائیه به‌عنوان رکن اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران مقابل نفوذ و ورود آنها به صحنه کشور از طریق جاسوسی‌ها و روابط ناصحیح آنها ایستاده و برخورد می‌کند، طبیعی است که علیه قوه‌قضائیه اقدام کنند، بنابراین دستگاه قضا از این نظر مورد هجمه است.
 


Page Generated in 0/0211 sec